اخبار
 1399/09/02  تاریخ خبر
افزایش ترانزیت بارهای عبوری کشورهای همسایه از بندر چابهار
معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: تخفيف 70 درصدي تعرفه‌هاي بندري و ارزان‌سازي عبور کالا از بندر چابهار نتيجه داده است، به‌طوري که اکنون از 200 هزار تن تخليه و بارگيري در سال‌هاي گذشته به بيش از دو ميليون تن رسيده‌ايم.

«فرهاد منتصر کوهساري»  درباره نتيجه سياست هاي جذب مشتري در بندر چابهار، افزود: حدود 70 درصد تعرفه هاي بندر چابهار را نسبت به دوسال گذشته کاهش داديم که منجر شد بندر چابهار به انتخاب مسير ترانزيتي بسياري از بازرگانان اضافه شود.

وي گفت: اکنون مشتري‌هاي کالاي صادراتي و ترانزيتي اين مسير را انتخاب و براي واردات مواد اوليه اين بندر را مقصد خود و محل گذر کالا قرار داده اند.

کوهساري با بيان اينکه قيمت تمام شده هر تن کالا براي صاحبان بار بسيار مهم است، گفت: در صورتي که هزينه هاي حمل و نقل و هزينه هاي بندري از جمله هزينه توقف کانتينر و هزينه حمل کشتي، منطقي شود مي تواند بازار را روان و جذاب کند.

وي گفت: بيشترين هزينه کالا مربوط به حمل و نقل است، اما به طور کلي حمل و نقل بندري يکي از ارزان‌ترين روش‌هاي حمل بار است.

معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه اکنون هدف ما جذب بازار منطقه است، اضافه کرد: هند و افغانستان از شرکاي تجاري ما هستند و کشورهاي حوزه سي. آي. سي (مشترک المنافع)  نيز مي‌توانند با توجه به ميانگين تخفيفي 70 درصد از بندر چابهار استفاده کنند.

منتصر کوهساري در خصوص نتيجه کاهش تعرفه هاي بندري در چابهار گفت: از  رقم200 هزار تن تخليه و بارگيري در سال‌هاي 94 و 95 اکنون  به 2 ميليون تن رسيديم و در ترانزيت 190 درصد رشد داشتيم که تخفيفات مربوط به تعرفه کالا،  کشتي و کانتينر در افزايش اين رقم ها تاثير گذار است.

وي توضيح داد: در واقع بندر را ارزان کرديم تا مشتري از بندر ما عبور کند و اکنون تعرفه پهلو دهي کشتي، تخليه و بارگيري کشتي و انبارداري از همه بندرهاي منطقه ارزان تر است.

کوهساري اضافه کرد: براي جذب بار وضعيت زير ساخت ها را نيز همزمان ارتقا داديم تا بندر را براي تخليه انواع کالا آماده کرده و سرعت تخليه کالا را از کشتي کاهش دهيم.

معاون بندري سازمان بنادر با بيان اينکه بندر چابهار در فهرست تحريم ها نيست، اما تحريم هاي اقتصادي روي فعاليت بندر تاثير گذاشته است، گفت: با اين وجود، در اين شرايط مشتري‌ها را شناسايي مي‌کنيم و تخفيف مي‌دهيم تا بندر چابهار را به پايگاه اصلي خود تبديل کنند.

 آبان امسال14 پروژه دريايي و بندري با اعتبار 14 هزار و 934 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي در بندر چابهار افتتاح شد که در راستاي کمک به جذب بار و تسهيل سرمايه گذاري خارجي در اين بندر است.

اين بندر استراتژيک با فرصت‌هاي بي نظير امکان سرمايه گذاري و مشارکت بخش‌هايي خصوصي ايران و ديگر کشورهاي منطقه را در توسعه زيرساخت‌هاي دريايي و بندري دارد و  در همين راستا عمليات احداث پنج پروژه بندري و دريايي شامل مخازن پتروشيمي، انبار نگهداري کالا، 2 باب مخازن فرآورده‌هاي نفتي و ترمينال شستشو و ضدعفوني کاميون توسط بخش خصوصي و با اختصاص 9 هزار و يکصد و چهل ميليارد ريال اعتبار هفته گذشته در اين بندر بزرگ اقيانوسي آغاز شد.

عمليات ساخت 8 پروژه شامل احداث مخازن فراورده‌هاي نفتي، روغن خام و 6 انبار چند منظوره کالا با اختصاص 5 هزار و 794 ميليارد ريال اعتبار در اين بندر استراتژيک در دست اجراست.

افزايش صادرات قير از طريق بندر چابهار به کشورهاي قاره آفريقا، پاکستان، هند و جنوب شرق آسيا و رقابت پذير کردن محصولات صادراتي نسبت به ساير کشورها با توجه به نزديکي اين بندر به کشورهاي هدف از اهداف ساخت مخازن فرآورده‌هاي نفتي در چابهار است.

انبارهاي نگهداري کالا نيز به منظور افزايش ظرفيت انبارش کالا، تسريع در تخليه و بارگيري، نگهداري استاندارد کالا، افزايش ظرفيت پذيرش کشتي و دپوي کالاهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي با توجه به افزايش حجم ترافيک کالا در بندر شهيد بهشتي احداث مي‌شود.

منبع: خبرگزاري ايرنا