اخبار
 1398/10/29  تاریخ خبر
راه‌های توسعه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه حمل و نقل بررسی شد
مديرکل دفترترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي به عنوان رييس هيئت ايراني در اين اجلاس گفت: اين اجلاس با تاکيد وزير راه و شهرسازي مبني بر لزوم توسعه روابط حمل و نقلي همچنين بررسي راهکارهاي کاهش عوارض و  هزينه هاي ناوگان حمل و نقلي دو کشور برگزار شد.
منوچهرسلمان زاده افزود: در اين نشست زمينه هاي توسعه هرچه بيشتر روابط حمل و نقلي و گمرکي بين دو طرف و آخرين  وضعيت حمل و نقل جاده اي بين دوکشور  همچنين عوارض دريافتي از ناوگان باري و مسافري دو کشور بررسي شد.
وي با اشاره به توافق هاي قبلي بين دو کشور و همچنين بندهاي مصرح در موافقتنامه حمل و نقل بين المللي جاده اي کالا و مسافر بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، اعلام کرد: در اين اجلاس ، موضوع دريافت عوارض از مازاد بر 200 ليتر سوخت همراه ناوگان ايراني به طرف آذري يادآوري و مقرر شد مراتب به ارگانهاي ذيربط منعکس و نتيجه را در سريعترين زمان از طريق مجاري ديپلماتيک به ما اعلام کنند.
دلاور فرض علي يف رييس بخش همکاري هاي بين الملي کميته دولتي گمرک جمهوري آذربايجان هم که رياست هيئت آذري را بر عهده داشت، ضمن ابراز خوشنودي از روابط رو به رشد و همکاري هاي حمل و نقلي و گمرکي بين دو کشور، برگزاري جلسات مستمر و منظم بين نمايندگان پايانه ها و گمرکات مرزي مشترک براي توسعه مناسبات و رفع مشکلات احتمالي را خواستار شد .
در پايان اين اجلاس دو روزه رييسان هيئت هاي ايران و جمهوري آذربايجان يادداشت تفاهم توسعه همکاري هاي حمل و نقلي و گمرکي امضا کردند .
نشست مشترک حمل و نقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به طور دوره اي با هدف بررسي و گسترش همکاري هاي حمل و نقل بين المللي دوجانبه در دو کشور برگزار مي شود .
کميسيون مشترک حمل و نقل جاده اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان با حضور مسوولان بخش ترانزيت و حمل‌ و نقل بين‌المللي دو کشور خرداد ماه امسال در باکو برگزار شد.
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان با داشتن بيش از 760 کيلومتر مرز مشترک و چهار گذرگاه مرزي رسمي علاوه بر حمل و نقل هوايي و ريلي در حمل و نقل جاده اي و ترانزيت نيز همکاري هاي مناسبي دارند.
در زمان حاضر تنها ارتباط جاده اي ميان جمهوري آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان از طريق خاک جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود همچنين ناوگان باري جمهوري اسلامي ايران از خاک جمهوري آذربايجان به عنوان مسير ترانزيتي براي مقاصد روسيه ، گرجستان و اوکراين و بلاروس رفت و آمد مي کند.
منبع: خبرگزاري ايرنا