اخبار
 1398/11/23  تاریخ خبر
ایران با تمام کشور‌های اوراسیا توافقنامه حمل‌ونقلی دارد
حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيت در کنار نفت، گاز و گردشگري مي‌تواند براي کشور ثروت افزا باشد و جذب سرمايه کند. مهران قرباني، معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پنل «ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي» با اعلام اين مطلب، درباره اهميت ثروت افزايي از طريق حمل و نقل و ترانزيت صحبت کرد و گفت: اهميت حمل و نقل و ترانزيت و جذب سرمايه بسيار زياد است و من اميدوارم روزي برسد که نگاه اقتصادي ما به اين مقوله آن‌قدر جدي باشد که حتي در کشورمان وزارتخانه حمل و نقل و ترانزيت داشته باشيم.

قرباني همچنين به اهميت اقتصادي اتحاديه اوراسيا در سطح منطقه و بين‌الملل اشاره کرد و افزود: بازار 184 ميليون نفري اين اتحاديه حاصل از مشارکت منطقه‌اي کشور‌هايي مثل روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيکستان فرصت بسيار مهم و بي‌نظيري را ايجاد کرده است و در اين ميان ايران نيز نقش پر اهميت و جايگاه ويژه‌اي دارد و اگر هوشمندانه عمل کنيم مي‌توانيم با استفاده از پتانسيل بي‌نظيري که وجود دارد به ثروت افزايي منافع ملي کمک کنيم.

او در ادامه به تفاهم‌نامه‌هاي ايران با کشور‌هاي ديگر در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون با پنجاه کشور تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌اي داريم و خوشبختانه همکاري خوبي ميان ايران و همه کشور‌هاي عضو اوراسيا وجود داد.
برقراري امنيت مناسب در جاده‌ها، گسترش شبکه‌هاي ريلي، برخورداري از ظرفيت‌هاي بندري و پايانه‌هاي مرزي با زيرساخت‌ها و امکانات مناسب از جمله مواردي بود که قرباني به عنوان مزيت‌هاي حمل‌ونقلي کشور از آن‌ها ياد کرد.** سهم تجارت دريايي ايران بالاستسهم تجارت دريايي ايران از راه شمال هميشه بالا بوده به‌طوري‌که همواره رتبه نخست يا دوم را به خود اختصاص داده است.
خسرو سرايي مديرکل امور لجستيکي و حمل‌ونقل چندوجهي به عنوان دومين سخنران پنل «ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره اهميت درياي خزر در تجارت دريايي ايران صحبت کرد و گفت: درياي خزر مي‌تواند خاورميانه را به کشور‌هاي اوراسيا متصل کند.

سرابي همچنين با تاکيد بر سهم تأثيرگذار مبادلات دريابرد بنادر شمالي ايران گفت: بندر اميرآباد با 74 درصد و بندر انزلي با 15 درصد صادرات در مبادلات دريايي ايران سهم دارند.
او با توضيح اينکه در سراسر دنيا سالانه يازده ميليارد تن از طريق حمل‌ونقل دريايي جابه‌جا مي‌شود، ارتباط دريايي شمال ايران را بسيار با اهميت شمرد و گفت: درياي خزر مي‌تواند خاورميانه را به کشور‌هاي اوراسيا متصل کند و سهم تجارت دريايي ايران از راه شمال هميشه بالا بوده به‌طوري‌که همواره رتبه نخست يا دوم را به خود اختصاص داده است.
به گفته مديرکل امور لجستيکي و حمل‌ونقل چندوجهي، هم‌اکنون بندر اميرآباد سهم74 درصدي در صادرات و سپس انزلي سهم 15 درصدي دارد. از سوي ديگر سهم واردات از بندر اميرآباد 48 درصد و از بندر انزلي 34 درصد است. همچنين بندر انزلي سهم 50 درصدي و اميرآباد سهم 39 درصدي در ترانزيت دارند.
اهميت سرمايه‌گذاري براي حفظ آب نيز نکته‌اي بود که سرابي در پنل ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي به آن اشاره کرد و گفت: پيش‌بيني شده که در20 سال آينده درياي خزر با کاهش عمق آب روبرو شود و براي مقابله با اين چالش بايد براي حفظ آب سرمايه‌گذاري و تدبير شود.** نقش لجستيک بين‌الملل در توسعه پايدار«تغيير ساختار گمرکي اتحاديه اوراسيا به سمت اتحاديه تجاري و اقتصادي منجر به درآمدزايي براي همه کشور‌هاي عضو خواهد شد.»

حاجي ابراهيمي، معاون بندري و لجستيک سازمان منطقه آزاد چابهار در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره اهميت لجستيک بين‌الملل صحبت کرد و تجربه موفق کشور‌هاي اروپايي را براي ايجاد يک اتحاديه گمرکي و سپس اتحاديه تجاري و اقتصادي مثال زد و گفت: اتحاديه اوراسيا بايد ساختار گمرکي خود را به شکل تجاري و اقتصادي تغيير بدهد و براي اين کار مي‌توان تجربه‌ها و نمونه‌هاي موفق دنيا را که از آن جمله اتحاديه اروپاست، موردمطالعه قرار داد. به گفته حاجي ابراهيمي کشور‌هاي اروپايي وقتي ياد گرفتند امکانات همديگر را به اشتراک بگذارند، به دستاورد‌هاي زيادي رسيدند که يکي از آن‌ها درآمدزايي بود.
ابراهيمي در پنل «ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي» تاکيد بر اينکه ترانزيت مي‌تواند براي کشور‌هاي اوراسيا درآمدزايي کند گفت: آنچه باعث شده کشور‌هاي اورسيا نتوانند آن‌طور که بايد از امکانات هم استفاده کنند اين است که ما ساختار‌ها و زيرساختار‌هاي مشترک نداريم از طرف ديگر تفاوت‌هاي فرهنگي و مسائل اجتماعي هم چالش‌هايي را ايجاد کرده‌اند، اما ما مي‌توانيم با پيدا کردن نقاط مشترک فرهنگي و اجتماعي شرايطي را ايجاد کنيم که همکاري‌هاي اقتصادي شکل بگيرد.

او تبديل شرکت‌هاي ملي را به شرکت‌هاي بين‌المللي، چندمليتي و جهاني يکي از مهم‌ترين راهکار‌هايي دانست که مي‌تواند به توسعه پايدار کشور‌هاي عضو اوراسيا کمک کند. کاري که به گفته او سخت است، اما به‌شرط داشتن برنامه‌هاي بند مدت و راه‌کار‌هاي مناسب انجام‌شدني است.** اتصال ريل سراسري به بندر کاسپينمعاون بندري و لجستيک سازمان منطقه انزلي ديگر سخنران پنل «ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» با اعلام اينکه دوازده کشتي از مسير جديد کاسپين به چين صادر شده است گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي جديد، بر حجم مبادلات تجاري از اين کريدور افزوده مي‌شود. معاون بندي و لجستيک سازمان منطقه انزلي همچنين از اتصال ريل سراسري به بندر کاسپين تا پايان سال آينده خبر داد.
امين افقي فعال‌سازي کريدور چين ـ افغانستان را يکي از مهم‌ترين اتفاقات در حوزه حمل و نقل دانست که نقش پدافند غيرعامل را ايفا مي‌کند.

به گفته افقي، 48 کشتي توسط اين کريدور با حمل و نقل ترکيبي از چين به آب‌هاي قزاقستان و سپس به آب‌هاي کاسپين واردشده است.
او افزود: اهداف مناطق آزاد براي جذب سرمايه‌گذار به‌منظور توسعه زيرساخت‌هاي کشور در بندر کاسپين کاملا محقق شده است.** پتانسيل حمل و نقل ترکيبي بندر چابهارسعيد چلندري، مدرس لجستيک و زنجيره تامين دانشگاه تهران و فعال بخش خصوصي، در پنل «ظرفيت‌ها و چالش‌هاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره بندر چابهار و پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي آن صحبت کرد و گفت: بندر چابهار تنها بندر اقيانوسي کشور است که پتانسيل چهار شيوه حمل‌ونقلي ترکيبي را دارد. اين بندر در جنوب شرقي ايران و جنوب عمان واقع شده و 120 کيلومتر مرز خشکي و 150 کيلومتر مرز دريايي دارد.

به گفته چلندري اين بندر محل تلاقي دو کريدور جهان شمال-جنوب و شرق-غرب و امن‌ترين و کوتاه‌ترين مسير به آسياي ميانه و افغانستان است.
او افزود: در دي‌ماه امسال ميانگين حدود 90 تريلر بار از شهيد کلانتري خارج شده و در بندر شهيد بهشتي اين رقم دو برابر بوده است.
مدرس لجستيک و زنجيره تامين دانشگاه تهران، نامناسب بودن مسير و راه‌ها و مقررات بين‌المللي را به عنوان يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي جدي تجار نام برد و گفت: اين مشکلات بايد برطرف شوند چراکه ما براي رفت‌وآمد تجار اهميت قائل هستيم.

چلندري با انتقاد از فقدان تصميم‌گيري واحد درباره استاندارد‌هاي ارسال محموله و موارد ديگر متذکر شد: مرجع تصميم‌گيري بايد واحد باشد.
او همچنين با اشاره به تاثير حمل و نقل و لجستيک در قيمت تمام شده کالا افزود: اين موضوع 40 درصد قيمت کالا را به خود اختصاص مي‌دهد. چين به عنوان ابرقدرت اقتصادي تمام فعاليت خود را بر جاده و کمربند متمرکز کرده است.
معاون بندري و لجستيک سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکيد بر اهميت توسعه محور جنوب ـ شمال گفت: در صورت برطرف کردن ضعف‌هاي موجود و راه‌اندازي اين مسير 55 درصد از خاک ايران احيا شده و مردم از مزاياي اين مسير بهره‌مند خواهند شد.

گفتني است؛ همايش «مناطق آزاد، ويژه اقتصادي و توسعه همکاري‌هاي اقتصادي با کشور‌هاي همسايه»،19 و 20 بهمن ماه در سالن همايش‌هاي صدا و سيماي تهران برگزار شد.


منبع: فرينا