اخبار
 1400/02/04  تاریخ خبر
گذرگاه مرزی ایران و پاکستان: مسیر جدید به چین

درپي افتتاح سومين گذرگاه مرزي بين ايران و پاکستان که روز گذشته اتفاق افتاد، حجم مبادلات دو کشور تا1.3 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت و از طريق کريدور اقتصادي «سي‌پک» مسيري جديد براي اتصال به چين در راستاي تحقق سند همکاري‌ جامع 25 ساله باز خواهد شد.

صبح چهارشنبه (اول ارديبهشت ماه) پايانه مرزي پيشين سومين گذرگاه رسمي مرزي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاکستان با حضور محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي و مقامات پاکستاني به بهره‌برداري رسيد.

افتتاح اين پايانه مرزي 2.5 هکتاري ويژگي‌هاي بسياري براي ايران و پاکستان و حتي براي ايران و چين در راستاي افزايش مبادلات تجاري دو و چند جانبه به همراه دارد.

جواد هدايتي - مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي – در اين باره به ايسنا گفت: با افتتاح اين پايانه مرزي، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بين دو کشور از سطح بازارچه‌اي به سطح مرز رسمي و بين‌المللي، حجم بالايي از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدوديتي که در وضعيت بازارچه‌اي وجود داشت برداشته مي‌شود. به گونه‌اي که از حدود 200 ميليون دلار در سال گذشته مي‌توان به تجارت 1.5 ميليارد دلاري در هر سال رسيد که البته حدود دو سال رسيدن به اين عدد طول مي‌کشد.

وي با اشاره به سرمايه‌گذاري 4000 ميليارد ريالي سازمان راهداري براي افتتاح اين گذرگاه مرزي، افزود: افتتاح اين گذرگاه مرزي نتنها براي مرزنشينان و بوميان منطقه رونق اقتصادي بيشتري به ارمغان خواهد آورد بلکه ازسوي ديگر مي‌تواند در صورت تامين امنيت، از اين مرز به کريدور اقتصادي چين و پاکستان به نام «سي‌پک» از طريق ريل و جاده متصل شد. اين مسئله  مي‌تواند در راستاي تحقق سند همکاري‌ جامع 25 ساله بين ايران و چين نيز موثر باشد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه مرز مشترک بين ايران و پاکستان گفت: يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين پروژه اين است که افتتاح اين گذرگاه مرزي مي‌تواند در حوزه مسافري براي ايرانيان و پاکستاني‌ها نقش آفرين باشد چرا که به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ويژه ايام اربعين مرز ميرجاوه پذيراي زائران بسياري از شيعيان پاکستان بوده است که با افتتاح اين پايانه مرزي مذکور مي‌توان از پتانسيل مسافري آن‌ها نيز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافري موقت مرز «پيشين» نيز رونمايي خواهد شد.

 در ماه‌ها و سال‌هاي آينده بايد ديد افتتاح اين پايانه‌ مرزي، در ادامه تا چه اندازه در زمينه افزايش حجم مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان و حتي ايران و چين اثرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاري ايسنا