اخبار
 1397/07/21  تاریخ خبر
توسعه همکاری‌های بندری و دریایی ایران و هند

  به منظور توسعه همکاري هاي تخصصي بندري و دريايي ايران با کشور هند، نشست مشترک با معاون وزير کشتيراني هند و مديران بنادر اصلي اين کشور برگزار شد.
محمد راستاد؛ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي طي سفر دو روزه به کشور هند با معاون وزير کشتيراني و مديران بنادر اصلي اين کشور  ديدار و به منظور توسعه همکاري هاي بندري و دريايي، نشست تخصصي برگزار کردند.

در اين نشست که به ميزباني وزارت کشتيراني هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوري شرکت IPGL هند در فاز يک طرح توسعه ترمينال کانتينري بندر چابهار مورد بررسي قرار گرفت.

زمان و نحوه فعال سازي قراداد اصلي اپراتوري شرکت IPGL در بندر چابهار و برطرف کردن موضوعات مربوط به سرمايه گذاري شرکت هندي در بندر چابهار هم در نشست مشترک مورد ارزيابي قرار گرفت.

همچنين نهايي سازي خريد تجهيزات بندري توسط شرکت هندي در ترمينال کانتينري بندر چابهار از اهم موضوعات مطرح شده طرفين بود.

از سويي بر برگزاري اولين نشست اجرايي سازي موافقتنامه سه جانبه ترانزيتي چابهار با حضور سه کشور ايران - هند و افغانستان تاکيد شد.

تأکيد بر برگزاري هفتمين کميته تخصصي همکاري هاي مشترک بندري و دريايي دو کشور در هند در آينده اي نزديک هم در نشست مشترک مطرح شد.

محمد راستاد؛ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه سفر خود به هند از بندر بمبئي( JNPT Port) بازديد کرد و بر اساس مذاکرات بعمل آمده في مابين، قرار شد نسبت به بررسي راهکارهاي توسعه همکاري هاي بندري ميان بندر بمبئي با بنادر ايران بويژه بندر چابهار اقدام شود.

بندر بمبئي با ظرفيت تخليه و بارگيري 4/83 ميليون TEU کانتينر در يکسال گذشته، از بنادر مهم و استراتژيک کشور هندوستان است.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، در اين ديدار، طرف هندي نيز با توضيحات ارائه شده از سوي هيأت ايراني، با ظرفيت هاي عملياتي و طرح هاي توسعه اي بنادر ايران و به ويژه بندر چابهار آشنايي پيدا کرده و با توجه به حسن روابط
دولت هاي دو کشور، ابرازاميدواري کردند که تبادلات تجاري ميان بنادر بمبئي و چابهار بيش از پيش افزايش پيدا کند.

منبع:  پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي