اخبار
 1397/08/29  تاریخ خبر
حدود 2 میلیارد دلار کالا از مرزهای کرمانشاه صادر شد

مديرکل گمرکات کرمانشاه گفت: يک ميليارد و 903 ميليون دلار کالا معادل 6 درصد کل صادرات غيرنفتي کشورمان، از ابتداي سال جاري تاکنون، از مرزهاي اين استان صادر شده است.
خليل حيدري روز دوشنبه در کارگروه شوراي صادرات غيرنفتي استان که در سرسراي اميد استانداري کرمانشاه برگزار شد، افزود: در اين مدت صادرات از مرزهاي استان از نظر حجم و وزن 53 درصد و از نظر قيمت 33 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
او با بيان اينکه يک ميليون دلار گاز نيز از کرمانشاه به عراق صادر شده گفت: در هشت ماه گذشته فضاي کسب و کار 43 درصد در بازارچه ها و مرزهاي استان رشد يافته است.
حيدري در ادامه خواستار کمک به راه اندازي ترانزيت و بارگيري يکسره کالا به بازار عراق از مرزهاي استان کرمانشاه شد.
وي همچنين از پروژه يکسان سازي تعرفه کالا در همه گمرکات عراق خبر داد و افزود: اگر يکسان سازي تعرفه ها در گمرکات عراق اتفاق بيفتد با توجه به موقعيت مرزهاي استان اين فرصت مناسبي براي افزايش صادرات از مرزهاي کرمانشاه است.
حيدري ، بيشترين کالاهاي صادراتي غيرنفتي مرزهاي استان کرمانشاه را ظروف پلاستيکي، فرآورده هاي سيب زميني مانند چيپس، گوجه فرهنگي و محصولات کشاورزي، کاشي و سراميک اعلام کرد.
مديرکل گمرکات کرمانشاه ، همچنين بيشترين واردات از مرزهاي استان را قطعات ماشين آلات و صنايع کارخانجات عنوان کرد.
حيدري در پايان از ممنوعيت صادرات برخي اقلام مانند سيب زميني انتقاد کرد و گفت: عراق بازار بسيار مناسبي براي کالاهاي ايراني است نبايد با تصميمات لحظه اي ناشي از فضاي رواني جامعه هم به توليدکنندگان داخلي ضرر زد و هم بازار عراق را از دست داد.
استان کرمانشاه با 371 کيلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشين عراق و داشتن 6 مرز رسمي و بازارچه فعال، سالانه حدود نيمي از کل صادرات کالاهاي غيرنفتي کشورمان به عراق را به خود اختصاص مي دهد.

منبع: خبرگزاري ايرنا