اخبار
 1397/02/01  تاریخ خبر
قضاوت نادرست نکنیم
نبايد افعال ناشايست عده‌اي که عقده‌هاي رواني براي ديده شدن دارند و مرتکب افعال ناشايست مي‌شوند و يا اعمال خلاف يک نفر را به 470 هزار نفر تسري داد.

مالک نخعي*: اخيرا ويدئويي در فضاي مجازي منتشر شده است که راننده‌اي را در حال استعمال مواد مخدر در پشت فرمان کاميون نشان مي‌دهد. اين‌که کار آن راننده زشت و خارج از عرف است صد در صد درست است اما نکته قابل توجه اين است که هر کسي بدون تخصص از ظن خود حاشيه‌اي بر آن نوشته است. يکي تمامي تصادفات رانندگي را گردن رانندگان باري کشور انداخته است و يکي بي‌انضباطي حمل‌و‌نقل را، ديگري تمام رانندگان حرفه‌اي ناوگان باري کشور را بر همين منوال قضاوت کرده است و...

آيا مي‌دانيد 470 هزار راننده ناوگان باري در کشور فعاليت مي‌کنند؟  آيا مي‌دانيد تست‌هاي اتفاقي و تست عدم اعتياد سالانه براي رانندگان باري انجام مي‌شود؟ آيا مي‌دانيد توليد مستقيم گردش مالي رانندگان و ناوگان باري کشور در سال حدود 20 هزار ميليارد تومان است؟ آيا مي‌دانيد هر امکاني که در اختيار مردم قرار مي‌گيرد  يک راننده کاميون در آن دخيل بوده است، کسي که سفرهاي طولاني را به تنهايي متحمل مي‌شود، کسي که از تشنگي محبت کردن و محبت ديدن از خانوده‌اش هميشه مي‌سوزد، کسي که 600 ميليون تومان سرمايه‌اش در جاده‌ها براي خدمت‌رساني به جامعه در تردد بوده ولي از حداقل خدمات اجتماعي محروم است و کسي است که در سازمان‌هاي بيمه‌گر، کارگر ساده ديده شده است و در سال‌هاي پيري با حداقل حقوق و دستمزد گذران زندگي مي‌کند.

هيچ چيز بدون راننده و کاميون ميسر نيست ولي نبايد افعال ناشايست عده‌اي که عقده‌هاي رواني براي ديده شدن دارند و مرتکب افعال ناشايست مي‌شوند و يا اعمال خلاف يک نفر را به 470 هزار نفر تسري داد. بلکه به طور قطع احترام راننده و کاميون‌دار همچون ديگر مشاغل بايد به جا آورده شود.

به عنوان يک راننده‌، راننده‌زاده‌ و حرفه‌اي اين شغل از همگان مي‌خواهم تحليل‌هاي ناسالم و دروغ را به اين قشر نسبت ندهيد. گناهکار يک نفر است: راننده‌اي که عقده حقارت دارد، نه تمام فعالان حمل‌و‌نقل.

خودتان مقايسه کنيد در ايام نوروز که ما در تعطيلات هستيم، چرا رانندگان خودروهاي سواري کشتارگاه به راه مي‌اندازند، همه که پرايد سوار نيستند، چرا در ايام کاري سال که رانندگان خودروي سنگين در جاده هستند جوي خون راه نمي‌افتد؟

در هر صورت پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: هر کس به مرد يا زن مؤمن بهتان زند يا درباره او چيزي بگويد که از آن مبراست خداوند در روز رستاخيز وي را بر تلّي از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره او برگردد!**