اخبار
 1397/09/08  تاریخ خبر
بازگشایی مرز ماهیرود و از سرگیری روند افزایشی صادرات

‌مدير پايانه‌مرزي ماهيرود گفت: با توجه به رفع محدوديت و ممنوعيت واردات کالا توسط گمرکات افغانستان در اواسط آبان ماه سال ‌جاري روند صادرات محمولات سوختي از پايانه مرزي ماهيرود به حالت عادي بازگشته است.

علي اکبر مزيدي در خصوص بازگشايي و ازسرگيري روند صادرات از پايانه مرزي ماهيرود، اظهارکرد: محدوديت و ممنوعيت اعمال شده از 25 شهريورماه جاري توسط گمرک افغانستان بر برخي کالاهاي خاص وارداتي، نزديک به دو ماه به طول انجاميد که با پيگيري‌هاي به عمل آمده و رايزني‌هاي اعمال شده با طرف افغاني و انعکاس مشکلات عديده ايجاد شده براي رانندگان و ناوگان هر دو طرف، مجددا در 14 آبان ماه جاري مرز ماهيرود به روي کالاهاي صادراتي مورد نظر بازگشايي شد.

مدير پايانه‌مرزي ماهيرود، افزود: پايانه مرزي ماهيرود (ميل 78) تنها معبر رسمي فعال در خراسان جنوبي است که در فاصله 200 کيلومتري مرکز استان و130 کيلومتري مرکز استان فراه (افغانستان) واقع شده است.

مزيدي، تردد در پايانه مرزي ماهيرود در هشت ماهه سال گذشته، 16 هزار و 929 سفر کاميون صادرات و در سال 97، 16929 سفر کاميون صادرات و ميزان ترانزيت را 64 سفر کاميون بيان کرد.

وي بيان کرد: ميزان کاهش تردد در سال 97 نسبت به سال 96 در بحث صادرات 22 درصد است، که عمده ترين کالاهاي صادراتي از پايانه مرزي ماهيرود محمولات سوختي به ميزان 327 هزار و يک تن بوده است.

مدير پايانه‌مرزي ماهيرود با ابراز رضايت از بازگشايي مرز، تصريح کرد: کالاهاي صادراتي مشمول اعمال محدوديت و ممنوعيت ورود به افغانستان از مرز ماهيرود عبارت از کاشي و سراميک، سيمان، آهن آلات و محمولات سوختي بودند.

مزيدي ادامه داد: به اين ترتيب صادرات اين نوع کالاها مجددا برقرار و اميدواريم با رشد روزافزوني که در صادرات در آينده اي نزديک ايجاد خواهد شد، شاهد افزايش ميزان ميل و رغبت تجار افغاني براي سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل بين الملل استان باشيم.

وي در بخش حمل و نقل مسافر، اظهار کرد: علي رغم وضعيت حمل کالا در مرز ماهيرود تردد مسافر در بخش حمل و نقل بين ‌ الملل مسافر از رونق قابل توجهي برخوردار بوده است، به طوري که تردد در هشت ماهه سال جاري شامل  26 هزار و 467 نفر مسافر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش 42 درصدي تردد مسافر روبرو بوده ايم.

مدير پايانه‌مرزي ماهيرود ميزان تردد مسافر در آبان ماه 96 را 2483 نفر مسافر و آبان ماه امسال را 3052 نفر مسافر اعلام و خاطرنشان کرد: اين ميزان تردد نسبت به سال 96، 23 درصد افزايش داشته است.

منبع: خبرگزاري ايسنا