به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نخستين جلسه كميته سياستگذاري و نظارت برگزاري اجلاس وزراي کريدور حملونقل بينالمللي شمال-جنوب به رياست مهرداد تقي زاده معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي با حضور اعضا و نمايندگان از وزارت راه و شهرسازي، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، گمرك، سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، شرکت راهآهن، سازمان بنادر و دريانوردي در ساختمان شهيد دادمان برگزار شد.
در ابتدا مهرداد تقي زاده توضيحات اجمالي در خصوص برگزاري اجلاس وزراي كريدور حملونقل بينالمللي شمال-جنوب همزمان با هفتمين اجلاس شوراي هماهنگي كريدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاري در تهران ارائه کرد و سپس امين ترفع مدير کريدورهاي بينالمللي حملونقل با اشاره بهضرورت برگزاري اين اجلاس گفت: توسعه اقتصاد و تجارت در راستاي فعالسازي كريدور حملونقلي شمال-جنوب يكي از اركان اصلي برگزاري اجلاس مذكور بهحساب ميآيد و تاكنون ? اجلاس شوراي هماهنگي كريدور شمال-جنوب برگزار شده كه آخرين اجلاس در سال 2015 در دهلينو هند تشكيل گرديده است.
وي افزود: با توجه به توسعه مناسبات سياسي و اقتصادي فيمابين كشورهاي همسايه از جمله ازبكستان و افغانستان و همچنين معرفي كريدورهاي رقيب، به نظر ميرسد برگزاري اجلاس وزراي شمال-جنوب ميتواند سهم مهمي در نقشآفريني ايران در منطقه ايفا كند.
ترفع تأکيد کرد: تغيير نگرش به كريدورهاي حملونقلي و لزوم انجام اقداماتي همچون تسهيل رواديد، ايجاد پنجره واحد گمركي، توسعه صنعت گردشگري و افزايش همکاريهاي ريلي و جادهاي با ساير كشورها مبناي شکلگيري كريدورهاي توسعهاي و تجاري جايگزين كريدورهاي صرفاً حملونقلي بهحساب ميآيد.
مدير کريدورهاي بينالمللي بيان کرد: در حاشيه اجلاس وزرا و شوراي هماهنگي نيز برنامهريزيهاي لازم جهت برگزاري business forum با حضور دبيران كل مجامع و سازمانهاي بينالمللي و همچنين تجار و بخشهاي خصوصي كشورهاي عضو در راستاي فعالسازي كريدور شمال-جنوب در حال انجام است.
انتخاب شش کارگروه اجرايي براي برگزاري اجلاس
وي در ادامه ضمن معرفي پروژههاي گمركي، تجاري و حملونقلي پيش از برگزاري اجلاس وزرا، ضرورت انجام هر يك از آنها و پيشنهاد تشكيل 6 كارگروه اجرايي جهت پيگيري موضوعات را به شرح ذيل اعلام کرد:
1- تجاري و گمركي
2- اصلاح فرايندها
3- مشوقهاي سرمايهگذاري لجستيکي
4- دبيرخانه كريدور و تهيه اسناد
5- ديپلماسي و رسانه
6- تشريفات
در اين راستا پيشنهاد شد هر يك از سازمانها نمايندگان تامالاختيار خود را جهت حضور فعال در کارگروههاي اجرايي بهطور منظم (هر 2 هفته يکبار) معرفي کنند.
راهکارهاي کاهش هزينه حمل در کريدور شمال-جنوب
مهرداد تقي زاده معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي پس از استماع گزارشها، پيشنهادات و نظرات اعضاي اين کميته اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر زمان سير كالا از مسير سنتي كانال سوئز در مقايسه با مسير عبوري از كشور ايران حدود 2 برابر اما هزينههاي حمل كالا از اين مسيرها نشاندهنده 3 برابر بودن هزينه حمل از مسير ايران است؛ اما پيشبيني ميشود، با اصلاح فرايندها و انجام اقداماتي همچون تعديل عوارض حملونقلي، استانداردسازي تعرفههاي ريلي و... ميتوان اين هزينه را تا حد قابل قبولي در راستاي افزايش توجيهپذيري مسير ايران كاهش داد.
وي خاطرنشان کرد: اقدامات لازم جهت بارگذاري اطلاعات كريدور در وبسايت جديد كريدور شمال جنوب به آدرس www.instcorridor.com در دستور كار دبيرخانه كريدور قرار دارد.