اخبار
 1399/09/01  تاریخ خبر
انتقال کانتینر با کشتی و کاهش صف کامیون‌ها در مرز زمینی آستارا

رئيس اداره بندر و دريانوردي آستارا گفت: براي کاهش صف کاميون‌هاي صادرات کالا از مقابل درب زميني گمرک آستارا، کانتينرهاي بار را از طريق بندر و به وسيله کشتي‌ به کشورهاي مقصد ترانزيت مي‌کنيم.

 کيانوش اميري اظهار کرد: از هفته جاري بارگيري کانتينرهاي حاوي کالاهاي صادراتي بر روي کشتي ها در بندر آستارا آغاز و بيش از 30 کانتينر با دو فروند کشتي به کشورهاي مقصد حمل و نقل شده است.

وي افزود: در حال حاضر نيز تعدادي از کاميون ها در محوطه بندر مشغول تخليه بار و کانتينر هستند تا با انتقال و ترانزيت بار آنها از مسير دريا، از حجم صف و ترافيک کاميون ها در شهر آستارا و مقابل درب گمرک زميني آن کاسته شود.

وي ادامه داد: بار کانتينرها اغلب شامل ميوه‌جات، کالاها و مواد يخچالي و مقداري مواد خشک است و ماندگاري آنها در صف هاي طولاني کاميون ها احتمال فساد کالاها را در پي دارد و از اين نظر، تخليه و بارگيري کالاها و صادرات آنها از مسير دريا حائز اهميت است.

رئيس اداره بندر و دريانوردي آستارا پيوستن اين بندر به شبکه حمل و نقل کانتينري درياي خزر در ماه جاري را سبب تسهيل صادرات و واردات و تسريع ترانزيت کانتينرهاي يخچالي و محصولات کشاورزي و گل و گياه دانست.

در اوايل آبان ماه امسال مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر در بازديد از بندر آستارا گفته بود که براي حمل محصولات کانتينري يخچالي، يک خط دريايي به مقصد آکتائوي قزاقستان ايجاد شده و هر دو هفته يک‌ بار حمل و نقل خواهد شد.

به گفته داوود تفتي محصولاتي نظير ميوه، گل و گياه مورد نياز کشورهاي سي آي اس (کشورهاي همسود مستقل) نظير روسيه و قزاقستان از مسير شبکه حمل و نقل کانتينري درياي خزر ترانزيت خواهد شد و با فعال شدن هر چه بيشتر اين شبکه، محصولات کشاورزي شمال‌ غرب کشور از استان ‌هاي اردبيل، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و گيلان ‌از بندر آستارا صادر خواهد شد.

طي دو ماه اخير صف هاي کيلومتري کاميون هاي صادرات بار از ورودي شهر آستارا از مسير تالش تا درب گمرک زميني آستارا، باعث ترافيک، معطلي رانندگان، حادثه رانندگي و رنجش شهروندان شده است و اداره کل گمرک آستارا علت تشکيل صف هاي طولاني کاميون ها را کندي ترخيص کالا و کاميون از سوي گمرک جمهوري آذربايجان اعلام کرده است و پيگيري براي تسريع روند ترخيص و صادرات را ادامه مي دهد و سفارت جمهوري اسلامي ايران در باکو نيز اعلام کرده که براي روان تر شدن تردد ناوگان ترانزيتي کشورمان از طريق گذرگاه مرزي آستارا با مقامات و گمرک جمهوري آذربايجان رايزني مي کند.

بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت، نخستين بندر بخش خصوصي کشور و نزديک ترين و مقرون به صرفه ترين مسير تجارت و حمل و نقل کالا بين آسيا، آفريقا و اروپا براي تخليه و بارگيري کشتي‌هاي دو هزار و 500 تن طراحي شده است.

شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان واقع شده و از سه مرز زميني، دريايي و ريلي برخوردار است.

منبع:پايگاه خبري مانا