اخبار
 1399/09/22  تاریخ خبر
محدودیتی در پذیرش کامیون از طرف ترکیه در مرز بازرگان وجود ندارد

مجتبي بازگير روز چهارشنبه گفت: اعتراض رانندگان ايراني به صورت غيررسمي به مسوولان مرزي گوربولاغ ترکيه اعلام شده و منتظر اقدامات آنان هستيم.

وي اضافه کرد: کارکنان اين مرز در درب ورود و خروج به صورت 24 ساعت براي پذيرش کاميون تلاش مي کنند و طبق آخرين آمار، روز گذشته 350 دستگاه کاميون وارد کشور شده در حالي که ظرفيت ما، ورود 600 کاميون در روز است.

سرپرست اداره کل گمرک بازرگان ادامه داد: در حال رايزني هستيم تا با هماهنگي هنگ مرزي، با برگزاري يک جلسه رسمي در سمت ترکيه تمامي مسائل و مشکلات طرفين را در آنجا بررسي کنيم.

بازگير با ارائه آماري در خصوص ورود و خروج کاميون طي سال جاري با وجود محدوديت‌هاي کرونايي در مرز بازرگان اظهار کرد: در هشت ماه گذشته 63 هزار و 32 دستگاه کاميون از اين گمرک خارج و 32 هزار و 855 دستگاه کاميون نيز وارد کشورمان شده است.

حدود يک چهارم از کل پايانه‌هاي مرزي کشور در آذربايجان‌غربي قرار دارد و اين استان داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان يکي از مبادي سه‌گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود که به صورت شبانه‌روزي در شمال آذربايجان‌غربي فعال است؛ اين مرز که دروازه ورود ايران به کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود، در فاصله? يک کيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربايجان‌غربي قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال 1305 شمسي راه‌اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و ترکيه است.

آذربايجان‌غربي 967 کيلومتر مرز مشترک با ترکيه، عراق و نخجوان دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا