اخبار
 1399/03/20  تاریخ خبر
همکاری ها و روابط تجاری با کشور ترکمنستان گسترش می یابد
با افتتاح پل مشترک مرزي کشور ايران و ترکمنستان ، با عنوان پل دوستي ، همکاري ها و روابط تجاري با کشور ترکمنستان گسترش مي يابد
غلام عباس ارباب خالص سفير جمهوري اسلامي ايران در ترکمنستان در مراسم افتتاحيه اين پل گفت: ترکمن ها با ما نه تنها همسايه؛ بلکه خويشاوند هستند. 
وي افزود: اين پل دومين پروژه عمراني مشترک مرزي بين دو کشور ايران و ترکمنستان است که با هدف گسترش ترانزيت جاده اي و افزايش حمل و نقل جاده اي ايجاد شده است و اميد مي رود که پس از اين در کنار توسعه ترانزيت و حل مسائل مربوط به آن بتوانيم حمل و نقل مسافر را نيز از سربگيريم و مشکلات را برداريم. 
ارباب خالص افزود: پس از ريشه کن شدن ويروس کرونا ، قطعا شاهد جهش بزرگي در تمامي امور در کشور خواهيم بود که يکي از آن ها توسعه همکاري ها و روابط با کشور ترکمنستان است؛ موضوع ترانزيت، حمل و نقل جاده اي و برقراري تردد گردشگر و مسافر از جمله اين اقدامات خواهد بود. 
وي با اعلام اينکه ترکمنستان نگاهش به ايران و به ويژه خراسان رضوي به گونه اي است که بتواند تمامي نيازهاي خود را از طريق مرز مشترک موجود برطرف کند؛ اظهار داشت: ايران آمادگي کامل خود را براي از سرگيري همه جانبه روابط با کشور ترکمنستان را اعلام کرده است .
رضا اکبري معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور نيز در اين مراسم  اظهارداشت : افتتاح پل دوستي  ، توسعه همکاري هاي دو کشور به ويژه برنامه هاي اقتصادي را در پي خواهد داشت. 
وي با اشاره به اينکه حدود 27سال پيش ، پلي احداث شد که به صورت يک طرفه طراحي و ساخته شد و امروز با افتتاح پل دوستي هدف تداوم و گسترش همکاري هاي دو کشور را در پيش خواهيم داشت. 
اکبري تصريح کرد: اين پل قطعا متعلق به شهداي انقلاب، شهداي مرزباني ، جنگ تحميلي و دفاع از حرم است که در اين نقطه صفر مرزي ساخته شده و خون آن شهدا بود که پاسدار اين ديار و مرزو بوم بوده است و با بهره برداري از اين پل اميدواريم رويدادهاي  خوبي حادث شود. 
 بهشتي منفرد مشاوروزير و مسوول نمايندگي وزارت امورخارجه در شرق کشور نيز در مراسم افتتاحيه پل دوستي گفت: پل دوستي يا پل مشترک کاميوني مرزي بين سرخس ايران و سرخس ترکمنستان، راهي است که ترانزيت دو کشور را افزايش و گسترش خواهد داد.  
وي از رايزني هاي خوبي بين وزارتخانه هاي راه و شهرسازي و وزارت هاي کشور دو کشور خبر داد و افزود: اين رايزني ها موجب شد تا بتوانيم عمليات افتتاح رسمي اين پل را داشته باشيم. 
بهشتي منفرد اين پروژه مشترک راه را پروژه اي براي توسعه همکاري هاي دو کشور دانست و گفت: ترانزيت در منطقه به ويژه در ميان کشورهاي همسايه اهميت ويژه اي دارد که در استراتژي هاي دو کشور ترکمنستان و ايران قرار گرفته است. 
وي تصريح کرد: پل قبلي ظرفيت تبادل کاميون و حجم ترانزيتي پاييني داشت اما خوشبختانه پل دوستي در راستاي تامين منافع ملي و برطرف کردن کاستي ها و مشکلات ترانزيتي منطقه است و با ظرفيت ترانزيتي قابل قبولي به بهره برداري مي رسد.  
ابراهيم نصري مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان خراسان رضوي نيز در مراسم افتتاح اين پل ضمن قدرداني از تلاش هاي دوکشور براي ساخت و بهره برداري از اين پل اظهار داشت: افتتاح پل دوستي موجبات افزايش مبادلات تجاري و اقتصاد دو کشور را فراهم خواهد کرد و مي بايست از اين زيرساخت فراهم شده براي بهبود شرايط اقتصادي دو کشور بهره گرفت . 
وي اظهار اميدواري کرد که بتوانيم در آينده حجم ترانزيتي روزانه 500دستگاه کاميون و تريلر را شاهد باشيم و ساکنان مرزي دو کشور و همچنين در سطح کلان نيز مردم ايران و ترکمنستان از منافع اين پروژه عمراني اقتصادي استفاده کنند.  
رجبي مقدم فرماندار سرخس نيز در اين مراسم يکي از مبادلات بين کشورها را مبادلات جاده اي و ريلي دانست و اظهار خرسندي کرد که سرخس به عنوان يک شهر مرزي از هر دو اين زيرساخت هاي ترانزيتي برخوردار است. 
وي از وجود جاده ابريشم و اهميت جايگاه ويژه اين منطقه ياد کرد و افزود: پل دوستي ، سازه مهمي است که بر رودخانه تجن احداث شد و امروز به بهره برداري رسيد. 
رجبي مقدم اظهار اميدواري کرد: با پايان بيماري کرونا بتوانيم ارتباطات بين دو کشور را گسترش داده و از اين زير ساخت هاي مناسب براي توسعه همکاري ها بهره مند شويم.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي