اخبار
 1397/01/29  تاریخ خبر
جزئیات ارز تخصیصی به رانندگان کامیون
بانک مرکزي در يازدهمين اطلاعيه خود درباره اجراي مصوبه 22 فروردين هيئت وزيران مبني بر ساماندهي بازار ارز که پس از بروز مشکلاتي در بازار ارز و ايجاد نوسانات ارزي دو هفته قبل رخ داد، يکي از اقشاري را که مشمول اعطاي ارز تک نرخي معرفي کرد،  رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا بود که شبکه بانکي مکلف شد با همکاري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ارز مورد نياز رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي را با نرخ اعلام شده، تامين کند

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل بين‌المللي کالا با بيان اينکه هنوز از سوي بانک مرکزي رقمي براي اجراي اين مصوبه در خصوص رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا تعيين نشده است، اظهار کرد: رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي بخش مهمي از نياز کشور به صادرات و واردات را انجام مي‌دهند اينها بايد براي هزينه‌هاي بين راهي خود مانند مصرف سوختي که در کشورهاي اروپايي يا همسايه مصرف مي‌کنند و يا ساير هزينه‌ها، پول (ارز) نقد به همراه داشته باشند.

وي ادامه داد: اجراي اين موضوع را از بانک مرکزي پيگيري کرده‌ايم بانک مرکزي هم قبول کرده است تا به رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي کالا نيز در کنار ساير گروه‌هايي که به خارج از کشور تردد دارند، ارز تخصيص داده شود تا بتوانند هزينه‌هاي بين راهي خود را با استفاده از اسکناس ارز برطرف کنند.  با توجه به اينکه ارز مورد نياز رانندگاني که به مقاصد کشورهاي مختلف، کالا حمل مي‌کنند، متفاوت است، در نتيجه سقف رقم ارز تخصيصي به آنها نيز تفاوت خواهد کرد.

وي خاطرنشان کرد: بنابراين در حال حاضر انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي کالاي ايران در حال بررسي تقاضاي ارز رانندگان کاميون‌هاي بين‌المللي است و جلسات کارشناسي را با حضور اعضاي انجمن برگزار مي‌کنيم تا کشورهاي مختلفي که مقاصد يا مبادي رانندگان ايراني هستند را بررسي کنيم و بر اساس هزينه‌هاي آنها، ميزان ارز تخصيصي را تعيين کنيم. ضمن اينکه مذاکراتي هم با نمايندگان وزارت راه و شهرسازي داريم تا اين مبالغ را نهايي کنيم.

عطرچيان يادآور شد: تا پيش از وقوع نوسانات ارزي بازار، رانندگاني که به مقاصد بين المللي کالا حمل مي‌کردند، ارز مورد نياز خود را به صورت يورو يا دلار از بازار آزاد تهيه مي‌کردند اما الان کاميون‌هايي که مي‌خواهند بار صادراتي يا وارداتي ايران را به عراق، ترکمنستان يا افغانستان حمل کنند، ارز کمتري نسبت به کاميون‌هايي که قرار است به ايتاليا، آلمان يا اسپانيا بروند، نياز دارند. بنابراين در داخل بخش حمل‌و‌نقل هم گروه‌هاي هدف متعددي داريم و به رانندگان حمل بين‌المللي کالا بر اساس تن ـ کيلومتر مسافتي که طي مي‌کنند، ارز داده مي‌شود.

وي تأکيد کرد: قرار نيست الزاما بانک مرکزي و وزارت راه و شهرسازي رقم پيشنهادي انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي کالا را تأييد کنند.

همچنين عبدالهاشم حسن‌نيا رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در گفتگو با مهر درباره ارز تخصيصي به رانندگان کاميون‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي کالا اظهار داشت: دفتر ترانزيت سازمان راهداري، کميته‌اي تعيين کرده است تا سقف ارز مورد نياز رانندگان را براي هر کشور به صورت جداگانه مشخص کند.

وي هزينه‌هاي رانندگان را شامل دو دسته دانست و گفت: اين دو دسته هزينه، يکي عوارض ورود به آن کشور است که از رانندگان کاميون اخذ مي‌شود و در هر کشور رقم آن متفاوت است به عنوان مثال عوارض ورود به ازبکستان با ترکمنستان فرق دارد و ديگري هزينه‌هاي جاري رانندگان در طول مسير است که شامل سوخت، تغذيه و استراحت، تردد از آزادراه‌ها و عوارض آزادراهي، تخليه و بارگيري کالا و نيز تعمير کاميون‌ها و قطعات يدکي خودروهاي سنگين مي‌شود.

حسن‌نيا تأکيد کرد: درحال آناليز هزينه‌هاي مسافرت رانندگان بين‌المللي حمل‌ونقل کالا هستيم که ظرف چند روز آينده رقم پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي تعيين و به بانک مرکزي ارائه خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش که آيا بانک مرکزي با هر رقمي که وزارت راه و شهرسازي براي ارز مورد نياز رانندگان کاميون پيشنهاد بدهد، موافقت خواهد کرد يا خير؟ افزود: اگر حمل‌ونقل کالا درصدي ارزبري دارد، چند برابر آن ارزآوري خواهد داشت. بنابراين اميدواريم بانک مرکزي با رقم پيشنهادي ما موافقت کند.