اخبار
 1399/08/07  تاریخ خبر
کامیون‌های روسی مجوز تردد در مازندران می‌گیرند

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مازندران گفت که در راستاي کمک به توسعه صادرات توليدات داخلي به خصوص محصولات کشاورزي به کشورهاي حاشيه درياي خزر ، مجوز تردد به خودروهاي باري روسي در استان داده مي‌شود.

عباسعلي نجفي افزود : بنا به درخواست اتاق بازرگاني مازندران براي کاهش هزينه هاي حمل و تسهيل در صادرات محصولات توليدي استان به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه ، با معرفي صادرکنندگان مجوز تردد در داخل استان براي بارگيري کالاهاي صادراتي به کاميون هاي روسي داده مي شود.

وي توضيح داد : پيش از اين اعمال محدوديت صدور مجوز براي تردد کاميون هاي روسي براي حمل کالاهاي صادراتي از استان گله مندي تجار ما را به دنبال داشت  و آنها نيز براي کاهش هزينه هاي تمام شده جابه جايي کالا ، مجبور به حمل کالاهاي صادراتي از مازندران به گمرک مرزي آستارا و حمل آن با کاميون هاي روسي بودند و اين کار علاوه بر تحميل هزينه مازاد تا حد زيادي نيز زمانبر بود ، ضمن اين که با تخليه و بارگيري چندين باره ، احتمال آسيب به کالا نيز وجود داشت.

نجفي گفت : براساس تصميم سه جانبه استانداري ، اتاق بازرگاني و راهداري و حمل و  نقل جاده اي استان ، از اين پس کاميون هاي کانتينردار روسي که مجهيز به سردخانه باشند ، پس از اعلام شماره اشان به راهداري ، مجوز تردد دريافت مي کنند تا محصولات  صادراتي استان به کشور مقصد را با ورود به داخل استان ، حمل کنند.

وي با اعلام اين که صدور مجوز تردد براي کاميون هاي باربري روسي باعث کاهش هزينه هاي تمام شده کالاهاي صادراتي براي تجار مازندراني و کاهش ميزان آسيب پذيري ناشي از تخليه و بارگيري چندين باره کالا مي شود ، افزود : اين خودروها به دليل اين که بار وارداتي از کشورهاي آسياي ميانه و روسيه را به آستارا حمل مي کنند، در برگشت براي اين که خالي مسير را طي نکنند، هزينه حمل مجدد بار به مقصد را نصف محاسبه مي کنند و اين کار براي صادر کنندگان به صرفه است.

مديرکل راهداري مازندران گفت : پيش از اين صدور مجوز براي خودروهاي خارجي با محدوديت هايي در استان مواجه بود ولي با رايزني استاندار مازندران با سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور و دريافت اجازه براي راهداري و حمل و جاده اي استان ، قرار شد مجوز  تردد به آن دسته از خودروهاي روسي داده شود که از سوي تجار اتاق بازرگاني مازندران معرفي مي شوند.

وي مزيت ديگر صدور مجوز تردد براي خودروهاي روسي را  ثبت سفارش صادراتي و کمرگي اين کالاها در داخل استان برشمرد و افزود : پيش از اين بيشتر توليدات صادراتي استان به خصوص محصولات کشاورزي مانند پرتقال و کيوي به دليل مزيت حمل و نقلي در گمرک مرزي آستارا  ، به استان گيلان منتقل مي شد و به نام آن استان صادر مي گرديد ولي از اين پس کالاهاي استان به نام مازندران صادر خواهد شد.

نجفي در مورد صدور مجوز  جديد براي شرکت هاي حمل و نقل بين المللي گفت : در شرايط فعلي در استان پنج شرکت حمل و نقل بين المللي فعال است و صدور مجوز براي متقاضيان جديد نيز تابع قوانين بوده به گونه اي که متقاضيان زماني مي توانند مجوز بگيرند که در آزمون اختصاصي که وزارت راه و شهرسازي برگزار مي کند ، نمره قبولي دريافت کنند.

وي افزود : در سال هاي گذشته تعدادي از متقاضيان استان در اين آزمون ها که بيشتر مربوط به قوانين بين المللي حمل و نقل ، مسايل مرزي و ساير قوانين مرتبط کشورهاي هدف صادراتي ايران بود ، شرکت کردند و موفق به قبولي در آزمون نشدند و پيگيري هايي در سطح مديريت ارشد استان با وزارت راه و شهرسازي براي تعديل اين قوانين در دست انجام است که در صورت موافقت اجرايي مي شود.

نجفي گفت : در سال جاري با صدور محوز تردد براي خودروهاي روسي در استان تا حد زيادي مشکلات صادرات محصولات توليدي و کشاورزي ما رفع مي شود و براي سال هاي آينده نيز متناسب با شرايط تصميم گيري خواهد شد.

استان مازندران با توليد سالانه بيش از هفت ميليون تن محصولات کشاورزي و بيش از اين ميزان توليدات صنعتي ، ظرفيت بالايي براي صادرات به کشورهاي آسياي ميانه و سي آي اس با جمعيت 400 ميليون نفري و مبادلات تجاري بيش از 850 ميليارد دلاري دارد.

با وجود توانمندي صادراتي مازندران ، آمارها نشان مي دهد که بيشتر محصولات کشاورزي اين استان از گمرک استان گيلان و مرز آستارا صادر مي شود.

براساس آمار رسمي در نيمه نخست سال جاري حدود 100 ميليون دلار کالا از گمرکات استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بين 15 تا 20 درصد از لحاظ ارزشي کاهش دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا