اخبار
 1397/02/05  تاریخ خبر
یک فعال صنفی مطرح کرد: تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت حمل‌ونقل کشور

تأثير نوسانات نرخ ارز در طول سال‌هاي اخير و تغيير ارز و تک‌نرخي کردن آن که هفته پيش اتفاق افتاد، بر صنعت حمل‌ونقل کشور به‌عنوان يکي از مهم‌ترين پيشران‌هاي اقتصادي کشور که نقش اثرگذاري در نقل و انتقالات کالا دارد، بر کسي پوشيده نيست.

به گزارش تين نيوز، افسانه فخري مديرعامل شرکت شامخ‌فرابر و نايب‌رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران به خبرنگار ما گفت: در مقطع فعلي با توجه به اينکه سازوکار اجرايي مشخصي براي نقل و انتقالات ارزي با نرخ رسمي اعلام‌شده جديد تعريف و تبيين نشده، به نظر مي‌رسد که ضروري است تا به‌صورت مقطعي راه‌حلي براي جلوگيري از مشکلاتي که، توقف در اين چرخه مي‌تواند براي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي و به‌تبع آن صاحبان کالا ايجاد نمايد، بيابيم و مناسب‌ترين آن در حال حاضر تداوم امکان استفاده از خدمات صرافي‌ها به‌طور موقت و به روال پيشين است.

فخري افزود: اين روش تا زماني که رويه اجرايي مشخصي بر اساس مشکلاتي که احصا و گزارش‌شده تعريف و تبيين گردد، قابل انجام است. چراکه در حال حاضر با توقف نقل و انتقالات ارزي، ما با مشکلات جدي ناشي از عدم امکان ارسال وجوه کرايه حمل به نمايندگان خود هستيم که اين امر ممانعت تحويل بخش اعظمي از محمولات وارداتي يا ترانزيتي را موجب شده و به‌نوبه خود باعث بروز خسارات مالي ادامه‌دار براي شرکت‌هاي حمل‌ونقل و صاحبان کالا خواهد شد.

مديرعامل شرکت شامخ‌ترابر عنوان کرد: تغيير ارز از دلار به يورو نيز مي‌تواند موجب بروز هزينه‌هاي اضافي و سربار ناشي از ضرورت تبديل‌هاي مکرر، خصوصاً در تعاملات ارزي با کشورهايي باشد که ارز يورو مبناي معاملات تجاري آنها نيست. مثلا کشورهاي خاور دور.

فخري ادامه داد: به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي يافتن راهکار اجرايي با توجه به‌ضرورت بررسي چندجانبه مشکلات اعلام‌شده از سوي صنوف، ازجمله حمل‌ونقل بين‌المللي، زمان‌بر خواهد بود و لذا يافتن راهکار عاجل براي برون‌رفت از وضعيت مسدود فعلي بسيار مهم و جدي است.

اين عضو انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل توضيح داد: درمجموع سياست تک‌نرخي شدن نرخ ارز، مي‌تواند سياست کارآمدي باشد و ما هم از آن استقبال مي‌کنيم اما به شرطي که تبعات و راهکارهاي خروج از مشکلاتي که اجراي شتاب‌زده اين تصميم ايجاد کرده نيز در اسرع وقت بررسي و مرتفع شود.