اخبار
 1399/10/29  تاریخ خبر
ابراز تمایل قرقیزستان برای ترانزیت کالا از بنادر ایران

با توجه به بسته شدن شدن مرز بين چين و قرقيزستان ، ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به مرز سرخس و قرقيزستان اهميت قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين ظرفيت استفاده کرد .
در ديدار سفير قرقيزستان با مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، بر توسعه همکاري‌هاي راهبردي حمل‌ونقل و ترانزيت کالا از بنادر ايران به اين کشور تاکيد شد .

محمد راستاد در  نشست دو جانبه با آواز بيک عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري قرقيزستان در ايران با استقبال از توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در عرصه‌هاي مختلف ، اظهار داشت : سازمان بنادر و دريانوردي ؛ آمادگي دارد تا ظرفيت هاي بندري ، دريايي و آموزشي خود را براي بهره مندي دو جانبه با کشور قرقيزستان ارتقا دهد .

وي ظرفيت هاي بندري در نوار ساحلي جنوب و شمال ايران را قابل توجه دانست و افزود : با توجه به حضور فعال اپراتورها و تجهيزات مناسب در شمال و جنوب کشور ، امکان ارائه خدمات با بيشترين کيفيت و کمترين هزينه به صاحبان کالا وجود دارد و از سوي براي تشويق صاحبان کالا تخفيف هاي براي کالاهاي ترانزيتي درنظر گرفته شده است .

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به توسعه بندر چابهار و راه اندازي راه آهن زاهدان - چابهار ، اظهار داشت : اين بندر پتانسيل بسيار خوبي براي ترانزيت کالا به کشورهاي آسياي ميانه از جمله قرقيزستان دارد .

راستاد درباره تفاهم نامه سه جانبه ايران ، هند و افغانستان براي توسعه بندر ترانزيتي چابهار ، تصريح کرد : اين تفاهم نامه به گونه اي است که ساير کشورها مي توانند به آن ملحق شوند و از ويژگي هاي منحصر به فرد آن استفاده کنند ، از اين رو در مبحث ترانزيت کالا اين موضوع فرصت مناسبي براي تجار قرقيزستان است . توصيه مي کنم صاحبان کالا قرقيزستان از زيرساخت ها و امکاناتي که در بنادر ايران وجود دارد بازديد کنند تا از نزديک متوجه شوند که اين بخش چه خدماتي را ارايه مي دهد .  

آواز بيک عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري قرقيزستان در ايران نيز با تأکيد بر علاقه اين کشور براي ترانزيت کالا از طريق بنادر ايران ، گفت : با توجه به بسته شدن شدن مرز بين چين و قرقيزستان ، ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به مرز سرخس و قرقيزستان اهميت قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين ظرفيت استفاده کرد .

همچنين در اين نشست دو جانبه مقرر شد ، کارگروه فني براي بررسي بيشتر همکاري بين دو کشور ايران به قرقيزستان با هدف ترانزيت کالا از بنادر جنوبي ايران تشکيل شود .

منبع: پرتال حمل ونقل