اخبار
 1399/12/16  تاریخ خبر
مرز دوغارون، فعال ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است
داريوش اماني معاون وزير و رئيس اين سازمان در سفر به استان خراسان رضوي و بازديد از پايانه مرزي دوغارون با بيان اين مطلب گفت: از نظر صادرات و واردات با کشور افغانستان، فعال ترين مرز کشور، دوغارون است و با توجه به آمار، بيش از 60 درصد مبادلات تجاري با افغانستان از اين مرز صورت مي گيرد که اين خود نشان دهنده اهميت استراتژيک مرز دوغارون مي باشد.

وي در بازديد از محوطه مرز دوغارون  در خصوص مديريت واحد مرزها در کشور گفت: براساس مصوبه دولت و دستور رياست محترم جمهوري در خصوص مديريت واحد مرزي و اختيارات ويژه به پايانه هاي مرزي، در سه ماه گذشته اختياراتي به وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي داده شد که براين اساس مقرر شد اقدامات موثري در مرزها صورت گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي يکي از اشکالات پايانه هاي مرزي در کشور را استقرار بسياري از دستگاه هاي اجرايي در نقطه صفر مرزي برشمرد و ادامه داد: همين امر سبب ايجاد ناهماهنگي، ترافيک و گرفتاري هاي زيادي در محوطه مرزي شده است.

وي افزود: اين موارد به طوري است که در برخي از مرزها حدود 16 دستگاه و ارگان در همان منطقه به فعاليت مي پردازند که اين خود مستلزم مديريت واحدي در اين مناطق جهت ايجاد هماهنگي است.

اماني اضافه کرد: در خصوص اين امر در شوراي ساماندهي مرزها بحث هاي اساسي مطرح مي شود تا فرآيند ها در مرزها اصلاح شود و به خواسته فعالان بخش خصوصي در خصوص سرعت بخشي ارائه خدمات در مرز جامع عمل بپوشانيم.

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تاکيد بر اين نکته که مرزها محل عبور هستند و نه توقف، افزود: بر همين اساس تلاش ما اين است فرآيندها و کارهاي اداري و تشريفاتي و ساير موارد غير ضروري مستقر در منطقه مرز به پس کرانه ها منتقل شود.

وي با بيان اين‌که در حال حاضر مرز بازرگان براي اجراي طرح مديريت واحد به عنوان اولين مرز در کشور در نظر گرفته شده است، افزود: پيش بيني مي‌شود در ارديبهشت ماه سال آتي طرح مديريت واحد پايانه هاي مرزي در اين مرز اجرايي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين در خصوص افزايش گذرگاه هاي مرزي ايران با پاکستان نيز به افتتاح و بازگشايي مرز ريمدان به عنوان دومين مرز بين جمهوري اسلامي ايران و پاکستان اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازي مرز ريمدان مي‌توان شاهد رشد اقتصادي و فرهنگي بود چرا که دو کشور ايران و پاکستان داراي روابط ديرينه اقتصادي، تاريخي و فرهنگي بوده و در 26 اسفند ماه سال جاري سومين مرز زميني با اين کشور نيز در پيشين افتتاح خواهد شد.

اماني همچنين در خصوص تجهيز جاده هاي کشور به دستگاه هاي الکترونيکي گفت: سازمان براساس برنامه هاي دانش محور گام برداشته و ساماندهي جاده‌هاي مرزي يکي از مهم‌ترين برنامه هاي پيش روي اين سازمان در سال آينده مي باشد و با توجه به اين‌که استان خراسان رضوي چهار مرز رسمي با کشورهاي همسايه دارد، جاده هاي منتهي اين استان به مرزها توسعه خواهند يافت.

وي در خصوص مرز دوغارون نيز گفت: گمرک مرزي دوغارون يکي از مهم‌ترين و فعال ترين کانون هاي اقتصادي کشور به شمار مي رود که از نظر استراتژيک، صادرات و حوزه مسافري از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور به قدمت فضاهاي موجود اداري و خدماتي در پايانه مرزي دوغارون اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهي و بازسازي پايانه مرزي دوغارون در دستور کار قرار دارد که عمليات اجرايي آن در آينده نزديک شروع خواهد شد و اميد است با اين اقدام بتوان گام هاي موثري در حوزه افزايش خدمات و ارتقاي تعامل بين ايران و افغانستان برداشت.

اماني با بيان اين‌که مرز دوغارون به عنوان يکي از مرزهاي قديمي ايران با افغانستان محسوب مي شود، افزود: نياز است در اسرع وقت طرح جامع در اين مرز پياده شود و اقداماتي از قبيل ايجاد سالن مسافربري جديد، بازسازي ساير ساختمان ها و پارکينگ ها و ساير امکانات زيربنايي اجرايي شود که همه اين موارد در برنامه هاي تدوين شده براي اين مرز وجود دارد و بودجه آن هم پيش بيني شده است.

بازنگري در طرح جامع مرز دوغارون

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيز در اين ديدار با تصريح بر اين‌که مرز دوغارون هم از لحاظ ترانزيت و هم صادرات و واردات، مهم ترين مرز جمهوري اسلامي ايران با کشور افغانستان است، افزود: بخشي از مشکلات در اين مرز به ساختارهاي موجود و حاکم در کشور افغانستان بر مي گردد.

جواد هدايتي با اشاره به آتش سوزي اخير در مرز اسلام قلعه، بيان داشت: پس از وقوع حادثه آتش سوزي در سمت افغانستان در محوطه اين مرز، در سمت ايران اراده‌اي شکل گرفت تا به سراغ بازنگري طرح جامع مرز دوغارون رويم و با ايجاد ساختاري جديد، تحرک پذيري مرز را افزايش دهيم. در همين زمينه بايد بخشي از فعاليت هاي مرزي را به پس کرانه منتقل کنيم.

شايان ذکر است معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سفر به استان خراسان رضوي با استاندار خراسان رضوي ديدار و در خصوص وضعيت حوزه راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان بحث و تبادل نظر کردند، ديدار با مدير کل صدا و سيماي خراسان رضوي و حضور در برنامه تلويزيوني گفتگو شبکه خراسان رضوي از ديگر برنامه هاي اماني در اين سفر بود.
به گزارش سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، رييس سازمان همزمان با هفته درختکاري با هدف توسعه فرهنگ درختکاري، دوستي با طبيعت و محيط زيست و منظر آرايي راه‌ها در کنار راهداران تلاشگر اين استان اقدام به کاشت نهال درحاشيه بزرگراه شهيد شوشتري مشهد مقدس کرد.

حضور در کنار همکاران راهدار وساير دستگاههاي امداد جاده اي در روز بدون حادثه وحضور در جلسه شوراي معاونين اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي از ديگر برنامه هاي رياست سازمان در اين سفر بود.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،