اخبار
 1397/07/03  تاریخ خبر
رسيدگي به مشكلات رانندگان دغدغه اصلي مسئولين حوزه حمل و نقل جاده‌اي كشور است
رسيدگي به مسائل و مشكلات و مطالبات رانندگان حمل و نقل جاده‌اي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولين ذي‌ربط حوزه حمل و نقل جاده‌اي بوده و تا حصول نتيجه نهايي پيگيري‌هاي لازم انجام مي‌شود.
داريوش اماني معاون حمل و نقل اين سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مركزي خبر صدا و سيما با بيان اين مطلب، اظهار داشت: 
هم‌زمان با آغاز اعتراض رانندگان در تاريخ اول خردادماه سال‌جاري، جلسات زيادي با حضور نمايندگان اصناف و تشكل‌هاي صنفي بخش حمل و نقل جاده‌اي برگزار شد و بعضي از مطالبات به طور جدي از طرف دولت و مجلس شوراي اسلامي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي بررسي و در دست اقدام است.
وي افزود:
بخشي از مسائل و مشكلات  از جمله برخورد با شركت‌هاي متخلف حمل و نقلي، كميسيون‌هاي اضافي شركت‌هاي متخلف، اطلاع‌رساني به رانندگان در خصوص ميزان كرايه دريافتي، بازگشت بيمه تأمين اجتماعي به روال قبلي و راه‌اندازي بيمه تكميلي رانندگان.به صورت فوري رسيدگي و با فوريت حل و فصل شد.
اماني خاطرنشان كرد: بخشي از مسائل و مشكلات نياز به زمان بيشتري داشت كه از طريق مطالعات كارشناسي بررسي شد و بخشي از مطالبات هم از جمله سخت و زيان‌آور شدن شغل رانندگي نياز به تدوين قانون از سوي مجلس شوراي اسلامي دارد و يا بازنگري در دستورالعمل و قوانين و مقررات كه در دست بررسي و پيگيري است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، يكي از خواسته‌هاي رانندگان را محاسبه نرخ كرايه براساس تن بر كيلومتر اعلام كرد و افزود:
با همراهي نمايندگان اصناف و تشكل‌هاي صنفي، پس از برگزاري جلسات متعدد سرانجام طرح پيشنهادي به شوراي عالي ترابري كشور ارسال شد كه در صورت اخذ مصوبه قانوني در كميسيون مربوطه، اميدواريم ظرف يك يا دو ماه آينده عملياتي شود.
اماني درخصوص تأمين لاستيك و قطعات و اقلام مصرفي مورد نياز رانندگان اظهار داشت:
باتوجه به اين كه ماهانه حدود 100 هزار حلقه لاستيك مورد نياز رانندگان است، طي 2 ماهه گذشته، تعداد 100 هزار حلقه لاستيك توزيع شد كه در حال حاضر 100 هزار كمبود لاستيك وجود دارد كه طي جلسات برگزار شده و مكاتبه با معاون اول رئيس جمهور، مقرر شد ارز لاستيك با اولويت ويژه تخصيص پيدا كند و از طريق توليد داخلي و همچنين واردات لاستيك‌هاي مورد نياز، اين مشكل برطرف شود.
اماني از تصميم دولت براي ترخيص لاستيک موردنياز شبکه حمل‌ونقل جاده‌اي و درون‌شهري کشور از سرعت گرفتن روند ترخيص و تامين تاير موردنياز کاميون‌داران خبر داد. و تصريح كرد:
بر طبق دستور معاون اول رئيس جمهوري مقرر شد لاستيك‌هاي موجود در انبار گمركات و سازمان اموال تمليكي هر چه زودتر ميان رانندگان توزيع شود.و تصميم جديدي كه اخيراتوسط هيات وزيران براي تعيين تعرفه واردات اين گروه محصول از تاير گرفته است كه مقرر شد چهار رديف از تعرفه واردات تاير مربوط به تايرهاي راديال باري-اتوبوسي از 26 درصد به 5درصد کاهش يابد.
  وي افزود: برابر اطلاعات دريافتي ، چهارسايز از تايرهاي باري-اتوبوسي سيمي را مشمول کاهش 21درصدي تعرفه واردات است. به‌همين‌منظور مقرر شد  تا زمان کاهش التهاب بازار لاستيک‌هاي باري- اتوبوسي اين تايرها با تعرفه 5‌درصدي و ارز دولتي  به کشور وارد شوند. پس از بازديد از انبارهاي گمرک همچنين درخصوص ترخيص لاستيک موردنياز شبکه حمل‌ونقل جاده‌اي و درون‌شهري کشور تصميماتي اتخاذ شد که به‌زودي اجرايي مي‌شود و لاستيک در اختيار کاميون‌داران قرار خواهدگرفت.
 معاون حمل ونقل  سازمان راهداري و حمل ونقل جاده ايدر خاتمه، ضمن تشكر از همراهي رانندگان عزيز در انجام وظايف خطير خود، عليرغم مشكلات موجود، در زمينه رسيدگي به مسائل و مشكلات موجود و پيگيري تا سرانجام مقصود قول مساعد داد.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي