اخبار
 1399/05/11  تاریخ خبر
افزایش شمار مجوزهاي تردد عبور ناوگان ایرانی از قلمرو روسیه

?جمهوري اسلامي ايران و روسيه بر افزايش شمار مجوز‌هاي تردد عبور ناوگان حامل كالاي ايراني از قلمرو روسيه براي سال جاري ميلادي به توافق رسيدند.

 نشست مجازي كارگروه مشترك حمل‌و‌نقل جاده‌اي ايران و روسيه، بين جواد هدايتي، سرپرست دفتر ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين‌المللي اين سازمان و تاتيانا يوگنيوناكريووليويچ مديركل بخش سياستگذاري حمل‌و‌نقل خودرويي، مسافربري شهري وزارت حمل‌و‌نقل فدراسيون روسيه برگزار گرديد.
در ابتداي اين نشست، جواد هدايتي سرپرست دفتر ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين‌المللي ، تاريخچه‌اي از همكاريهاي فيمابين و اهميت تجاري و حمل‌ونقلي دو كشور براي يكديگر،  روند رو به رشد همكاريها را اشاره و با توجه به الحاق كشور به اتحاديه اقتصادي اورآسيا، برخي الزامات رشد تجارت فيمابين و تامين زيرساختهاي حمل‌ونقلي را مورد توجه قرارداد.
وي ، با تاكيد بر سهم قابل توجه محمولات فسادپذير در تجارت فيمابين، بر ساده سازي رويه‌هاي گمركي و برخي ملاحظات مبني بر الزام رانندگان به ارائه اسناد مضاعف يا ترجمه مدارك به زبان ملي، اشاره كرد. 
هدايتي همچنين بر اهميت عبور از قلمرو روسيه در شرايط همه‌گيري كرونا و ظرفيت توسعه حمل‌ونقل طرفين و رفع موانع و هزينه‌هاي غيرضروري و مبادله مقررات ابعاد و اوزان محوري تأكيدنمود.
سرپرست  دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي، در خاتمه بر آمادگي طرف ايراني بر تبادل دانش و تجربيات درخصوص مديريت گذرگاههاي مرزي و مراكز لجستيكي، سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند، سامانه‌هاي نگهداري راه و ابنيه و نهايتاً بكارگيري سامانه‌هاي اخذ عوارض برخط، تصريح كرد. 
گفتني است در اين نشست خانم تاتيانا يوگنيوناكريووليويچ ، ضمن ابراز خرسندي از روند رو به رشد تردد جاده‌اي كالا بين دو كشور، به رشد و توسعه همكاري ميان دولتهاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در چارچوب موافقتنامه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي فيمابين، مورخ سال ???? تاكيد نمود.
درپايان، طرفين توافق نمودند ضمن افزايش تعداد مجوزهاي تردد براي سال 2020، حسب اعلام نياز هريك در خصوص افزايش شمار مجوزهاي تردد تکميلي، موضوع را بر اساس گزارش عملکرد ناوگان مورد بررسي و اقدام مقتضي قرار دهند.
براساس  اين گزارش با توجه به اين که محدوده اوزان و ابعاد مجاز ناوگان خارجي متردد در قلمرو كشور قبلاً اطلاع‌رساني شده است، طرف روسي نيز اعلام نمود که اطلاعات متناظر را متعاقباً در اختيار طرف ايراني قرارخواهد داد .همچنين مقرر شد به برخي ملاحظات طرف ايراني درخصوص اخذ رواديد براي رانندگان ايراني، مسائل مربوط به صدور راهنامه براي ناوگان ايراني در روسيه و ضرورت اجراي الزامات نهادهاي گمركي فدراسيون روسيه براي ارائه اسناد لازم و ترجمه آن به زبان روسي، ضمن پيگيري مراتب از سوي طرف روس از طريق نهادهاي ذيصلاح، موضوعات باقيمانده در نشست آتي كميته مشترك حمل و نقل جاده اي پيگيري گردد.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي