اخبار
 1399/07/06  تاریخ خبر
ترانزیت خروجی گمرک دوغارون افزایش یافت

مديرکل گمرک دوغارون گفت: در نيمه نخست امسال 457 هزار تن انواع کالا از اين گمرک مرزي به افغانستان ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 65 درصد افزايش داشته است.
محمد کوه‌گرد افزود: در اين مدت افزون بر يک ميليون و 300 هزار تن انواع کالا به ارزش دو ميليارد و 200 ميليون دلار نيز از گمرک دوغارون به بازارهاي هدف در داخل افغانستان صادر شد.

وي ادامه داد: در نيمه نخست امسال سه هزار و 50 تن انواع کالا به ارزش 2 ميليون و 700 هزار دلار از طريق گمرک دوغارون وارد ايران شده که از نظر وزن 35 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

مديرکل گمرک دوغارون گفت: مهمترين اقلام صادراتي از اين گمرک به افغانستان را انواع مصالح ساختماني و فرآورده هاي نفتي تشکيل مي‌دهد و در حال حاضر روزانه 550 دستگاه کاميون از طريق اين گمرک صادرات و ترانزيت انواع کالا به افغانستان را انجام مي‌دهند و همين تعداد کاميون نيز از افغانستان وارد گمرک دوغارون مي‌شوند.

وي افزود: 90 درصد کالاهاي صادراتي از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومين بازار اقتصادي افغانستان منتقل مي‌شود و در مجموع يک سوم کالاهاي مورد نياز بازارهاي کشور همسايه از طريق گمرک مرزي دوغارون تامين مي‌گردد.

کوه‌گرد با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 200 شرکت حمل و نقل و تجاري در مرز دوغارون فعاليت دارند ادامه داد: هم اکنون 100 درصد فعاليت گمرکي در مرز دوغارون از طريق سامانه جامع امور گمرکي انجام مي‌شود.

وي گفت: در حال حاضر 60 درصد کالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي از اين گمرک به افغانستان صادر مي‌شود.

مديرکل گمرک دوغارون افزود: به منظور رصد دقيق کالاهاي وارداتي از افغانستان 100 درصد اقلام وارد شده به مقصد ايران از طريق گمرک دوغارون با دستگاه ايکس ري کنترل مي‌شوند.

گمرک دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت 100 ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترين گمرک خراسان رضوي پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بيشترين حجم کار اين گمرک، ترانزيت کالا از طريق بندرعباس است و کالاهاي تجار افغانستاني، پاکستاني و گاه هندي و ديگر ملل همسايه افغانستان از طريق کشورهاي حوزه خليج فارس به گمرک‌هاي بندرعباس، بندر لنگه و ديگر گمرکات مرزي آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمي دوغارون ترانزيت مي‌شوند.

تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا