اخبار
 1399/05/11  تاریخ خبر
دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در روند پیوستن به کنوانسیون ADR
در 4 ماهه نخست سال جاري هزار و 448 فقره تصادف فوتي در شبکه راه‌هاي برون‌شهري رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.4 درصد کاهش داشته است .

در صدونهمين نشست کميسيون ايمني راه‌ها که با حضور وزير راه و شهرسازي و به شکل ويدئو کنفرانس برگزار شد ، رضا نفيسي رئيس مرکز تدوين مقررات ، ايمني حمل و نقل ، پدافند غيرعامل و مديريت بحران آماري از وضعيت تصادفات و جانباختگان در 4 ماه نخست سال جاري ارايه کرد و گفت : آمار مقايسه‌اي تصادفاتي فوتي و جرحي برونشهري 4 ماه نخست سال 99 و 98 نشان از اين دارد که سال گذشته هزار و 775 نفر تصادف فوتي ، 2 هزار و 285 نفر فوتي سر صحنه ، 21 هزار و 767 فقره تصادف جرحي رخ داده است . همچنين در 4 ماهه نخست سال جاري هزار و 448 فقره تصادف فوتي رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.4 درصد کاهش داشته است . همچنين تعداد فوتي سر صحنه هزار و 788 فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن 21.7 درصد کاهش نشان مي دهد .

او ادامه داد : تعداد تصادفات جرحي راه‌هاي برون‌شهري در اين مدت 16 هزار و 918 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 22.3 درصد کاهش داشته است . در مجموع ميزان کل تصادفات در 4 ماه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است . سهم تصادفات فوتي از تصادفات کل در 4 ماه سال جاري 7.9 درصد بوده و نسبت فوتي سرصحنه به فقره تصادف فوتي 1.2 بوده است .

همچنين بر اساس آمار پزشکي قانوني ، تعداد جانباختگان تصادفات درون شهري در 3 ماه ابتدايي سال 99 ، 981 مورد ، در تصادفات برون شهري 2 هزار و 274 مورد و در مجموع 3 هزار و 469 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش دارد .

در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگي در سال گذشته 4 هزار و 164 بود و اين ميزان در سه ماهه نخست سال جاري 3هزار و 481 نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته 2.16 دصد کاهش داشته است .

نفيسي ادامه داد : در سال جاري استان هاي زنجان ، مرکزي و ايلام به ترتيب بيشترين افزايش را در تعداد جانباختگان تصافات داشته‌اند .

بنا بر دستور مقام عالي وزارت ، مقرر شد موضوع افزايش تصادفات رانندگي استان زنجان توسط يک تيم کارشناسي با مديريت دبيرخانه کميسيون ايمني بررسي و گزارش شود .

در ادامه جلسه موضوع بازنگري آيين نامه حمل و نقل جاده اي مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت . به گفته نفيسي آيين نامه اجرايي حمل و نقل جاده اي مواد خطرناک به پيشنهاد وزارت راه و ترابري  و سازمان حفاظت محيط زيست در سال 80 تصويب شد و اکنون پيشنهاد الحاق کنوانسيون ADR مطرح است . در اين خصوص محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به کارگروه مربوطه دستور داد با فوريت نسبت به انجام اصلاحات مورد نياز جهت ارائه آئين‌نامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود .

دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مديريت سرعت بود که به صورت پايلوت در استان هاي خراسان رضوي ، خراسان مرکزي  و اصفهان انجام مي شود .

دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پايلوت در تهران انجام مي شود . بر اين اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معيارهاي مصوب کارگروه تخصصي که در يک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شده‌اند ، تخلف رفتارهاي پرخطر مثل سرعت و سبقت غيرمجاز داشته‌اند و ... ، بايد به لحاظ روانشناسي و سلامت جسماني مورد بررسي قرار گيرند. موضوع پس از بررسي‌هاي کارشناسي با حضور ذينفعان موضوع شامل پليس راهور ، وزارت بهداشت و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي جهت تصميم‌گيري نهايي براي اجراء به کميسيون ايمني ارايه خواهد شد .

در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهره‌برداري از اطلاعات سامانه در کنترل تردد ناوگان عمومي مسافري ، برخورد با تخلفات بصورت برخط و ميزان اثرگذاري آن بر کاهش تخلفات رانندگان و شرکتهاي جابجايي مسافر توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ارايه شد .

منبع: پرتال حمل و نقل