اخبار
 1398/11/27  تاریخ خبر
انباشت کامیون‌ها پشت مرز بازرگان به دلیل ممنوعیت ورود کالا بدون ثبت سفارش

معطلي کاميون از پنجشنبه هفته گذشته در مرز بازرگان تا امروز ادامه داشته و رانندگان هنوز امکان عبور ندارند و منتظرند تا صاحبان بار پس از ثبت سفارش کالاي خود، اقدام به ترخيص کالا از گمرک بازرگان کنند.

جواد سمساريلر رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران در خصوص مشکل پيش آمده براي رانندگان کاميون‌ در مرز بازرگان به خبرنگار تين نيوز گفت: يک تصويب‌نامه هيئت‌وزيران به امضاي آقاي جهانگيري وجود دارد که در ماده يک اين مصوبه عنوان شده «ورود کالا به کشور بدون ثبت سفارش ممنوع است» اين در حالي است که اين موضوع هيچ‌گونه ارتباطي با زيرشاخه‌هاي حمل‌ونقل ندارد.

وي ادامه داد: بر اساس مصوبه شوراي عالي ترابري ثبت سفارش ارتباطي با حمل‌ونقل ندارد و اين مصوبه تنها براي ترخيص کالا است. اين در حالي است که بر اساس مقررات گمرکي هر کالايي که از درب گمرک بيرون بيايد بايد اجازه ورود به کشور داشته باشد و همان‌طور که اطلاع داريد هر کالايي وارد کشور مي‌شود بايد در ابتدا به گمرک برود.

رئيس هيئت‌مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران تصريح کرد: اين کاميون‌ها طبق کنوانسيون TIR مجاز به عبور و مرور هستند و شرکت حمل‌ونقلي نمي‌تواند اين کاميون‌ها به مدت چند روز  در مرز نگه دارد تا صاحب کالا ثبت سفارش واردات را انجام دهد.

سمساريلر با انتقاد به اينکه بخش بزرگي از سرمايه‌هاي کشور در مرز بازرگان متوقف است، اظهار داشت: ما بارها اعلام کرده‌ايم که اگر قرار است تصميمي گرفته شود، حداقل يک فرجه زماني وجود داشته باشد تا راننده کاميوني که در حال حرکت به سمت مرز است با اين مشکلات مواجه نشود.

او مي‌گويد: متأسفانه از روز پنجشنبه هفته گذشته رانندگان کاميون در سرماي 10 درجه زير صفر در مرز بازرگان مانده‌اند و امکان عبور ندارند اين در حالي است که  امکاناتي از قبيل انبار، خوابگاه يا امکانات بهداشتي پاسخگوي نياز آنها نيست.

وي به اين نکته اشاره مي‌کند که توقف کاميون پشت مرز مشمول حق توقف مي‌شود و اين حق توقف هم بايد به صورت ارزي در اين شرايط نامناسب اقتصادي به طرف ترکيه‌اي پرداخت شود.

او افزود: بنده اين مشکل پيش آمده را به وزارت صمت،گمرک و وزارت راه و شهرسازي اطلاع داده‌ام اما هنوز مشکل رانندگان پشت مرز بازرگان تداوم دارد.