اخبار
 1399/11/04  تاریخ خبر
خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه‌ وصل می‌شود

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اهميت مبادلات اقتصادي با کشورهاي محور مقاومت گفت: مذاکرات براي انجام ترانزيت از خاک عراق و اتصال ايران به خطوط ريلي اين کشور به مراحل خوبي رسيده و در حال پيگيري است.
محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در‌ برنامه «حديث ايستادگي» راديو مقاومت، در پاسخ به سؤالي درباره‌‌ اهميت اقتصادي کشورهاي محور مقاومت، بيان کرد: يکي از اهداف ايالات‌متحده و هم‌پيمانان و گروه‌هاي وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هايي که در منطقه ايجاد کردند علاوه بر ايجاد ناامني، نابودي زيرساخت‌هاي اقتصادي کشورها با برنامه‌ريزي دقيق بود تا امکان همکاري و تبادلات اقتصادي بين آن‌ها را از بين ببرند، از جمله آن‌ها زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي است‌ از طرفي براي حمل‌ونقل دريايي هم تا جاي ممکن ايجاد مزاحمت مي‌کنند.

وي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به تصويب قانون ترانزيت در مجلس عراق، چه اقداماتي براي اجرايي شدن و استفاده ايران از اين ظرفيت انجام‌شده است، ‌ گفت: با توجه به بي‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق براي انجام اين کار با مشکل مواجه شديم. آخرين مذاکره ما با هيئت عراقي اخيراً در کميسيون مشترک انجام شد، در اين جلسه گفت‌وگوهاي خوبي انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آينده مذاکرات وارد جزئيات شود و به تفاهم‌نامه برسيم که از قبال آن حمل‌ونقل يکسره براي دو کشور بتواند به‌صورت مساوي اتفاق بيفتد.

اسلامي اظهار کرد: عراقي‌ها بيان مي‌کردند که تجارت ايران يک‌طرفه است و منافعي براي عراق ندارد، در پاسخ ما بيان کرديم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاري هستيم و به‌صورت مساوي جابجايي ماشين‌ها اتفاق بيفتد و اين موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمع‌بندي ما اين است که اين مذاکرات خواهد توانست اين مشکل را حل کند و بحث ترانزيت برقرار شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که دو کشور سوريه و عراق توافق‌هايي باهم براي اتصال خطوط ريلي به يکديگر انجام داده‌اند اما ما همچنان پس از سال‌ها، ?? کيلومتر راه‌‌آهن شلمچه به بصره متصل نشده است، چه برنامه‌اي براي تحقق آن وجود دارد، اظهار داشت: همکاري‌هاي حمل‌ونقل سه‌جانبه ايران، عراق و سوريه را ما بنيان‌گذاري کرديم و مذاکراتي در سطح وزرا و معاونين وزير تشکيل داديم که اولين اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: تفاهمات کلي انجام شده که اين خطوط ريلي متصل شود، براي بخش ايران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسي آن در حوزه سياسي بوده که محقق نشده است.

اسلامي افزود: در سفر اخيري که وزير خارجه ايران داشتند گام بزرگي برداشته شد، در طي سال‌هاي گذشته رياست‌جمهوري شخصاً حداقل ?? بار اين موضوع را از رئيس‌جمهور و نخست‌وزير عراق پيگيري کردند و در آخرين ديدار با آقاي الکاظمي براي اين موضوع تفاهم شد و ايشان يک نماينده ويژه براي اين کار تعيين کردند و در ادامه‌ آن آخرين اتفاق، سفر آقاي ظريف بود که مذاکرات نهايي را انجام دادند.

وي بيان کرد: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرين آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازديد عراقي‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتي در آرايش و امکانات مرزي ما صورت گيرد. اين موضوعي بود که مانع اصلي اجراي پروژه بود و تقريباً حل‌وفصل ‌و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما، هيئت نهايي حضور پيدا کند و پس از تائيد آن‌ها زمين تحويل پيمانکار شود، قرارداد با پيمانکار منعقدشده و منتظر تحويل زمين است.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال که درزمينه حضور شرکت‌هاي ايراني براي انجام پروژه‌هاي بازسازي در سوريه و عراق چه اقداماتي انجام‌شده است، گفت: مذاکرات و صحبت‌هاي زيادي براي حضور شرکت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي اين کشورها وجود دارد اما مشکل اصلي براي انجام پروژه‌ها تأمين مالي، تضامين و روابط بانکي بين کشورها است.

اسلامي گفت: براي اين موضوع مذاکرات مفصلي انجام‌شده و اميدواريم که بانک مرکزي سريع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهايي کند و همکاري‌هاي بانکي و مبادله پول صورت گيرد. تعدادي از شرکت‌هاي ما تفاهم‌نامه‌هايي را امضا کردند و به‌محض اينکه مسئله بانکي حل شود، کارهاي اجرايي را شروع خواهند کرد.

وي توضيح داد: متأسفانه مذاکرات بانکي و تعاملات پولي خيلي زمان‌بر است، اميدواريم که دوستان مسئول در اين زمينه تحرک بيش‌تري از خودشان نشان دهند و حرکتي اتفاق بيفتد.

اسلامي‌ گفت: ايالات‌متحده آمريکا به‌هيچ‌وجه کوتاه نمي‌آيد و برنمي‌تابد که ما کشورمان را در راستاي منافع ملي خود اداره کنيم، راه پيشرفت ما اين است که جغرافياي اقتصادي کشور را در همه محورهاي مختلف گسترش دهيم.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: ظرفيت اقتصادي ايران خيلي فراتر از ظرفيت جغرافيايي کشور است، لازم است با افزايش تعاملات دو و چندجانبه، زيرساخت‌هاي اين کار را مستحکم کنيم‌ و يکي از اين فرصت‌هاي خوب کشورهاي محور مقاومت هستند.

منبع: خبرگزاري برنا