اخبار
 1399/03/26  تاریخ خبر
در دیدار سفیر افغانستان در تهران و رئیس کل گمرک ایران، بررسی شد؛ چگونگی توسعه همکاری‌های تجاری، گمرکی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان
سفير افغانستان در تهران در ديدار با رئيس کل گمرک ايران، تمايل و آمادگي کشورش را براي توسعه همکاري‌هاي تجاري، گمرکي و ترانزيتي با جمهوري اسلامي ايران بين گمرکات دو کشور را اعلام کرد.
 مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در ديدار با «عبدل‌‌الغفور ليوال»، سفير کشور افغانستان در ايران گفت: دو کشور، اشتراکات زيادي با يکديگر دارند و همين اشتراکات با همکاري طرفين منجر به افزايش سطح تجارت و ترانزيت کالا از مسير ايران مي شود.
وي افزود: با توجه به وجود زيرساخت‌هاي لازم در منطقه چابهار، مي‌توانيم در زمينه ترانزيت کالا به هند و بالعکس همکاري متقابل داشته باشيم.
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در گمرکات مرزي ايران و افغانستان اظهارداشت: چنانچه جاده‌هاي در حال ساخت در استان فراه افغانستان (هم مرز با گمرک ماهيرود) با سرعت بيشتري تکميل و آماده بهره‌برداري شود، حجم مبادلات تجاري دو کشور به نحو قابل توجهي افزايش خواهد يافت.
ميراشرفي همچنين به فعاليت بازارچه‌هاي مرزي بين دو کشور اشاره کرد و گفت: بازگشايي بازارچه‌هاي رسمي که داراي مصوبه قانوني دو کشور باشد سبب افزايش تجارت و دسترسي بهتر مرزنشينان به کالاهاي مورد نياز خواهد شد.
رئيس کل گمرک ايران تأکيد کرد: ساختارها در گمرکات مرزي مي بايست  توسعه يافته و تقويت شود، اين امر مي‌تواند به بهبود و گسترش تجارت دو کشور کمک کند.
ميراشرفي در ادامه به موضوع تکميل عمليات عمراني پل دوم ميلک- زرنج در منطقه مرزي 2 کشور اشاره کرد که طرف افغانستاني در اين زمينه قول همکاري داد.
براساس اين گزارش، عبدل الغفور ليوال، سفير افغانستان در تهران نيز در اين ديدار ضمن اعلام آمادگي کامل براي اجراي طرحهاي مشترک و اسناد امضا شده دو طرف بين گمرکات دو کشور که پيشنهاد آن ماه‌ها قبل از سوي گمرک ايران ارائه شده است، اظهار داشت: ما در مورد اهميت اين اقدام و نقش آن در بهبود همکاري‌هاي گمرکي اعتقاد راسخ داريم و اميدواريم هر چه زودتر زمينه اجراي اين طرح فراهم شود.
وي همچنين درخصوص فعاليت بازارچه‌هاي مرزي بين دو کشور گفت: با قانونمند شدن اين فعاليت‌ها، مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
سفير افغانستان در تهران همچنين افزود: ما از همه سازمان‌ها و مسئولان ايراني که در بحث انتقال محموله‌هاي اهدايي هند به افغانستان از طريق گمرک بندر چابهار همکاري و مساعدت کردند، قدرداني مي‌کنيم.
اين گزارش حاکي است در اين ديدار طرفين درخصوص موضوعات مهم تجاري، گمرکي و ترانزيتي تصميماتي گرفتند ازجمله اينکه در بحث افزايش ترانزيت، مقرر شد جلسات کارشناسي و تخصصي با حضور کارشناسان دو کشور در دفتر ترانزيت گمرک ايران برگزار شود تا ضمن رفع مشکلات احتمالي، درخصوص تسهيل و تسريع ترانزيت از گمرکات شهيد رجايي و چابهار به مقصد افغانستان، اقدامات لازم صورت گيرد. همچنين مقرر شد تمام موارد مطرح شده در اين ديدار طبق يک زمانبندي مشخص پيگيري شود.
شايان ذکر است که حسين کاخکي، مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل گمرک ايران و  نماينده وزارت امور خارجه و تني چند از مسئولان تجاري و سفارت افغانستان در تهران نيز در اين ديدار حضور داشتند.

منبع: گمرک نيوز