اخبار
 1399/06/10  تاریخ خبر
افزایش فعالیت مرز‌های ایران با افغانستان
سخنگوي گمرک: با بسته ماندن مرز‌هاي زميني ترکمنستان و راه اندازي کريدور کتاي و کريدور ايران ،افغانستان ،ازبکستان از مسير افغانستان ،تردد کاميون‌هاي تجاري از مرز‌هاي ايران و افغانستان افزايش مي‌يابد.
سيد روح اله لطيفي  اظهار داشت: علاوه بر فعال سازي کريدور کتاي که شامل کشور‌هاي ايران، افغانستان، تاجيکستان و قرقيزستان است و کريدور ايران، افغانستان و ازبکستان، کريدور هند، ايران و افغانستان بر اهميت مرز‌هاي ايران و افغانستان افزوده است، توسعه و تقويت مناسبات کشور‌هاي اين مسير با تجهيز و تقويت مرز‌هاي دو کشور ايران و افغانستان بايد همراه باشد که در اين راستا گمرک ايران به دنبال افزايش فعاليت‌هاي مرزي دو کشور است.
وي افزود: در همين راستا، روان سازي فعاليت مرز‌هاي ميلک، دوغارون و ماهيرود در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و خراسان جنوبي در دستور کار گمرک و سازمان‌هاي همجوار قرار دارد. همچنين اصلاح مسير‌هاي تردد، افزايش امکانات کنترلي، نيروي انساني و ساعات اداري و تقويت زير ساخت‌هاي گمرکات مرزي از مواردي است که در حال انجام است.
آقاي لطيفي يادآور شد: با اعلام مقامات استان خراسان جنوبي مبني بر 24 ساعته شدن فعاليت‌هاي مرز ماهيرود و تقويت زيرساخت‌ها و انتقال آب شرب و برق سراسري به اين مرز که با همکاري مناسب مقامات استاني انجام شده و فعاليت اين مرز 12 ساعت در روز شده است، اميدواريم با فراخوان معاونت توسعه مديريت و منابع گمرک مبني بر انتقال پرسنل گمرکات ديگر به اين گمرک، به زودي ساعت کاري اين مرز با تقويت تعداد پرسنل، افزايش يابد.
آقاي لطيفي در پايان تاکيد کرد: مناسبات تاريخي و ريشه‌هاي مشترک فرهنگي ديني و زباني ايران و افغانستان، پيوند‌هاي ناگسستني را بين دو ملت ايجاد کرده و تقويت مناسبات تجاري نيز از خواسته‌هاي دو ملت است، رونق کريدور‌هاي تجاري، افزايش تعاملات سياسي و اقتصادي در همين راستا در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر افغانستان چهارمين مقصد کالا‌هاي صادراتي ايران بوده و ايران نيز اولين کشور تامين کننده کالا‌هاي وارداتي به کشور افغانستان است به گونه‌اي که در سال 98 از حدود هفت ميليارد دلار واردات افغانستان نزديک به دو و نيم ميليارد دلار کالا از ايران به اين کشور صادر شده است.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما