اخبار
 1399/02/24  تاریخ خبر
برای تبادل همکاری‌های ترانزیتی؛ ایجاد دستورالعمل مشترک کنترل کرونا
محمد اسلامي درنشست سه جانبه ويدئو کنفرانسي بررسي همکاري‌هاي حمل و نقل و ترانزيت ايران – ترکمنستان –جمهوري ازبکستان گفت: اين هفته و هفته گذشته رييس جمهور تماس‌هاي تلفني با روسايي اين کشور‌ها داشت و براساس تفاهم نامه مقرر شد تا براي توسعه تبادلات تجاري و رفع موانع ترانزيت، وزاري امور خارجه، روساي کميسيون مشترک و روساي حمل و نقل با يکديگر گفتگو کنند که بر همين اساس امروز نشستي با روساي حمل و نقل کشور‌هاي ازبکستان و ترکمنستان و همه افرادي که در روابط ترانزيت و تجاري مسئوليت دارند برگزار شد.
وي افزود: در اين نشست تفاهم کرديم تا براي از سر گيري تبادلات بين سه کشور، دستورالعمل‌هاي مشترک براي کنترل کرونا داشته باشيم.
اسلامي گفت: حدود 2 ماه است که مرز ترکمنستان بسته شده است و عبورو مرور کالا‌هاي تجاري ما با ترکمنستان و ازبکستان، اسياي ميانه و چين و بالعکس متوقف شده است و تجار و شرکت‌هاي حمل و نقل کشور ما دچار مشکل شدند.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ما در مرز‌ها سيستم‌هايي براي ضدعفوني کردن قطار و کاميون‌ها نصب کرديم، اما دولت ترکمنستان درخواست داشت تا تونل‌هايي به طول 20 متر احداث شود که نصب اين تونل‌ها تا 10 روز اينده در مرز جاده‌اي و ريلي ترکمنستان اماده به کار خواهد شد، تا تجارت و ترانزيت به صورت طبيعي و عادي برقرار شود.
وي افزود:در بحث گمرک نيز تفاهم نامه‌اي با کشور ترکمنستان در رابطه با، تبادل اطلاعات الکترونيکي امضا شد و به کشور ازبکستان هم پيشنهاد کرديم تا تفاهم نامه‌اي براي تبادل الکترونيکي با گمرگ امضا کنيم و تاکيد کرديم که با تعرفه‌هاي مشترک روند ترانزيت اسان شود.
وي افزود: تعدادي کاميون و واگن در ازبکستان متوقف است که امروز قول دادند که هر چه سريعتر مشکل برطرف شود.
اسلامي در پايان گفت: طرح‌هاي عمراني نيز بين دو کشور وجود دارد که به محض اجرايي شدن اطلاع رساني مي‌کنيم.
 
نشست بررسي همکاري‌هاي حمل و نقل ايران، ترکمنستان و ازبکستان
 نشست سه جانبه بررسي همکاري‌هاي حمل و نقل ايران - ترکمنستان و ازبکستان با حضور وزير راه و شهرسازي و معاونان وي در محل اين وزارتخانه در حال برگزاري است.
در اين نشست تسهيلات و رفع محدوديت‌هاي ترانزيتي، رعايت مقررات بهداشتي ريلي و ناوگان ناشي از شيوع کوويد 19، بررسي روش‌هاي جديد حمل و نقل بار، پيگيري مسير‌هاي دريايي براي حمل و نقل محصولات و بارها، بررسي مي‌شود.

منبع:  خبرگزاري صدا و سيما