تفاهم نامه همکاري بين دبيرخانه شوراي عالي
مناطق آزاد و ويژه اقتصادي (مناطق آزاد ارس- ماکو) و شرکت راهآهن به منظور
احداث مسير ريلي جلفا-پلدشت-چشمه ثريا در مسير ايران و ترکيه، امضا شد.
در اين تفاهم نامه؛ انجام کليه عمليات
طراحي، مطالعات مسير، طرح و تاسيسات جانبي، ساختمان ايستگاهها، خطوط فرعي و
ايستگاههاي تشکيلاتي مورد نياز تا مرحله اول(فاز يک) در مناطق آزاد ارس
وماکو، علايم و ارتباطات و مطالعات اقتصادي و ارائه پيشنهاد مدل مشارکت و
سرمايه گذاري با اولويت BOT با نظر و تاييد شرکت راهآهن بر عهده سازمان
منطقه آزاد ماکو است.
همچنين انجام کليه مطالعات مذکور بايد با
رعايت اسناد بالا دستي و سياستهاي کلان راه آهن و با هماهنگي کامل معاونت
فني و زيربنايي راه آهن انجام شود.
در اين مراسم
مرتضي بانک مشاور رئيسجمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد، سعيد محمدزاده
مديرعامل راه آهن، ميرحسن موسوي معاون مسافري، مازيار يزداني معاون فني و
زير بنايي و بيرانوند معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل، محسن نريمان
رئيس منطقه آزاد ارس و غلامرضا سليمان رئيس منطقه آزاد ماکو حضور داشتند.
سعيد محمدزاده در اين مراسم با اشاره به
اهميت و غيرقابل رقابت بودن حمل و نقل ريلي در دنيا گفت: هرچه بتوانيم بار و
مسافر را به بخش ريلي بياوريم در پايداري اقتصاد کشور تاثيرگذارتر خواهيم
بود.
محمدزاده با بيان اينکه مناطق آزاد بايد در
اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشند، افزود: از اين رو مناطق آزاد نيازمند
ارتباطات قوي حملونقلي هستند.
مديرعامل راهآهن تاکيد کرد: به راحتي
ميتوان از بارهايي که در کشور جابجا ميشود حداقل 30 ميليون تن را به ريل
منتقل و حدود 600 ميليون دلار صرفهجويي نصيب اقتصاد کشور کرد.
محمد زاده با تاکيد بر اينکه تمام تلاش ما
در راه آهن انتقال بار از جاده به ريل است ، گفت: اتصال ريل به چشمه ثريا
به لحاظ استراتژيک براي ايران حائز اهميت است.
او افزود: اگرچه راه آهن ايران به راه آهن
ترکيه متصل است اما درياچه وان يک گلوگاه است و با اتصال راهآهن ايران به
ترکيه از مسير چشمه ثريا، اثرات اقتصادي خوبي در اقتصاد کشور شاهد خواهيم
بود.
مديرعامل راهآهن هچنين تاکيد کرد: راهآهن
براي اتصال ريلي منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر، 150 ميليارد تومان آورده
تامين کرده است.
محمدزاده در ادامه خواستار کوتاه شدن
مطالعات احداث مسير ريلي جلفا-پلدشت-چشمه ثريا شد و با اشاره به اينکه اين
مطالعات ظرف 4.5 ماه انجام خواهد شد، گفت: صندوق توسعه ملي براي همکاري
اعلام آمادگي کرده و راهآهن آماده است از منابع اين صندوق براي پروژه
مذکور استفاده کند.
محمدزاده با اشاره به اينکه در بسياري از
کشورها قيمت سوخت آزاد است، تصريح کرد: اين کشورها با وجود اينکه قيمت سوخت
آزاد است سياست هايي در راستاي صرفه جويي در مصرف سوخت دنبال ميکنند.
توسعه مناطق آزاد در گروه توسعه شبکه ريلي است
مرتضي بانک مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي
عالي مناطق آزاد نيز در مراسم امضاي اين تفاهمنامه گفت: در برنامههاي
توسعه مناطق آزاد، توسعه شبکه ريلي ميتواند به تحرک بيشتر حوزه حملونقل
در کشور و مناطق آزاد منجر شود. بانک تصريح کرد: اقدامات وزارت راه و
شهرسازي در حوزه ريلي بسيار ارزشمند است، توافق براي تکميل راهآهن چابهار
با سرمايهگذاري مشترک ايراني و خارجي در حال اجراست که باعث ميشود
راهآهن سراسري در منطقه شرق تکميل شود.
او با بيان اينکه مطالعات اتصال راهآهن
کشور به ترکيه از مسير چشمه ثريا توسط مناطق آزاد ارس و ماکو انجام ميشود،
افزود: منابع مالي اين مطالعات نيز توسط اين دو منطقه تامين ميشود.
دبير شوراي مناطق آزاد اضافه کرد: اتصال
بندر خرمشهر به بندر ماهشهر از پروژههاي بسيار مهمي است که هماکنون در
حال اجراست. همچنين با اجرايي شدن اتصال ريلي خرمشهر به بصره، ظرفيت بسيار
خوبي براي ترانزيت کشور فراهم خواهد شد.
بانک بيان کرد: طول راهآهني که قرار است
راهآهن سراسري کشور را به راهآهن ترکيه از مسير چشمه ثريا متصل کند، حدود 200 کيلومتر است.
مديرعامل منطقه آزاد ارس نيز در اين مراسم
با تاکيد بر اينکه مهمترين مسئله براي حيات مناطق آزاد، فعاليت مطلوب
انواع شقوق حمل و نقل در آنهاست، گفت: ضرورت توسعه مناطق آزاد ، اتصال آنها
به شبکه ريلي برون مرزي و داخل کشور است.
محسن نريمان با تاکيد بر اينکه احداث مسير
ريلي جلفا-پلدشت-چشمه ثريا مي تواند ارتباط ريلي ما را با کشورهاي CIS و
شوروي سابق فراهم کند افزود: براي اين منظور با توجه به اشراف شرکت راه آهن
به اين مسئله و سوابق وزارت راه و شهرسازي تصميم گرفتيم تا اين تفاهمنامه
امضا شود.
نريمان با بيان اين که احداث مسير ريلي
جلفا-پلدشت-چشمه ثريا در فاز مطالعاتي قرار دارد، اضافه کرد: براي احداث
اين خطوط مي توانيم از ظرفيتهاي بخش خصوصي استفاده کنيم .
منبع: تين نيوز