اخبار
 1397/07/02  تاریخ خبر
با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت در سال جاری؛ ایران مسیر ترانزیت بین المللی را ۲۴ روز کوتاه می‌کند

مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن از رسيدن کار راه‌آهن قزوين–رشت به مراحل پاياني خود خبر داد و گفت: اين ابرپروژه ملي در نيمه دوم سال توسط مقام‌هاي ارشد کشور افتتاح رسمي مي‌شود.

مصطفي معيني در نشست خبري با اعلام اين خبر گفت: شرکت ما به عنوان يکي از اصلي‌ترين شرکت‌هايي که خدمات فني مربوط به راه آهن را ارائه مي‌کند در طول سال‌هاي گذشته چند پروژه ملي و بزرگ را در دستور کار قرار داده که ساخت راه‌آهن قزوين – رشت يکي از اصلي‌ترين اين پروژه‌ها بوده است.

وي ادامه داد: اين طرح مهم که با احتساب خطوط فرعي و مسيرهاي ايستگاهي 285 کيلومتر ريل‌گذاري داشته است، خوشبختانه به مراحل پاياني کار خود رسيده و با صلاحديد مسئولان دولت مي‌تواند در نيمه دوم سال جاري به بهره‌برداري نهايي برسد. مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن (تراورس) اضافه کرد: با افتتاح اين پروژه و البته تکميل آن تا آستارا جابه‌جايي بار در اين منطقه جغرافيايي سرعت قابل توجهي پيدا مي‌کند، در حال حاضر بارهاي ترانزيتي بين‌المللي تا از هلسينکي فنلاند به اقيانوس هند برسند 45 روز زمان نياز خواهند داشت. اين در حالي اين که با بهره‌برداري از اين مسير زمان انتقال کالا به 21 روز کاهش پيدا مي‌کند از اين‌رو اين پروژه براي ما اهميت بالايي دارد.

مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن با بيان اين‌که اين پروژه از نظر شرايط فني و جغرافيايي يکي از مهم‌ترين و دشوارترين پروژه‌هاي زيرساختي ايران بود، توضيح داد: اين مسير سه حوزه جغرافيايي متفاوت دارد که 50 درصد آن در دشت، 40 درصد در کوهستان و 10 درصد در تپه ماهور ساخته شده است. اين پروژه 13 پل بزرگ نيز داشت که ساخت بسياري از آنها نياز به تحولات جدي در فرآيند زيربنايي، پروژه‌هاي ريلي کشور داشت که خوشبختانه بخش قابل توجهي از کار آنها به مرحله‌ي نهايي رسيده است.

به گفته معيني، پروژه قزوين به رشت از ارتفاع 1500متر بالاتر از سطح دريا آغاز شده و به رشت مي‌رسد که هم ارتفاع با سطح دريا به شمار مي‌رود.

معيني راه‌آهن مراغه-اروميه را يکي از پروژه‌هاي ملي در شرکت تراورس دانست و گفت: اين مسير که به طور کلي 185 کيلومتر ريل‌گذاري نياز دارد در سال‌هاي گذشته پيشرفت قابل توجهي را پشت سر گذاشته و 85 کيلومتر آن زيربار ترافيک رفته است. در حال حاضر بحث اتصال اروميه به شبکه ريلي به مراحل پاياني رسيده و عمليات تکميلي مورد نياز در حال انجام است.

وي ساخت خطوط جديد براي مسيرهاي قديمي را يکي‌ديگر از برنامه‌هاي شرکت‌ تراورس معرفي کرد و توضيح داد: در طول اين سال‌ها پروژه‌هايي مثل انديشمک–اهواز، اهواز–سربندر و خطوط راه‌آهن ريلي مانند خط سوم و چهارم ورامين–گرمسار بخشي از پروژه‌هايي بوده که از سوي اين شرکت در دستور کار قرار گرفته است. در کنار آن بحث اتصال چشمه‌هاي بار به شبکه ريلي نيز يکي ديگر از برنامه‌هايي است که از سوي دولت به شرکت ما ارائه شده و ما در مسيرهايي مانند ميبد، اردکان، بافق، گرگان و مسيرهايي مانند اتصال زرند کرمان به شبکه ريلي فعاليت‌هاي جدي داشته‌ايم.

به گفته معيني، شرکت شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن در طول سال‌هاي گذشته وظيفه تعمير و نگهداري خطوط ريلي را نيز برعهده داشته که در اين حوزه‌ها سه اولويت ترافيک عبوري، بار محوري و سرعت به عنوان يکي از جدي‌ترين اولويت‌ها به منظور حفظ خطوط ريلي در دستور کار قرار داشته است.

وي افزود: اين فرآيند مهم با استفاده از بروزترين ماشين‌آلات ريلي دنيا اجرايي شده و براي مسيرهاي مهمي مانند راه‌آهن جنوب که در طول سال‌هاي گذشته با سوانح و اتفاقات تلخي مواجه شده بود، به طور کامل انجام شده و 100 کيلومتر از اين مسير مهم که در آن 40 کيلومتر تونل وجود دارد به طور کامل نوسازي شده است.

مديرعامل شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن اضافه کرد: فعاليت در راه‌آهن اصفهان، لرستان، مشهد، شلمچه، هرمزگان و راه‌آهن تهران بخش ديگري از فعاليت‌هاي اين شرکت را تشکيل مي‌دهد و مي‌توان گفت که تعمير و نگهداري حدود 70 درصد از خطوط ريلي کشور مسئوليت اين شرکت به‌شمار مي‌رود.

وي با بيان اين‌که شرکت تراورس در کنار قطار در عرصه متروي بين‌شهري مسئوليت‌هايي را برعهده گرفته است، تاکيد کرد: يکي از اتفاقات بازسازي کامل شبکه ريلي تهران – کرج بود که خوشبختانه با وجود سختي‌ها به طور کامل انجام شد. در کنار آن شرکت ما وظيفه نگهداري حدود نيمي از ريل‌هاي خطوط متروي تهران را نيز در اختيار دارد و به دنبال آن هستيم که اقدامات خود در اين زمينه را گسترش دهيم و حتي فعاليت‌هايمان را در شبکه متروي ديگر شهرها را نيز دنبال کنيم.

وي در پايان با بيان اين‌که با وجود تمام مشکلات و شرايط سخت اقتصادي کشور، شرکت خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه‌آهن توانسته فعاليت‌هاي خود را به طور کامل اجرايي کند، توضيح داد: در صورتي که منابع مالي لازم تامين شده و اتفاق خاصي رخ ندهد ما نه‌تنها مسئوليت‌هاي داخلي خود را انجام مي‌دهيم که حتي در جريان مذاکراتي که با کشورهايي مانند عراق، سوريه، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان داشته‌ايم بحث صدور خدمات و محصولات‌مان را نيز پيگيري مي‌کنيم که اميدواريم در آينده نزديک نتايج قطعي آن مشخص شود.


منبع: ايسنا