اخبار
 1399/03/19  تاریخ خبر
نخستین جلسه " میز حمل و نقل صادراتی و لجستیک " در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، اولين جلسه " ميز   حمل و نقل   صادراتي و لجستيک "   با حضور آقايان جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، ميرفتحعلي سيد زنوزي دبير انجمن، حميدزادبوم معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران ، منوچهر سلمانزاده مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي ،مديران و معاونان  اتاق بازرگاني،صنايع، معادن و کشاورزي ايران، گمرگ جمهوري اسلامي ايران، سازمان بنادر ودريانوردي، وزارت راه و شهرسازي، شرکت ماموت  روز گذشته مورخ 18 خردادماه در خصوص بررسي   مشکلات حوزه لجستيک و حمل و نقل صادراتي در محلسازمان توسعه تجارت ايران برگزار شد.
 در ابتداي نشست  معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهميت درآمد صادراتي در کشورعنوان کردند: با توجه به اينکه امسال سال جهش توليد   نامگذاري شده است ما معتقديم که سال جهش صادراتهم بايد باشد و در سال 99 چشم اميد اقتصادي به صادرات کشور است.
وي   در ادامه در باره اهميت نقش حمل ونقل ولجستيک در امر صادرات اظهار داشتند: ما از نگاه تجارت بين الملل و مسئوليت تجارتخارجي   که داريم بايد بتوانيم از پتانسيل بخشخصوصي در اين امر استفاده کنيم . يکي ازپايه هاي صادرات کشور بحث لجستيک کشور استو به همکاري و حمايت دو جانبه بخش دولتي و خصوصي اعم از انجمن ها و تشکل ها نيازداريم . هدف گذاري  ما در سال جاري توسعه صادرات 41 ميليارد دلاري به ساير کشورها است که با صادرات سال گذشته برابر است.بازارهاي هدفمان 15 کشورهمسايه   که 7 کشورصادرات زميني و 8 کشور صادرات دريايي و همينطور دو کشور هند و چين است که حدود88% صادراتما بايد به اين 17 کشور باشد. يک ماهه اول امسال صادرات ما با کاهش روبه رو بوداما در اردبيهشت ماه شاهد روند صعودي بوديم.

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران ضمن ابراز قدرداني از برگزاري اين نشست بيان کردند: حمل ونقل بين المللي ايران در اين 40 سال متاسفانه پيشرفتي نداشته است که تعدد مراکز تصميم گيري در اين حوزه   يکي از مهم ترين دلايل اين مسئله است.  همچنين به دليل عدم وجود يک متولي خاص در امرحمل و نقل بين المللي شاهد مسائل و مشکلات بسياري در اين صنعت هستيم . بعد ازانقلاب با توجه به مقرراتي که وضع شده وسايل حمل ونقل اين حوزه ارتقاء پيدا نکرده است . به عنوان  مثال حمل توليدات پتروشيمي با کاميون کفي امکان پذير نيست و به دليل نبود وسايل حمل و نقل توليدات پتروشيمي درب کارخانه به فروش ميرسد.
ايشان در ادامه اظهار داشتند: ما در گذشته تا مرز 15 ميليون تن ترانزيت داشتيم   اما در سال 98 اين ميزان به 5ميليون تن کاهش داشته است و هيچ سازماني نمي پرسد که دليل اين کاهش چه بوده است.آقاي جهانگيري اخيرا بخشنامه ممنوعيت ترانزيت مواد سوختني و مشتقات آن را صادرکردند که در حال حاضر در بندرعباس و بندر امام 100 هزار تن کالا در مخازني که شرکت هاي حمل ونقل مالک هستند و يا اجاره کرده اند که با اين بخشنامه، ترانزيت آنها متوقف شده است.شرکت حمل و نقل بااين شرايط نمي تواند رشد کند. بخشنامه هاي خلق الساعه اي که صادر مي شود به تبعات آن فکر نمي کنند. در دنيا شرکتهاي حمل و نقل هر  3 يا 5 سال مي توانند وسايل حمل ونقل خود را ارتقاء دهند و يا تعويض کننداما در ايران ناوگان 25 سال ساخت داريم .ما شرکتهاي حمل ونقل با قوانين و مقررات مختلفي مواجه هستيم که يکي از آنها گمرک است.بعد از 4 سال هنوز سامانه EPL داراي مشکلاتي است که بارهااعلام کرديم اما برطرف نشده است. ما بارها به صورت کتبي درخواست جلسه باآقاي ميراشرفي را داشتيم اما تاکنون پاسخي از جانب ايشان دريافت نکرده ايم.
بحث ماليات بر ارزش افزوده يکي ديگر از مشکلات ماست که پرداخت آن مشکلات بسياري را براي شرکتهاي حمل و نقل به بار مي آرود در حاليکه در دنيا صادرات از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف است.
در ادامه نشست دبير انجمن به برخي ديگر از مسائل و مشکلات اين حوزه اشاره و بيان کردند: يکي از مشکلات ما بازرسي مجدد کالا در مرز است که موجب تحميل هزينه هاي گزافي به شرکت حمل ونقل مي شود.اگر در کالايي مغايرتي وجود دارد بايد اين موضوع درمبدا مشخص شود .
وي همچنين به مشکلات اخذ ويزاي رانندگان ،اعطاي تسهيلات سوخت ، کمبود ناوگان يخچالي ، تغيير مرز خروجي و ايجاد مسير جايگزين ، عدم الحاق به کنوانسيون ADR ، نوسازي ناوگان جاده اي اشاره کردند .
دبير انجمن ايران بر برداشتن موانع حمل و نقل بين المللي تاکيد داشته و اظهارداشتند: با برداشتن موانع مي توانيم حمل ونقل بين المللي ايران را ارتقاء دهيم.
در اين نشست نماينده ماموت در خصوص نوسازي ناوگان و تسهيلاتي که براي شرکتهاي حمل و نقل در نظر گرفته شده است توضيحاتي را ارائه کردند .
در اين نشست رئيس هيئت مديره و دبير انجمن در خصوص نوسازي ناوگان از ميان پيشنهاداتي که در اين خصوص مطرح شد به دريافت مجوز جهت ورود موقت کاميونها تاکيدداشتند.
در پايان نشست معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران   جهت بررسي پيشنهادات جهت نوسازي ناوگان که عبارتند از   واردات کاميون دست دوم، اجازه ورود موقت کاميون از ساير کشورها، توليد داخل مقرر کردند که نشستي هفته آينده باحضور انجمن ايران ، اتاق بازرگاني ، بانک مرکزي ، گمرک برگزار تا اين پيشنهادات مورد بحث و بررسي قرار گيرد. <