اخبار
 1397/07/29  تاریخ خبر
رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی در شش‌ماهه اول سال ۹۷

قائم مديرعامل شرکت راه‌آهن از رشد 50 درصدي ترانزيت ريلي در شش‌ماهه اول سال 97 خبر داد.

 حسين عاشوري، قائم‌مقام مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به هدف‌گذاري راه‌آهن در حوزه لجستيک و پايانه‌هاي حمل‌ونقل ترکيبي اظهار داشت: بحث لجستيک و راه‌اندازي و توسعه مراکز لجستيک طي چند سال اخير در وزارت راه و شهرسازي همواره به‌عنوان يکي از موضوعات اصلي مورد توجه وزارت راه و شهرسازي و شورايعالي هماهنگي ترابري کشور قرار داشته است.

 وي افزود: شرکت راه‌آهن ذيل همين مسئله موضوع لجستيک، راه‌اندازي پارک‌هاي لجستيک و حمل‌ونقل ترکيبي را مورد توجه قرار داده است و دستورالعمل‌هاي ابلاغي از سوي وزارت راه و شهرسازي با سرعت در دست پيگيري قرار دارد.

عاشوري همچنين به روند توسعه بندر خشک آپرين به‌عنوان يکي از مراکز لجستيک مهم کشور اشاره کرد و گفت: توسعه بندر خشک و احداث پايانه‌ حمل‌ونقل ترکيبي آپرين با سرمايه‌گذاري مشترک شرکت‌هاي ايراني و سوئيسي طي سال‌هاي اخير شروع شده است که اميدواريم در سال آينده به بهره‌برداري برسد.

قائم‌مقام مديرعامل شرکت راه‌آهن يادآور شد: بندر خشک آپرين در فاصله 20 کيلومتري شهر تهران واقع در منطقه اسلام‌شهر با وسعت 700 هکتار قرار دارد و پس از مراحل تصويب و آماده‌سازي محل حدود 10 سال پيش اين منطقه تحويل راه‌آهن شد.

به گفته عاشوري اين بندر خشک محل تقاطع خطوط ريلي شمال به جنوب و  شرق به غرب کشور و همچنين اتصال به شريان‌هاي اصلي جاده‌اي کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قديم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندي تهران از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين پروژه است.  

وي با اشاره به اهداف تعيين اين محل به‌عنوان پايانه تخليه و بارگيري بيان داشت: انتقال بخش عمده‌اي از کالا توسط راه‌آهن و امکان حمل‌ونقل ترکيبي، ارائه خدمات گمرکي، تجميع و باز توزيع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزينه‌هاي تمام‌شده حمل کالا از ديگر اهداف انتخاب اين مکان به شمار مي‌رود.

قائم‌مقام مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مزاياي ايجاد بندر خشک آپرين بيان داشت: تسهيل و تسريع انتقال کالا از بنادر به تهران به وسيله راه‌آهن از مزاياي اين بندر است که با توجه به قطارهاي روزانه برنامه ريزي شده از مبدأ بندر شهيد رجايي به تهران، کانتينرها در کمتر از 60 ساعت به ايستگاه آپرين وارد و آماده تخليه مي‌شوند.

عاشوري افزود: همچنين کاهش چشمگير مصرف سوخت در حمل‌ونقل ريلي نيز در مقايسه با روش جاري که توسط کاميون‌ها انجام مي‌شود، از ديگر مزاياي آن است. حضور گمرک در بندر خشک و انتقال عمليات ترخيص و ساير سيستم‌ها مورد نياز صاحبان کالا از بندرعباس به آپرين، کاهش چشمگير ترافيک معابر شهري تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگي هوا و آلودگي صوتي در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگير تصادفات و حوادث ناشي از تردد وسايل نقليه عمومي باري از ديگر مزاياي اين بندر خشک به شمار مي‌رود.

قائم‌مقام مديرعامل شرکت راه‌آهن از رشد 50 درصدي ترانزيت ريلي کالا و رشد 11 درصدي صادرات در شش‌ماهه نخست سال جاري خبر داد و گفت: يکي از اقدامات شرکت راه‌آهن طي ماه‌هاي گذشته برگزاري جلسات هماهنگي با واردکنندگان و صاحبان کالا و حضور گسترده در بجابجايي غلات بوده است.

منبع: خبرگزاري ايسنا