اخبار
 1397/07/04  تاریخ خبر
اعتصاب نمی‌کنیم اما کمک نرسد زمین‌گیر می‌شویم

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران معتقد است: با توجه به افزايش قابل توجه هزينه‌ها در طول ماه‌هاي گذشته در صورتي که شرايط به خوبي مديريت نشده و حمايت‌هاي لازم صورت نگيرد، بسياري از کاميون‌هاي ايراني زمين‌گير خواهند شد.

محمدجواد عطرچيان تاکيد کرد: در ماه‌هاي گذشته افزايش هزينه‌ها به طور قابل توجهي اتفاق افتاده تا جايي که هزينه خريد کاميون‌هاي نو بيش از دو برابر شده و بسياري از هزينه‌هاي لوازم يدکي حتي چند برابر شده‌اند. همين مساله مي‌تواند براي کاميون‌هاي ايراني تبعات منفي قابل توجهي داشته باشد.

وي با بيان اين‌که 20 هزار دستگاه کاميون ايراني در مسيرهاي بين‌المللي و ترانزيتي رفت و آمد دارند، تاکيد کرد: براي حضور در کشورهاي اروپايي نياز به فعال‌کردن برخي سيستم‌هاي نوين وجود دارد که در غير اين صورت کاميون‌ها اجازه تردد پيدا نمي‌کنند. مسائلي مانند سيستم‌هاي يورو4، يورو 5 و اخيرا يورو 6، پشت سر گذاشتن تست‌هاي محيط زيستي، تست‌هاي ميزان آلايندگي خودرو و همچنين وضعيت آج لاستيک‌ها بخشي از دغدغه‌هايي است که راننده‌هاي ايراني قبل از ورود به کشورهاي اروپايي بايد آن را پشت سر بگذارند در غير اين صورت از ترددشان جلوگيري خواهد شد.

به گفته دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران اگر کاميون‌هاي ايراني نتوانند در مسيرهايي که پيش از اين فعاليت مي‌کردند حرکت خود را ادامه دهند قطعا اين فرصت در اختيار شرکت‌ها و رانندگان خارجي قرار مي‌گيرد و اين به معناي آن است که ما نتوانسته‌ايم بازارهاي سابق خود را حفظ کنيم.

عطرچيان با بيان اين‌که تمامي دولت‌ها از کاميون‌هاي خود در فضاي بين‌المللي و داخلي حمايت مي‌کنند، تصريح کرد: مسائلي مانند کاهش عوارض گمرکي و صفرکردن ماليات بر ارزش افزوده براي کاميون‌هاي نو و ارائه‌ي وام کم‌بهره با مدت بازپرداخت طولاني براي رانندگاني که قصد نوسازي ناوگان‌شان را دارند، بخشي از حمايت‌هايي است که مي‌تواند از سوي دولت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت ناوگان ايران چه در فضاي داخلي و چه در فضاي بين‌المللي زمين‌گير خواهند شد.

وي درباره‌ي گمانه‌زني‌هاي مطرح شده در رابطه با امکان اعتصاب رانندگان کاميون به دليل مشکلات به وجود آمده در ماه‌هاي اخير تاکيد کرد: ما از سوي انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران رسما اعلام مي‌کنيم که هيچ برنامه‌اي براي اعتصاب نداشته و نخواهيم داشت. ما شرايط دشوار کشور در تحريم‌هاي ظالمانه را درک کرده و مي‌دانيم که بالا رفتن نرخ ارز چه فشارهايي را در اقتصاد ايران وارد کرده است، اما با اين وجود توقع داريم که دولت از ما نيز مانند ديگر بخش‌هاي فعال در زمينه‌ي کالاهاي اساسي حمايت کند.

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران ادامه داد: رانندگان کاميون در خط مقدم مقابله با تحريم‌هاي بين‌المللي هستند و اگر مشکلات جديد براي فعاليت‌شان به وجود آيد حمل و نقل کالاهاي صادراتي ايراني يا با مشکل مواجه شده يا بايد از سوي شرکت‌هاي خارجي و با قيمت‌ بالاتر انجام شود. از اين‌رو ما ضمن تاکيد بر اين‌که در راستاي اهداف کشور تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم از مسئولان دولتي مي‌خواهيم که با به وجود آمدن شرايط حمايتي اوضاع دشوار فعلي را مديريت کرده و امکان تداوم فعاليت رانندگان کاميون ايراني را فراهم کنند.

به گزارش ايسنا، از چند ماه قبل و به دنبال بالارفتن هزينه‌هاي جاري رانندگان کاميون تعدادي از اتحاديه‌هاي آنها دست به اعتراض زدند که اين مساله به برگزاري جلساتي با مسئولان  وزارت راه و شهرسازي  منجر شد و  سياست‌هايي جديد  از سوي اين وزارتخانه براي اجرا ابلاغ شدند.

در طول روزهاي گذشته بار ديگر گمانه‌زني‌هايي درباره‌ي احتمال اعتراض رانندگان کاميون به دليل بالارفتن هزينه لوازم يدکي مطرح شده بود که هنوز از سوي سازمان راهداري با پاسخ رسمي مواجه نشده است.

منبع: ايسنا