اخبار
 1398/11/01  تاریخ خبر
سازمان راهداری: مجوز واردات کامیون دست دوم صادر نشده است

مدير نوسازي، توسعه و برنامه‌ريزي ناوگان عمومي حمل‌و‌نقل جاده‌اي در سازمان راهداري شايعات موجود درباره واردات کاميون‌هاي دست دوم را رد کرد و گفت: سازمان راهداري هيچ گونه مجوزي نه براي واردات کاميون نه براي اسقاط خودرو در خصوص واردات کاميون‌هاي زير سه سال ساخت صادر نکرده است. 

واردات کاميون‌هاي با عمر زير سه سال، تنها از طريق دريافت مجوزهاي قانوني لازم براساس بند (ث) ماده (??) قانون احکام دائمي برنامه‌هاي توسعه کشور، امکان‌پذير است. 

صدراله بمانا در گفتگو با خبرنگار تين نيوز با اشاره به اين ماده قانوني گفت: بر اساس اين قانون واردات کاميون‌ دست دوم و با شرايط از پيش تعريف شده آزاد است.

اين مقام مسئول شرط اول واردات کاميون دست دوم را زير 3 سال ساخت بودن اين کاميون‌ها عنوان کرد و افزود: کاميون وارد شده بايد خدمات پس از فروش داشته باشد و همچنين استانداردهاي ايمني، کيفيت و آلايندگي را دارا باشد. همچنين با ورود يک کاميون بايد يک کاميون با داشتن معاينه فني معتبر از رده خارج و اسقاط شود.

به مانا تصريح کرد و گفت: اين مجوز ها با تشخيص سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي  و توسط خود سازمان صادر مي شود اما تاکنون سازمان براي واردات کاميون، هيچ مجوزي صادر نکرده است.

وي ادامه داد: واردات فرايندي دارد که اين فرايندها هنوز نهايي نشده است و ما بايد با هماهنگي نهادهاي ذي‌ربط اين کاميون ها را وارد کنيم. دستگاه هاي ذي ربط شامل سازمان ملي استاندارد براي مشخص کردن استاندارد، سازمان محيط زيست براي الايندگي و وزارت صنعت معدن تجارت براي بحث خدمات پس از فروش. اين سه نهاد بايد تاييد کنند تا ما بتوانيم مجوز ورود کاميون‌ها را صادر کنيم. تا کنون نظرات کامل اين دستگاه ها را نگرفتيم و زماني که گرفتيم مجوزها را صادر مي‌کنيم.

بمانا در خصوص شرايط ديگري که براي ورود اين کاميون ها تعريف شده است گفت: اين کاميون ها بايد اروپايي، ژاپني يا متعلق به کره جنوبي باشد. در مرحله اول واردات کاميون نبايد زير 18 تن باشد و به تبع آن کاميوني که اسقاط مي شوند نيز نبايد زير 15 تن باشد.

وي در خصوص ارگان ها و افرادي که مي توانند واردات اين کاميون ها را انجام دهند گفت:  کارخانه‌هاي توليد داخل خودرو  سنگين به تعداد 1000 دستگاه،شرکت هاي حمل و نقل به تعداد 100 دستگاه،سرمايه گذاران بخش حمل و نقل  به تعداد 50 دستگاه و صاحبان خودروهاي فرسوده که کاميون به نامشان است تا تعداد 10 کاميون مي توانند وارد کنند به شرطي که داراي کارت بازرگاني باشند. اگر 80 درصد از اين سفارشات را انجام دهند مجوز براي مرحله دوم نيز صادر مي شود.

وي گفت: در مراحل سفارش نيز بعد از تاييد سازمان راهداري بايد مراحل ثبت سفارش انجام شود. زماني که مراحل ترخيص کاميون از گمرگ به اتمام رسيد نيز بايد مجوزي را براي اسقاط خودرو از سازمان دريافت کنند که وارد کننده به ميزان ظرفيت مورد نياز اسقاط کرده يا نه.

وي افزود: زماني که اين تاييديه سازمان راهداري به گمرک داده شد، گمرک مي‌تواند کاميون را ترخيص کند که در اين مورد تاکنون نه مجوز ورود صادر شده و نه بحث اسقاط مطرح بوده است.

وي در خصوص تفاوت‌هاي اين طرح با بقيه طرح‌ها گفت: اگر هر فردي خودرو يا کاميوني را اسقاط کرده بايد در قالب همان طرح کارهايش انجام دهد. اين طرح وضعيتش مشخص است و شرايطش نيز تفاوت دارد.

وي افزود: اين طرح  بر اساس بند ث ماده 30 قانون احکام دائمي است که براي مثال در آن مشخص شده است که کاميون در زمان اسقاط بايد داراي معاينه فني معتبر باشد و قبلا  در جاده‌هاي کشور فعاليت داشته باشد. 

او گفت: افرادي سودجو هستند که کاميون هاي ترانزيتي را از ارمنستان، ترکيه و کشورهاي ديگر مي‌آورند  مي گويند کاميون‌هايي است که توسط سازمان وارد شده است اما سازمان راهداري تاکنون هيچ گونه مجوزي براي کاميون دست دوم صادر نکرده است.

منبع: تين نيوز