اخبار
 1397/08/20  تاریخ خبر
بیشتر کشورها مشتاق به همکاری ترانزیتی جاده‌ای با ایران هستند

  مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با تأکيد بر اينکه بيشتر کشورها مشتاق به همکاري ترانزيتي جاده‌اي با ايران هستند گفت: رشد 18 درصدي، واردات و صادرات خود نشانگر اين است که حمل‌ونقل که آخرين زنجيره در اين زمينه محسوب مي شود با پيشرفت چشمگيري در کشور مواجه بوده است.

رضا نفيسي در خصوص وضعيت صادرات از مرزهاي زميني و اين‌که چه اقداماتي براي افزايش همکاري‌ها صورت گرفته است اظهار کرد: درزمينه واردات و صادرات نزديک به هزاران کاميون به سمت ايتاليا و ديگر کشورها فعاليت دارند و اين روند نشان‌دهنده اين است که کشورهاي ديگر نيز مشتاق به همکاري با ايران هستند.

وي در اين خصوص ادامه داد: يکي از برنامه‌هاي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اين است  که با کشورهاي هم‌جوار همکاري بيشتري را ايجاد کرده و با انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي بيشتر سعي شود تا بسياري از مشکلات رفع شده و زمينه براي توسعه صادرات و حمل‌ونقل بين‌المللي فراهم شود.

نفيسي با اشاره به اينکه  واردات و صادرات در کشور ما حدود 18 درصد افزايش داشته است تصريح کرد: رشد واردات و صادرات خود نشانگر اين است که حمل‌ونقل که آخرين زنجيره درزمينه واردات و صادرات محسوب مي‌شود با پيشرفت چشمگيري در کشور مواجه بوده است.

وي با تأکيد بر اينکه هدف سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کاهش هزينه‌هاي ترانزيت است ادامه داد: در حال حاضر 15 هزار کاميون در کشور به حمل‌ونقل کالا مشغول هستند تعداد بالاي فعاليت اين وسايل نشان مي‌دهد که کشور ما از حيث مسيرهاي عبور و مرور و شرکت‌هاي حمل نقل از جايگاه خوبي برخور است و به همين خاطر تلاش داريم تا با هماهنگي و همکاري در خصوص ترخيص در مرزها کم‌ترين معطلي را حمل‌ونقل ترانزيتي جاده‌اي تجربه کنند تا عبور کاميون داران به‌راحتي صورت گيرد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در رابطه با حمل و نقل کالاي ترانزيتي در مناطق آزاد نيز گفت: مناطق آزاد قوانين مختص به خود رادارند و داراي پايانه‌هاي مرزي تعريف‌شده‌اي هستند و کاميون داران با توجه به مقررات مربوط به اين مناطق در آن‌ها عبور و مرور مي‌کنند  که خوشبختانه در اين خصوص مشکلي وجود نداشته است.

وي با اشاره به اينکه در حال تلاش براي يافتن کريدورهاي جديد ترانزيتي جاده‌اي به اروپا هستيم اظهار کرد:مسيرهاي ازجمله ارمنستان، ترکمنستان، درياي سياه، بلغارستان و آذربايجان مسيرهاي مناسبي هستند که مي‌توانند کشورمان را به اروپا وصل کنند و ما اميد هستيم که با سرمايه‌گذاري در اين کشورها شاهد پيشرفت در حوزه حمل و نقل جاده‌اي و بين‌المللي کشور باشيم.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي