اخبار
 1397/06/31  تاریخ خبر
لزوم ارائه تخفیفات مناسب به ترخیص‌کنندگان کالا از بنادر

  عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: در برهه حساس اقتصادي کشور، سازمان بنادر و دريانوردي و گمرک جمهوري اسلامي ايران، مي‌توانند تمهيداتي بيانديشند تا رسوب کالا با پرداخت هزينه‌هاي سنگين همراه و ترخيص آن مشمول تخفيف مناسب شود.

  محمد مهدي افتخاري، در خصوص آثار مخرب رسوب کالا در بنادر و لطمه اي که بر اقتصاد کشور خواهد داشت، اظهار کرد: به طور حتم در برهه زماني کنوني رسوب کالا در بنادر نه تنها آسيب بيشتري بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد بلکه آثار رواني بر مردم خواهد داشت.

وي ادامه داد: اصلي ترين اثر ماندگاري و رسوب هرچه بيشتر کالا در بنادر و گمرک در حال حاضر افزايش قيمت ها است و بايد هرچه سريعتر نسبت به ترخيص کالا از بنادر کشور اقدام کرد و کالاهاي مربوطه را جهت مصرف به بازار رساند.

اين عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه رسوب کالا در بنادر موجب خواهد شد کيفيت کالاها کاهش يابد، گفت: ماندگاري کالا بر کيفيت کالا اثرگذار است و در خصوص برخي کالاهاي مصرفي و معيشتي بايد هرچه سريع تر ترخيص شوند.

افتخاري ادامه داد: افزايش ميزان کالا در بازار مصرف در بهترين حالت موجب کاهش قيمت خواهد شد و در بدترين حالت از رشد قيمت ها جلوگيري خواهد کرد، بنابراين بايد تمهيداتي انديشيده شود تا به محض ورود کالا در برهه زماني کنوني به بنادر، ترخيص شوند.

وي با بيان اينکه ممکن است برخي تجار بخواهند به دلايلي از جمله افزايش قيمت، کالاي خود را در بنادر نگه دارند، تصريح کرد: سازمان بنادر و دريانوردي و نيز گمرک جمهوري اسلامي ايران مي توانند به گونه اي عمل کنند تا رسوب کالا در بنادر هزينه بر شود و در صورتي هم که يک تاجر در جهت ترخيص کالاي خود اقدام مي کند، وي را تشويق نموده و تخفيفاتي مورد نظر را ارائه کنند.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، اين عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، افزود: تجار نيز بايد بدانند که ممکن است با ماندگاري کالاي خود در برهه هاي زماني کوتاه مدت افزايش قيمت ها را رقم بزنند و سود بيشتري کسب کنند، اما اثرات ناشي از اين اقدام در دراز مدت بر اقتصاد کشور تاثير نامطلوبي خواهد داشت و خود تجار بيشتر ضررها را متحمل مي شوند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي