اخبار
 1399/09/11  تاریخ خبر
دستور رئیس‌جمهور به وزیر صمت برای ترخیص ۲۰۰۰ دستگاه کامیون معطل مانده در گمرک

کاميون‌ها توسط شرکت‌ها وارد شده است و منشأ ارز آن هم داخلي نيست . شرط ترخيص هم کسب گواهي استاندارد ، ايمني ، کيفيت آلايندگي و خدمات پس‌از فروش است که تمام اين موارد کسب شده و کاميون‌ها براي ترخيص ممانعتي از اين نظر ندارد . همچنين در قبال هر کاميون وارداتي بايد شرکت‌هاي واردکننده يک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند .
وزير راه و شهرسازي از رئيس‌جمهوري درخواست کرده بود تا دستور ترخيص هرچه سريع‌تر2000 دستگاه کاميون معطل مانده در گمرک را صادر کند . اکنون رئيس‌جمهوري به وزير صمت براي ترخيص‌ کاميون‌ها دستور داده است .

کاميون‌هاي وارداتي ، مربوط به اجراي طرح نوسازي ناوگان باري جاده‌اي است که از خردادماه امسال شروع شده است . اما تا الان اجازه ترخيص آنها صادر نشده است .

با گذشت 7 ماه از شروع طرح نوسازي کاميون‌هاي فرسوده و واردات 2 هزار کاميون در اين راستا ، بر اساس نامه محمداسلامي ، وزير راه و شهرسازي به رئيس‌جمهوري ، حدود 2 هزار دستگاه کاميون وارداتي در گمرک‌هاي کشور منتظر اخذ تأييديه‌هاي لازم براي ترخيص هستند . به اين ترتيب به‌خاطر ترخيص نشدن کاميون‌هاي وارداتي زير سه سال ساخت طرح نوسازي ناوگان فرسوده ، وزير راه و شهرسازي از رئيس‌جمهوري درخواست کرده تا دستور ترخيص هرچه سريع‌تر کاميون‌هاي معطل مانده در گمرک را صادر کند .

7 ماه از اجراي طرح گذشته

ثبت‌نام نوسازي کاميون‌هاي فرسوده از خردادماه راه‌اندازي شد . توليد و واردات 2 برنامه براي نوسازي کاميون‌هاي آزاد شده است . چهار گروه توليدکنندگان داخلي ناوگان با سهميه 1000 دستگاه براي هر يک ، شرکت‌هاي حمل ونقل بزرگ مقياس با مجوز واردات 100 دستگاه کاميون براي هر شرکت ، شرکت‌هاي واردکننده داراي مجوز از وزارت صمت با سهميه 10 دستگاه براي هر شرکت و مالکان حقيقي و حقوقي کاميون‌هاي فرسوده واجد شرايط و متقاضي واردات مي‌توانند در اين طرح مشارکت کنند. خدمات پس از فروش و مشخص بودن منشأ ارز دو شرط واردات کاميون است . کاميون‌هاي وارداتي کارکرده و حداقل با 3 سال فعاليت هستند . اولويت اين طرح قشر رانندگان است . در طرح نوسازي کاميون‌ها قرار است 53 هزار دستگاه کاميون از راه واردات يا توليد داخل وارد ناوگان شود .

در طرح نوسازي ، کاميون‌هاي بالاي 40 سال سن در اولويت قرار دارند . در اين طرح براي نوسازي 53 هزار دستگاه در مدت 3سال هدف‌گذاري شده است و با اجراي آن ، سن ناوگان حمل‌ونقل بار کشور 5.5 سال کاهش مي‌يابد .

بر اساس طرح نوسازي کاميون‌ها ، متقاضياني که مي‌خواهند از کاميون‌هاي دست دوم براي نوسازي کاميون‌هايشان استفاده کنند با شرايط اعلام شده از سوي سازمان راهداري و با ارز متقاضي و نرخ آزاد بتوانند اين کار را انجام دهند اما با‌وجود وارد شدن 2 هزار دستگاه کاميون زير سه سال ساخت اروپايي توسط کاميون‌داران، همچنان اقدامي براي ترخيص آنها صورت نگرفته است.در نامه وزير راه به اين موضوع اشاره شده که «بيش از چهار ماه است با‌وجود دريافت گواهي استاندارد از سازمان ملي استاندارد ايران و همچنين گواهي خدمات پس‌از فروش از شرکت‌هاي معتبر داخلي و ورود حدود 2000 دستگاه کاميون اروپايي، وزارت صمت تاکنون از معرفي افراد براي ترخيص کاميون‌ها خودداري نموده است لذا با توجه به اينکه سال ساخت اين کاميون‌ها (2017) مي‌باشد براي ترخيص آنها کمتر از 40 روز فرصت باقي مانده است و عدم تعهد و عدم ترخيص آنها موجب وارد آمدن خسارات فراواني به اين بخش خواهد شد.»

وزير راه و شهرسازي از رئيس‌جمهوري درخواست کرده همانند کالاهايي که ارز آنها توسط متقاضي تأمين شده است و بر اساس مصوبه جديد ستاد اقتصادي از گمرکات کشور ترخيص مي‌شوند ، وزارت صمت اجازه ترخيص کاميون‌هاي وارداتي را هم صادر کند . جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت کاميون در کشور و پرهيز از ايجاد نارضايتي کاميون‌داران دو دليلي است که وزير راه و شهرسازي با استناد به آن ، خواستار ترخيص هر چه سريعتر کاميون‌ها شده است .

با توجه به افزايش نرخ ارز ، واردکنندگان نگرانند با گذشت زمان ، اجازه ترخيص به آنها داده نشود . چون بر اساس طرح ، شرط سني کاميون‌ها 3 سال است . کاميون‌هاي وارداتي مدل سال 2017 هستند و اگر تا اول سال ميلادي جديد يعني حدود يک ماه ديگر ترخيص نشوند ، شرط سني آنها اجازه ورود را نمي‌دهد .

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به موجود بودن 2 هزار دستگاه کاميون زير سه سال در مرزها و گمرک‌هاي کشور ، اظهار کرده که اگر مهلت زماني تعيين شده براي انجام کارهاي ترخيص واردات کاميون‌هاي 3 سال کارکرده بگذرد ، بايد عودت داده شوند . با توجه به زمان اندک باقيمانده بايد ديد آيا اين کاميون‌ها مانند کالاهاي ديگر که در حال ترخيص از گمرک است ، بزودي اجازه ترخيص پيدا مي‌کنند ؟

به‌گفته بمانا ، با توجه به اينکه دولت دستور ترخيص کالاهايي با منشأ ارز خارجي را که ارز متقاضي‌ است صادر کرده ، وزير راه و شهرسازي از رئيس جمهوري درخواست کرده تا کاميون‌ها هم مانند کالاهايي که با منشأ ارز متضاضي وارد شده ، اجازه ترخيص بگيرد . درست است که کاميون کالاي اساسي نيست اما با توجه به فرسوده بودن 125 هزار کاميون بين شهري ، ترخيص اين کاميون‌ها براي جابه‌جايي بار ضروري است .

کاميون‌هاي وارداتي 4 ماه است که از سازمان استاندارد گواهي استاندارد و همچنين گواهي خدمات پس‌از فروش از شرکت‌هاي معتبر داخلي را گرفته‌اند اما مشخص نيست چرا وزارت صمت اجازه ترخيص کاميون‌ها را صادر نکرده است .

مشاور رئيس سازمان راهداري گفت : کاميون‌ها توسط شرکت‌ها وارد شده است و منشأ ارز آن هم داخلي نيست . شرط ترخيص هم کسب گواهي استاندارد ، ايمني ، کيفيت آلايندگي و خدمات پس‌از فروش است که تمام اين موارد کسب شده و کاميون‌ها براي ترخيص ممانعتي از اين نظر ندارد . همچنين در قبال هر کاميون وارداتي بايد شرکت‌هاي واردکننده يک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند .

بر اساس اين گزارش هم اکنون حدود 200 هزار دستگاه کاميون فرسوده در کشورموجود است که ازاين تعداد 125 هزار دستگاه در شبکه حمل‌ونقل جاده‌اي فعال است. به‌گفته مشاور رئيس سازمان راهداري ، « در زمينه نوسازي تأکيد بر توليد داخل است و هر قدر توليد شود ، خريداري شده و دولت بابت آن 9 درصد از سود تسهيلات 18 درصدي را نيز مي‌پردازد.»

طرح رئيس‌جمهوري براي حمايت از توليد

بر اساس طرح نوسازي ، براي نوسازي ناوگان فرسوده مبنا بر اساس سهميه 80 درصدي توليد داخل و 20 درصدي واردات تنظيم شده است اما اگر کاميون توليدي جوابگوي نياز نباشد ، واردات برنامه بعدي براي تأمين و نوسازي ناوگان باري جاده‌اي است .

مشاور رئيس سازمان راهداري با اشاره به اين موضوع گفت : اولويت نوسازي با توليد داخل است اما با توجه به تحريم‌ها و افزايش نرخ ارز ، فعلاً توليد داخل جوابگوي نياز نيست . بر اين اساس طرحي براي حمايت از توليد کاميون به تصويب رسيده که طرح رياست جمهوري است . در اين طرح دولت 50 درصد هزينه توليد را از محل صرفه‌جويي سوخت مي‌پردازد و همچنين 30درصد ديگر هزينه هم تسهيلات با سود 18 درصدي به توليدکنندگان پرداخت مي‌شود .

بمانا افزود : اگر کاميون وارد نشود با توجه به تقاضاي بالايي که هست ، افزايش بيش از پيش قيمت کاميون اتفاق مي‌افتد به همين دليل رئيس‌جمهوري هم خواستار ترخيص سريع‌تر کاميون‌ها است .

منبع: روزنامه ايران