اخبار
 1399/02/16  تاریخ خبر
مذاکرات روسای کل گمرکات ایران و ترکیه برای حل مشکلات مرزی و گمرکی
روساي کل گمرکات ايران و ترکيه براي حل مشکلات مرزي  از طريق ويدئو کنفرانس گفت و گو و بر آمادگي گمرکات دو کشور براي بازگشايي مرزها با اجراي پروتکل هاي بهداشتي تاکيد کردند .

 اعلام آمادگي جهت مبادله پروتکل بهداشتي به منظور بازگشايي مرزها ، واردات کالا از بازارچه مرزي ساري سو ، اجراي فاز سوم پروژه تيرالکترونيک e-Tir در سطح تمامي گمرکات دو کشور ، تبادل برخط اطلاعات با توجه به نهايي شدن مذاکرات کارشناسي ، بررسي علت عدم پذيرش کاميون هاي ترک از مرز بازرگان ، استرداد اسناد حمل در مبادي بارگيري واگن هاي راه آهن به طور دقيق و خودداري از عودت آنها از مقصد به سمت ايران ، استعلام الکترونيکي گواهي مبدا براي کالاهاي مشمول موافقتنامه تعرفه ترجيحي PTA ، پيگيري اخذ مجوز از رياست جمهوري ترکيه در خصوص انتقال کالاهاي صادراتي ايراني جهت ارزيابي به گمرک دوبايزيد ترکيه و  تبادل اطلاعات و تصاوير X-RAY در مرزهاي مشترک از محورهاي مهم مذاکرات روساي گمرکات دو کشور در اين مذاکرات بود .

مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک ايران در گفت و گو با همتاي ترکيه اي خود گفت : سازمان جهاني تجارت تاکيد کرده که در هيچ شرايطي مرزهاي تجاري بين کشورها بسته نشود اما کرونا باعث شده بزرگترين گمرک مرزي دو کشور يعني گمرک بازرگان مسدود شود و انتظار مي رود با تلاش دو طرفه بتوانيم مرز را باز و همکاري هاي گمرکي و مبادلات تجاري را در مرز گوربلاغ - بازرگان از سر بگيريم تا با رعايت پروتکل هاي بهداشتي بزرگترين مرز تجاري دو کشور بازگشايي شود.

مير اشرفي ادامه داد : براي 24 ساعته کردن مرز گمرک رازي آمادگي داريم تا عملي کنيم . در شرايط کنوني مشکلات زيادي در مرزها براي کاميون ها هست که انتظار است با ديد مثبت پيگيري و رفع شود . البته
تعريف مرز جايگزين براي زماني که بازرگان بسته است ، تدبير خوبي بود تا بتوانيم از گمرک رازي و بازارچه ساري سو مبادلات تجاري را انجام و ادامه بدهيم.

ميراشرفي تاکيد کرد : ما انتظار داريم مرزهاي مشترک با ايران با کمک و پيگيري هاي شما بازگشايي شود همانطور که مرزهاي مشترک ديگر کشورها با ترکيه باز هست و براي ما هم همان مد نظر قرار گيرد تا مرزها بازگشايي شود.
رئيس کل گمرک ايران افزود :  اميدواريم با پيگيري هايي که شما انجام مي دهيد اين مشکلات رفع و مرزها بازگشايي شود و ايران نيز اقدامات لازم را انجام خواهد داد .

بنابراين گزارش ؛ رضا تونا توراگاي معاون وزير تجارت و رئيس کل گمرک ترکيه نيز در اين گفت و گو از 24 ساعته شدن مسير ريلي در مرز کاپي کوي-رازي استقبال و تاکيد کرد که 24 ساعته شدن مسير ريلي را بررسي خواهيم کرد و براي اين کار آمادگي داريم.

وي افزود : در خصوص بازگشايي مرزها هم ما پيگيري مستمر مي کنيم و وزارت بهداشت و کشور هم بايد نظر بدهند اما تمام تلاش را خود را بعمل مي آوريم .
رئيس کل گمرک ترکيه تاکيد کرد : اميداست در آينده خبر هاي خوشي در خصوص بازگشايي مرزها به شما بدهيم تا همه چيز به روال عادي برگردد.
شايان ذکر است که حسين کاخکي مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل گمرک ايران نيز در اين جلسه حضور داشت.

منبع: گمرک نيوز