اخبار
 1397/07/14  تاریخ خبر
شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در حال زمین‌گیر شدن هستند

دبير کميته حمل‌ونقل اتاق بازرگاني تهران با اشاره به مشکلات روزافزون شرکت‌هاي حمل‌ونقل مي‌گويد فعالان اين حوزه، انتظار معجزه ندارند اما برخي مشکلات پيش‌پاافتاده مانند ارز رانندگان بين‌المللي با چند هماهنگي درون‌سازماني قابل حل شدن است.

مشکلات شرکت‌هاي حمل‌ونقل در حال افزايش است و فشار اين مشکلات به اندازه‌اي است که دبير کميته حمل و نقل اتاق تهران اعلام مي‌کند به دليل مشکلات موجود از جمله مشکل نقل و انتقال ارز، کالاي ايراني با ناوگان خارجي حمل مي‌شود و اين رويه در حال فراگير شدن و به تعطيلي کشاندن شرکت‌هاي ايراني است.

محمدجواد عطرچيان، در تشريح وضعيت اين روزهاي صنعت حمل و نقل بين‌المللي به روابط عمومي اتاق تهران گفت که حمل و نقل و ترانزيت کشور در وضعيت بحراني قرار گرفته و شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي يکي پس از ديگري در حال تعطيل شدن هستند.

دبير کميته حمل و نقل اتاق تهران در ادامه به مسايلي که صنعت حمل و نقل را در تنگنا قرار داده اشاره کرد و گفت: شرکت‌هاي فعال در حوزه حمل و نقل جاده‌اي و کشتيراني هم از لحاظ ميزان تردد به کشورهاي خارجي و هم از باب هزينه‌هاي حمل دچار مشکلاتي شده‌اند. حق توقف کانتينرها در بنادر به شدت افزايش يافته و علاوه بر آن، سازمان بنادر هزينه‌هاي مربوط به نگهداري و انبارداري کانتينرها را به دليل افزايش قيمت ارز بالا برده است. از سوي ديگر، رانندگان براي سفرهاي خارجي به ارز نياز دارند. حال آنکه مکانيزمي براي تامين ارز حتي به قيمت بازار آزاد براي آنان پيش‌بيني نشده و رانندگان بايد ارز مورد نياز خود را از دلالان تهيه کنند.

عطرچيان ادامه داد: دولت در حالي به نياز ارزي رانندگان توجهي نشان نداده است که اين ارز براي سفرهاي سياحتي از طريق بانک‌ها يا صرافي‌ها تخصيص مي‌يابد و رانندگان که کالاهاي ايراني را به منظور صادرات به خارج از کشور انتقال مي‌دهند، از اين امکان محروم هستند.

او با بيان اينکه اکنون 20 هزار ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل بين‌المللي وجود دارد، افزود: فعاليت همه شرکت‌ها از ناحيه افزايش هزينه‌هاي قطعات يدکي و لاستيک به شدت تحت فشار قرار گرفته و چنانچه تدبيري انديشيده نشود، ناوگان ايراني زمين‌گير خواهد شد.

 دبير کميته حمل و نقل اتاق تهران به مشکلات رانندگان در دريافت ويزا از کشور‌هاي اروپايي و قيمت بالاي سوخت سخن گفت و افزود: قيمت هر ليتر گازوييل براي رانندگان ايراني در مرز‌ها حدود 8 هزار تومان است.

عطرچيان گفت: به‌رغم پيگيري‌ها، مکاتبات و جلساتي که با سازمان‌هاي ذيربط صورت گرفته است، تاکنون هيچ‌گونه تسهيلاتي اعم از سوخت بدون ماليات براي کاميون‌هاي ايراني، طراحي مکانيزمي براي تخصيص ارز به کاميون‌داران و نقل و انتقال ارز براي شرکت‌هاي ايراني انجام نگرفته است. در حال حاضر شرکت‌هاي حمل و نقل ايراني هيچ‌گونه امکاناتي را براي نقل و انتقال ارز با طرف‌هاي خارجي در اختيار ندارند و اين مشکلات سبب شده است که ناوگان خارجي، بار ايراني را حمل کنند. در واقع، ناوگان خارجي در حال جايگزيني به جاي ناوگان ايراني است. تداوم اين رويه، صنعت حمل و نقل ايراني را با چالشي جدي مواجه خواهد کرد.

او ادامه داد: در گذشته نيز هيچ‌گونه امکان نقل و انتقال بانکي براي دريافت کرايه حمل و نقل و انتقال هزينه انبارداري کانتينرها وجود نداشته و اين امر توسط صرافي‌ها انجام مي‌گرفته است. اما در حال حاضر صرافي‌ها نيز اين خدمات را ارائه نمي‌کنند.

 عطرچيان با اشاره به ميزان افزايش کرايه حمل در مسيرهاي بين‌المللي توضيح داد: کرايه حمل با توجه به مسيرها و قيمت سوخت محاسبه مي‌شود اما در مسيرهاي اروپايي، کرايه حمل تا سه برابر افزايش پيدا کرده است و براي مسير غيراروپايي که سوخت با قيمت ارزان‌تري قابل تهيه است، تا دو برابر افزايش قيمت مشاهده شده است.

 دبير کميته حمل و نقل اتاق تهران با اشاره به مشکلاتي که اخيرا در حوزه تامين لاستيک و قطعات يدکي براي کاميون‌داران پديد آمده است، گفت: مشکلاتي نظير کمبود لاستيک از قبل نيز وجود داشته و دولت هم اخيرا تلاش‌هايي را براي رفع اين مشکل به کار بسته است. اما وظيفه وزارت راه و شهرسازي، توزيع لاستيک نيست و نقش سياستگذاري و برنامه‌ريزي براي سازمان‌هاي متولي اين حوزه از جايگاه اولي‌تري برخوردار است.

 او گفت: علاوه بر مشکلاتي که در مقاطع مختلف در برابر صنعت حمل و نقل قد علم مي‌کند، فشارهاي مالياتي و بيمه‌اي نيز کماکان وجود دارد. اخذ ماليات بر ارزش افزوده از حمل و نقل بين المللي رايج نيست. اما در ايران اين نوع ماليات اخذ مي‌شود. نتيجه آنکه طي 6 ماه گذشته تعدادي از شرکت‌ها که قادر به تحمل مشکلات مزمن و جديد نبوده‌اند، فعاليت خود را به حال تعليق درآورده‌اند.

عطرچيان سخنان خود را چنين به پايان مي‌رساند که: ما توقع معجزه نداريم. اما توقع داريم بخشي از مسايل پيش پا افتاده که با هماهنگي‌هاي درون سازماني و ميان سازماني قابل حل است، مرتفع شود.

منبع: اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران