اخبار
 1399/09/22  تاریخ خبر
آغاز ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم از گمرک

گمرک ايران بخشنامه مجاز بودن ترخيص کاميون‌هاي دست دوم وارداتي را با هماهنگي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به کليه گمرکات اجرايي کشور ابلاغ کرد.

 پس از آنکه وزير راه و شهرسازي طي نامه‌اي به رئيس جمهور، خواهان موافقت وي با ترخيص کاميون‌هاي وارداتي دست دوم (زير 3 سال ساخت) اروپايي و کره‌اي و ژاپني که در انبارهاي گمرکات کشور دپو شده‌اند، شد، رئيس جمهور نيز بلافاصله با درخواست وي موافقت کرد و به وزير صمت دستور داد تا با ترخيص آنها موافقت کند.

*کاميون ارزان مي‌شود؟

پس از موافقت وزارت صمت با ترخيص کاميون‌هاي دست دوم وارداتي که در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش واردات شده بودند، گمرک و سازمان راهداري نيز با يکديگر توافق کرده‌اند که به ازاي هر يک دستگاه کاميون فرسوده که گواهي اسقاط دريافت کرده باشد، يک دستگاه کاميون دست دوم زير 3 سال ساخت از انبارهاي گمرکات ترخيص شوند.

صدرالله بمانا مشاور سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در امور نوسازي ناوگان عمومي حمل و نقل نيز دو هفته قبل، از موافقت رئيس جمهور با درخواست وزير راه براي ترخيص حدود 2 هزار دستگاه کاميون مانده در انبارهاي گمرک خبر داده بود.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند با اجراي طرح واردات کاميون‌هاي دست دوم اروپايي، علاوه بر آنکه مشکل کمبود کاميون نوساز و شبه نوساز در کشور تا حدودي برطرف مي‌شود، مصرف سوخت نيز کاهش يافته و قيمت کاميون‌هاي فرسوده که در حال حاضر به دليل کمبود خودروي سنگين، نجومي شده، به شدت افت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاري مهر