اواخر سال 1308 و اوايل 1309مرحوم محمدعلي فروغي که تازه به ايران برگشته
بود، وزارت فوائد عامه و تجارت را به دو وزارت تازه تأسيس «وزارت اقتصاد
ملي» و «وزارت طروق و شوارع» تقسيم کرد و حسن تقيزاده را در رأس آن قرار
داد تا کار ساختوساز زيربناها با رونق بيشتري پيگيري شود.
در سال 1315 وزارت طروق و شوارع به وزارت راه تغيير نام يافت و در سال 1353 وزارت راه به وزارت راهوترابري تبديل شد.
در سال 1390 هم با ادعاي کوچکسازي دولت نيز وزارت راهوترابري به وزارت
راهوشهرسازي و با ادغام دو وزارتخانه «راهوترابري» و «مسکنوشهرسازي» شکل
گرفت. هدف از اين يادآوري آن است که در حدود 90 سال وزارت متبوعه اولويت
اصلي خود را ساخت توسعه و زيربناها و نگهداري جاده، ريل، بندر و فرودگاه
قرار داد.
درحاليکه به تأييد اکثر کارشناسان حملونقل «موتور توسعه اقتصادي کشور»
است ولي هيچوقت نام حملونقل بر تارک اين وزارتخانه شکل نگرفت. اساساً
ساختوساز چه در حوزه زيرساختهاي حملونقلي و چه در حوزه مسکن و شهرسازي
با توجه به افتتاحيهها، عکسگرفتنها، پارهکردن روبان و غيره از جذابيت
بيشتري براي ديدهشدن افراد تا برنامهريزي، سياستگذاري و مديريت حملونقل
در اتاقهاي فکر برخوردار است. البته اگر بودجه و پول باشد، صد برابر
راحتتر و اگر هم نبود که ميگويند بودجه و امکانات نبود، نساختيم و خبري
از افتتاح نيست.