اخبار
 1397/02/15  تاریخ خبر
رفع ۱۴ مشکل فرایند ترانزیت در سال ۹۶/ ۲۶ مشکل ترانزیت در سال ۹۷ برطرف می‌شود


معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي از افزايش تعداد مشکلات فرايند ترانزيت به 77 مورد در مطالعات جديد خبر داد و گفت: 14 مشکل ترانزيت کشور در سال گذشته برطرف شد و طبق برنامه 26 مانع ديگر در سال 97 رفع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پنجمين کارگروه لجستيک به رياست مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي و با حضور اعضا و نمايندگان در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

وي در ابتدا هدف از برگزاري کارگروه لجستيک را ارتقا سطح ارتباط مديران، کارشناسان و دست‌اندرکاران در حوزه‌هاي مختلف حمل‌ونقل، ترانزيت، ‌ بندر خشک و مسائل مربوط به لجستيک عنوان کرد و گفت: اينجا محفلي براي تبادل‌نظر بين دولت و بخش خصوصي در زمينه مسائل، مشکلات و دستاوردها در حوزه حمل‌ونقل و لجستيک است.

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي موضوع بندر خشک را بحث اصلي کارگروه نشست امروز عنوان کرد و افزود: طبق آخرين بررسي‌ها و مکان‌يابي انجام‌شده در قالب يک مدل رياضي توسط معاونت حمل‌ونقل، 50 نقطه به‌عنوان مراکز لجستيک کشور شناسايي‌شده است.

تقي زاده تصريح کرد: گزارش مکان‌يابي و شناسايي مراکز لجستيک کشور براي وزير راه و شهرسازي و معاونان بخش حمل‌ونقل ايشان نيز ارائه‌شده و مقرر شد هيچ‌گونه تصميم‌گيري ديگري به‌منظور تغيير مکان مراکز لجستيک کشور اتخاذ و اعمال نشود.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه به نقش حمل‌ونقل مسافر بين‌المللي اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات جديد صورت گرفته در معاونت حمل‌ونقل، ترانزيت مسافر يا جابجايي مسافران در سطح بين‌المللي موجب ارتقا روابط بين کشورها، بهبود روابط تجاري بين کشورها و اقتصادي شدن کريدورهاي حمل‌ونقلي مي‌شود. ازاين‌رو فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر نيز به کارگروه لجستيک دعوت شدند.

وي خاطرنشان کرد: اقتصادي شدن کريدور به اشتغال‌زايي، توسعه مناطق اطراف کريدور، معيشت مردم ساکن پيرامون کريدور و رشد و توسعه صنعت کمک مي‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به تغيير رويکرد وزارت راه و شهرسازي در دوره جديد بيان داشت: درگذشته وزارت راه و شهرسازي فقط بر روي هدف سامان‌دهي حمل‌ونقل متمرکز بود، ‌اما امروز سامان‌دهي حمل‌ونقل در گرو بهبود روابط با سير دستگاه‌هاي دولتي و تشکل‌هاي صنفي است و اين پيروي ازاين ‌رويه در سطح استان‌ها نيز بايد مورد تأکيد قرار گيرد.

تقي‌زاده با اشاره به افزايش تعداد مشکلات بخش ترانزيت از 66 به 77 مشکل خبر داد و گفت: تا کنون 14 مشکل برطرف شده و 26 مشکل تا پايان سال 97 رفع خواهد شد. عناوين مشکلات حل شده عبارتند از:

  1. عدم اجراي بخشنامه معاون اول محترم رئيس‌جمهور در خصوص مرجعيت شوراي عالي ترابري در تصميمات مرتبط با ترانزيت
  2. ابلاغ كالاهاي مشمول محدوديت ترانزيت بدون وجود فرجه سه‌ماهه جهت اطلاع شركت‌ها
  3. صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مربوط به ايجاد محدوديت و ممانعت از ترانزيت بدون هماهنگي با متوليان ترانزيت
  4. سيستماتيك نبودن فرايند صدور پروانه ورود موقت کاميون‌هاي خارجي و مشكلات ناشي از آن
  5. عدم وجود محل‌هاي مناسب جهت توقف وسايط نقليه ترانزيتي در برخي مبادي ورودي و خروجي از جمله بندرعباس
  6. فقدان هماهنگي کامل بين مدهاي مختلف حمل‌ونقل در مذاکرات و ارتباطات بين‌المللي
  7. چندگانگي در نهادهاي متولي سياست‌گذاري و تصميم‌گيري در حوزه ترانزيت
  8. عدم سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي مناسب براي توسعه مراكز لجستيكي و زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل تركيبي
  9. عدم برنامه‌ريزي و پيگيري منسجم و جدي اجراي توافقنامه‌هاي چندجانبه کريدورهاي ترانزيتي در سطح مديريت ارشد
  10. عدم برنامه‌ريزي و اولويت‌بندي توسعه زيرساخت‌ها مبتني بر كريدورهاي ترانزيتي و استفاده مناسب از فرصت‌هاي كشور در حوزه ترانزيت
  11. عدم بهره‌مندي كافي از نظرات بخش خصوصي در حل‌وفصل مشکلات ترانزيتي کشور
  12. عدم وجود مرجع پاسخگوي عملياتي و اجرايي در ارتباط با ترانزيت با توجه به فرا مدي و فرا بخشي بودن آن
  13. گسسته بودن ارتباط بين بخش‌هاي تجارت و حمل‌ونقل في‌مابين کشورها
  14. عدم بهره‌مندي از پتانسيل‌هاي اقتصادي کافي در روابط بين‌المللي براي ارتقاي نقش كريدورهاي ترانزيتي ايران در مجامع بين‌المللي

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: بار‌ها پشت مرزهاي کشور براي عبور از ايران صف نکشيده‌اند و مادامي‌که مشکلات زنجيره لجستيک و ترانزيت رفع نشود، تجار بين‌المللي مسير‌هاي ديگري براي عبور بار تعريف مي‌کنند.

وي مشکلات مربوط به ارز را موقتي دانست و گفت: نامه‌اي با موضوع مشکلات ارزي به امضا وزير راه و شهرسازي تنظيم‌شده و قرار است به معاون اول رئيس‌جمهوري ارسال شود.

 در ادامه جلسه نماينده وزارت امور خارجه در کارگروه لجستيک از تشکيل اداره همکاري‌هاي حمل‌ونقل به‌عنوان زيرمجموعه اداره کل همکاري‌هاي چندجانبه در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: اين اداره باهدف متمرکز کردن همکاري‌هاي دو و چندجانبه حمل‌ونقلي است و زمينه همکاري براي دسترسي وزارت امور خارجه با ساير دستگاه‌ها ازجمله وزارت راه و شهرسازي را هموار و به‌صورت مدون برقرار مي‌کند.