اخبار
 1399/05/07  تاریخ خبر
جهانگیری: توان ترانزیتی ایران را با هدف افزایش بازدارندگی ارتقا می‌دهیم
معاون اول رييس جمهوري، توسعه زيرساخت‌هاي ترانزيتي داخلي براي اتصال به کريدورهاي بين المللي را رويکردي راهبردي دانست و گفت: ارتقاي موقعيت ترانزيتي کشور براي پيشرفت و توسعه و افزايش قدرت بازدارندگي ايران لازم و ضروري است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني معاون اول رييس جمهوري، اسحاق جهانگيري در جلسه بررسي ضرورت راهبردي توسعه اتصالات ريلي و جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي همسايه که روز دوشنبه به رياست وي برگزار شد،  با اشاره به برخي برنامه‌ها و سياست‌هاي بدخواهان ايران براي تضعيف دو سرمايه بسيار مهم کشور يعني سرمايه انرژي و نيز سرمايه جايگاه ترانزيتي ايران در سطح بين‌الملل بر ضرورت تلاش براي حفاظت و صيانت از سرمايه موقعيت ترانزيتي کشور تأکيد کرد.

معاون اول رييس جمهوري با اشاره به موقعيت جغرافيايي استثنايي ايران و نقش کليدي کشورمان در ترانزيت جهاني افزود: برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور به ويژه برنامه هفتم توسعه بايد به شکلي تدوين شود که موقعيت و جايگاه ترانزيتي ايران ارتقا پيدا کند چرا که ارتقاء موقعيت ترانزيتي کشور براي پيشرفت و توسعه و افزايش قدرت بازدارندگي ايران لازم و ضروري است و وزارتخانه‌هاي امور خارجه، راه و شهرسازي، صنعت معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در اين زمينه نقش کليدي دارند.

جهانگيري تصريح کرد: نگاه راهبردي ما در بخش تجارت و حمل و نقل بايد توسعه زيرساخت‌هاي ترانزيتي داخل کشور براي اتصال به کريدورهاي حمل و نقل بين‌المللي شمال – جنوب و شرق – غرب باشد تا بدخواهان ايران نتوانند جايگاه و موقعيت ترانزيتي کشورمان را تضعيف و ايران را از محور ترانزيت بين‌المللي حذف کنند.

وي با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه براي تقويت جايگاه ترانزيتي ايران، از وزير راه و شهرسازي خواست پيشنهادات مطرح شده نظير تشکيل شوراي عالي ترانزيت را در کميسيون زيربنايي دولت مورد بررسي قرار داده و براي تصميم‌گيري در جلسه هيات وزيران مطرح کند.

معاون اول رييس جمهوري همچنين از وزارت امور خارجه خواست با ديپلماسي فعال موضوع ارتقاي موقعيت ترانزيتي کشور را به دستور کار اصلي خود تبديل کند تا از تضعيف موقعيت ترانزيتي ايران در کريدورهاي حمل و نقل بين المللي شمال – جنوب و شرق – غرب جلوگيري شود.

جهانگيري همچنين با تأکيد بر اينکه در کنار برنامه‌ريزي‌ها و راهبردهاي بلند مدت بايد اقدامات کوتاه مدت نيز براي تقويت جايگاه ترانزيتي ايران انجام شود، افزود: برخي پروژه‌ها نظير تسريع در بهره برداري از خط ريلي خواف – هرات و مسيرهاي بصره – شلمچه و کرمانشاه – اسلام آباد نيز بايد به طور ويژه در دستور کار باشد و سازمان برنامه و بودجه نيز موضوع ترانزيت را به يکي از محورهاي اصلي برنامه هفتم توسعه کشور تبديل کند ضمن آنکه بايد برنامه توسعه موقعيت ترانزيتي ايران به سندي ملي و ماندگار تبديل شود که براي همه دولت ها لازم الاجرا باشد.

يکي از مهمترين اولويت‌هاي سال جاري توسعه صادرات غيرنفتي است

معاون اول رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه يکي از مهمترين اولويت‌هاي سال جاري توسعه صادرات غيرنفتي است از همه دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط خواست همکاري و هماهنگي‌هاي لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تحقق هدف گذاري صادرات غيرنفتي در سال جاري انجام دهند.

در اين جلسه که وزراي امور خارجه، راه و شهرسازي، سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت و رييس سازمان توسعه تجارت نيز حضور داشتند، نماينده معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي گزارشي از فرصت‌ها و چالش‌هاي ترانزيت از مسير ايران ارائه کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازي جهت برون رفت از افت ترانزيت کشور، راهبردي فعالانه را در پيش گرفته که تغيير رويکرد ملي به ترانزيت و تبديل آن به موضوعي فوق‌العاده، ارتقاء جايگاه سياست‌گذاري و تصميم‌گيري در حوزه ترانزيت با احياي شوراي فرابخشي ترانزيت، ايجاد مديريت يکپارچه و واحد مرزي و اصلاح فرايندهاي مخرب، شناخت دقيق محيط و اشراف کامل به فعاليت رقبا و تدوين نقشه راه جامع با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگي، سياسي، تجاري، ‌اقتصادي، انرژي و حمل و نقل با مشارکت همه دستگاه ها از جمله بخش هاي اين راهبرد فعالانه هستند.

در اين گزارش همچنين به آخرين وضعيت کريدورهاي ترانزيتي عبوري از ايران و موافقتنامه هاي مرتبط با ترانزيت پرداخته شد و سپس گزارشي درباره  ابتکار کمربند راه چين در راهبرد فعالانه کشور در حوزه ترانزيت ارائه شد.

در اين جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي تقويت جايگاه ترانزيتي و کريدورهاي ترانزيتي نوظهور رقيب ايران، پيشنهادات و نظراتي براي جلوگيري از تضعيف جايگاه ترانزيتي ايران مطرح شد و مقرر شد پيشنهادات مطرح شده در جلسه کميسيون زيربنايي دولت مورد بررسي قرار گرفته و جهت تصميم‌گيري نهايي در جلسه هيات وزيران مطرح شود.

منبع: خبرگزاري ايرنا