اخبار
 1398/09/18  تاریخ خبر
نشست مشترک انجمن ایران با مدیران ارشد اتحادیه جهانی حمل و نقل بین المللی جاده ای (IRU ) برگزار شد

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران، نشست مشترک انجمن ايران با مديران ارشداتحاديه جهاني حمل و نقل بين المللي جاده اي ( IRU )   به منظور توسعه و تقويت همکاريهاي في مابين حوزه هاي مختلف کارنه تير، امور گمرکي و حمل و نقلي روز شنبه مورخ 16 آذر ماه درسالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
در اين نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره ، فريد صفارزاده   مدير فياتا و ICC انجمن ، اکبرلشگري، علي محمودي سراي ، قربان جعفرزادگان ،رضا گيلک و داريوش محمدي بازرگاني ازاعضاي هيئت مديره و بازرسين ، مدير کل دايره تير سازمان ايرو، مدير ارشد پروژه کاسپين ، مدير ارشد روابط خارجه سازمان ايرو، بهنام فرامرزيان سرپرست امور کارنه تير اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي ايران و معاونت امور کارنه تيراتاق ايران حضور داشتند.
در ابتداي نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، ضمن خير مقدم به ميهمانان گرامي ، در رابطه با پيشينه انجمن به عنوان قديمي ترين انجمن در حوزه لجستيک و حمل و نقل بين المللي توضيحاتي را مشروحاارائه کردند.
در ادامه سرپرست امور کارنه تيراتاق بازرگاني ضمن تشکر از انجمن به جهت قبول دعوت، اين ديدار را نقطه عطفي در جهت افزايش همکاري هاي بين المللي انجمن ايران باسازمان ايرو دانست و اظهار داشت:  همانطورکه مي ‌دانيد مدير کل دايره کارنه تيرسازمان ايرو توجه بسيار زيادي به منطقه بخصوص کشور ما ايران داشته و با پتانسيلهاي موجود در کشور ما آشنا هستند و همواره تلاش مي‌کنيم که از اين موقعيت وبا بسط روابط موجود استفاده بهينه داشته باشيم  . انجمن ايران با قدمتي 50 ساله به عنوان اتاق فکر بخش خصوصي در صنعت حمل ونقل بين المللي فعاليت دارد و اعضاي اين انجمن متفکرين و متخصصين اصلي اين صنعت هستند . تجربه و دانش آقاي سمساريلر به عنوان مدير اين مجموعه نقش بسيار مهمي  در پيشبرد اهداف کاربردي انجمن ايران دارد، که نه تنها در سطح ملي بلکه در سطح بين المللي هم مي تواند تاثيرگذار باشد.
 در اين نشست مدير کل دايره تير سازمانايرو اذعان داشت که سازمان ايرو انجمن ايران را به عنوان متولي بخش خصوصي حمل ونقل بين المللي در ايران به رسميت ميشناسد.
يکي از مشکلاتي که در اين نشست مطرح شد در مورد محمولاتي است که در سامانه TIREPD اجبارا در دو نوبت   براي آنها ثبت مي شود. يکبار توسط شرکت حمل و نقل يکبار هم توسط تجار ، که در سيستم ايرو اين مورد به صورت دو محموله نمايش داده مي شود. مديران سازمان ايرو به انجمن ايران پيشنهاد کردند که   بارهاي ترانزيتي رااز مبدا تا مقصد به صورت بارنامهMULTI MODAL   تحت صحابت کارنه تيرانجام دهند که در رابطه با اين پيشنهاد  بحث و تبادل نظر صورت گرفت . مديران سازمان ايرو پيشنهاد کردند که   از طريق امارات تک محموله به صورت آزمايشي از طريق بندر عباس تحت صحابت تيرانجام و طي اين مدت اشکالات مشخص و برطرف شود. شرايطي که براي انتخاب رانندهها مد نظر است نبايد سوءپيشينيه داشته باشند و در سه سال گذشته تخلفات و جريمه در مسيرهاي بين المللي نداشته باشند. که اين طرح مورد توافق انجمن ايران قرار گرفت.

-يکي از مهم ترين مباحثي که در اين نشست مطرح شد انعقاد تفاهم نامه  سه جانبه  بين اتاق بازرگاني دفتر امور کارنه تير -انجمن ايران و سازمان ايرو بود که اتفاق مهمي خواهد بود و سرپرست امور کارنه تير اتاق بازرگاني هم بر  انعقاد اين تفاهم نامه   تاکيد بسياريداشتند.
- درخواست کاهش نرخ خريد کارنه تير باتوجه شرايط فعلي تحريم و افزايش سفر کاميونهاي ايراني در مسيرهاي مختلف که منجر به افزايش 16 درصدي   خريد بيشتر کارنه تير درمقايسه با سال گذشته شده از ديگر مسائلي بود که در اين نشست مطرح شد . مدير کل دايره کارنه تير سازمان ايرو اعلام کرد که اين مسئله   نياز به بررسي دارد و مقرر گرديد مراتب به انجمن در زمان مقتضي اعلام شود.
- عدم همخواني سيستم TIR EPD  با سيستمهاي NCTS  و EUROASIA باعث بروز مشکلاتي در خصوص اعلام وصول کالا ها مطابق با اظهاراوليه از کشور مبدا شده که مقرر گرديد سازمان ايرو در اين خصوص بررسي و نسبت به ايجاد بستر مناسب به جهت جلوگيري از بروز مشگلات گمرکي در مبدا و مقصد راه حل پويا ارايه نمايند.

- يکي ديگر ازموارد بسيار مهم باز کردن پلمب کاميونهاي ايراني و تخليه محمولات به روش غيراستاندارد توسط گمرکات ورودي و خروجي ترکيه که اثر مخرب بر صادرات کشور دارد و ازطرفي کاملا با مقررات تير مغايرت دارد را اعمال ميکنند که از نمايندگان محترم ايرو درخواست شد  اين مهم را از طريق مقامات کشور ترکيه پيگيري و نتيجه را به انجمن اعلام کنند.

- استفاده از کشتي رو – رو در حمل ترکيبي از ديگر پيشنهاداتي بود که در اين نشست مطرح شدبه اين صورت که محمولات از مبدا تا مقصد تحت صحابت کارنه تير حمل گردد.