اخبار
 1399/03/06  تاریخ خبر
امسال ۱۰۰۰ دستگاه کامیون در هر کارخانه داخلی تولید می‌شود

صبح امروز با حضور وزير راه و شهرسازي از سامانه ثبت نام متقاضيان نوسازي ناوگان حمل و نقل رونمايي شد.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي صبح امروز سه شنبه 6 خرداد 1399 با حضور در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از سامانه ثبت نام متقاضيان نوسازي ناوگان حمل و نقل رونمايي کرد.

وزير راه و شهرسازي در اين مراسم ضمن تبريک عيد سعيد فطر با اشاره به شروع نوسازي ناوگان حمل و نقل کالا به عنوان يکي از اقدامات مهم و ضروري کشور که در سياست هاي کلي نظام توسط مقام معظم رهبري و رياست جمهوري مورد تاکيد قرار دارد، اظهار داشت: اين طرح پاسخي به سياست هاي کلي نظام و دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي بند ث ماده30 قانون احکام دائمي کشور است.

وي افزود: اين طرح با مشارکت وزارت صمت و با اولويت قرار دادن قشر زحمتکش راننده امروز رونمايي شد.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: رانندگان عزيز ما در سطح کشور به عنوان اشخاص حقيقي و حقوقي از هم اکنون مي‌توانند با ورود به سامانه و مطابق اطلاعيه‌اي که سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي منتشر کرده، با طي کردن مراحل ثبت نام کنند. به اين شکل اميدواريم بتوانيم نسبت به کاهش سن ناوگان اقدام کرده و با اين اتفاق سه عامل فرسودگي رانندگان، آلايندگي محيط زيست و مخاطرات ايمني در سفر را با نوسازي ناوگان برطرف کنيم.

وي ادامه داد:‌ در اين طرح در اولويت نخست خودروهاي بالاي50 سال سن هدف قرار گرفته‌اند. در اين خصوص خوشبختانه شب عيد سعيد فطر 863 راننده که بالاترين پيمايش را داشتند، پيامکي دريافت کردند که مي‌توانند در قراردادي با شرکت ايرانخودرو ديزل و طبق راهنمايي‌ها نسبت به تهيه خودروي جايگزين که به لحاظ موتور و گيربکس  رضايت آن ها را فراهم کند، اقدام کنند.

اين مقام مسئول ادامه داد: در بخش واردات خودرو با کارکرد 3 سال که تکليف ما بوده و مورد تاکيد قانون است خوشبختانه در سال 98 توانستيم با هماهنگي و رايزني گسترده در سطح کشور اين موضوع را محقق کنيم.

اسلامي با اشاره به اينکه از چهار گروه براي ثبت نام در سامانه نوسازي ناوگان حمل و نقل دعوت به عمل آمده تا به آن محلق شوند، اظهار داشت: گروه اول سازندگان کاميون در داخل کشور هستند. با اين سازندگان مذاکرات انجام گرفته و امسال اولويت براي هرکدام از اين کارخانه ها ساخت 1000 دستگاه کاميون است.

وي افزود: گروه دوم شرکت هاي حمل‌و‌نقل بزرگي هستند که الزام به تکميل ظرفيت خود دارند. اين شرکت‌ها براي لغو نشدن مجوز نيازدارند تا ناوگان خود را تکميل کنند و ضرورت دارد که کسري نداشته باشند. اين شرکت‌ها نياز دارند حداقل 100 دستگاه کاميون در اختيار داشته باشند.

وي ادامه داد: نوع سوم شرکت هاي وارد کننده هستند که مي توانند نسبت به واردات خودرو براساس مجوز دريافتي از وزارت صمت اقدام کرده و در تعامل با شرکت‌هاي سازنده کار خودشان را پيش ببرند.

اسلامي گفت: گروه چهارم اشخاص حقيقي و حقوقي هستند که براساس اين طرح مي توانند تا 10 دستگاه از طرح کاميون هاي سه سال کارکرد استفاده و نسبت به واردات اقدام کنند.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با تاکيد بر دو ملاحظه مهم در بحث واردات خودروهاي با سه سال کارکرد در بحث نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل، اظهار داشت:‌ خدمات پس از فروش و مشخص بودن منشأ ارزي استفاده شده در واردات اين خودروها دو ملاحظه مهم است که در اين مسير بايد رعايت و بسيار مورد تاکيد است.

وي افزود: منشأ ارز استفاده شده بايد به تاييد بانک مرکزي برسد تا موجبات ورود آن به بازار داخل فراهم نشود و اطمينان داشته باشيم از يک منبع مطمئن در مسير توسعه سرمايه گذاري در بخش حمل‌و‌نقل استفاده شده است.

اسلامي ادامه داد: بر اساس سياست‌هاي کلي نظام اين موضوع بسيار مهم است که زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل به طور متوازن با ناوگان توسعه پيدا کنند. متاسفانه  توسعه ناوگان از سال 78 تاکنون تنها شامل 24 هزار دستگاه  شده که نسبت به حدود 346 هزار دستگاه فعال در ناوگان حمل و نقل باري عدد بسيار ناچيزي است.

وي تاکيد کرد: اين مساله در سال جهش توليد از اهميت بسزايي برخوردار است که کارخانجات به صورت فعال کار کرده و فعاليت خود را مضاعف کنند تا همزمان با توسعه جاده‌ها شاهد نوسازي و رونق ناوگان باشيم.

وزير راه و شهرسازي تصري کرد: از امروز ورود 53 هزار دستگاه کاميون به ناوگان کشور را آغاز مي کنيم و پيش‌بيني براي انجام اين طرح 3 سال است. با اين حال اگر شرکت‌هاي ما مشترکا و مطابق رويه‌اي که تدوين شده تلاش مضاعف داشته باشند، قطعا زودتر از اين زمان مي‌توانيم به اين هدف رسيده و معدل سن ناوگان را 5.5 سال کاهش دهيم.

اسلامي در پايان گفت: اين پرسش از سوي جامعه حمل‌ونقل مطرح بود که چه برنامه‌اي براي رانندگاني که استطاعت کمتر داشته و يا ماشين خود رو فروخته و موفق به خريد نشده‌اند، در نظر گرفته شده است. در اين خصوص اين رانندگان مي‌توانند از طريق مشارکت با شرکت‌هايي که سهميه دارند به صورت مشارکتي خودرو وارد کرده و يا دو نفر با هم شريک شده و نسبت به خريد خودرو اقدام کنند تا  هيچ راننده‌اي از اين طرح بدون بهره نماند.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي