اخبار
 1397/06/26  تاریخ خبر
مرز رسمی پرویزخان اهمیت راهبردی برای ایران و عراق دارد

فرماندار قصرشيرين گفت: مرز رسمي پرويزخان از مهمترين مرزهاي ايران با عراق است که با توجه به اهميت راهبردي آن براي 2 طرف، درصدد افزايش همکاري ها و مبادلات مرزي از اين شاهراه اقتصادي هستيم.
مراد علي تاتار صبح دوشنبه در نشست با هيات عراقي به سرپرستي رئيس اداره گرميان اقليم کردستان عراق در محل پايانه مرز رسمي پرويزخان، افزود: پرويزخان يکي از بزرگترين مرزهاي صادراتي ايران با کشور عراق است که به منظور رونق هرچه بيشتر آن و تسهيل در امر صادرات کالا، براي تقويت نقاط قوت و حل مشکلات موجود در مرز در کمترين زمان ممکن تلاش مي کنيم.
وي اظهار داشت: اگر مشکلات موجود در مرز برطرف نشود نمي توانيم شاهد افزايش صادرات و واردات باشيم از اين رو تلاش مي کنيم که با پيگيري مسايل و مشکلات، شرايط را براي تسهيل در مبادلات تجاري و اقتصادي هموار کنيم.
نماينده عالي دولت در قصرشيرين در ادامه بر تعيين نمايندگاني از طرف ايران و عراق براي ايجاد هماهنگي بيشتر و حل مشکلات به صورت روزانه به منظور سامان دهي و جلوگيري از رکود کاري تاکيد کرد.
مانيفستي شدن اظهارنامه کالاهاي صادراتي، اتخاذ تمهيدات لازم از سوي طرف عراقي براي جلوگيري از اعتصاب رانندگان آن ها و پيشگيري از رکود کاري در مرز، اطلاع رساني در خصوص کالاهاي مرجوعي به ايران با ذکر دلايل ارجاع، تسريع در صادرات تره بار، ديپ گيري باک کاميون هاي عراقي در هنگام خروج از مرز رسمي پرويزخان به عراق، برگزاري نشست هاي مرزي ماهيانه در مرز پرويزخان با شرکت مسئولان ذيربط و هيات ايراني با مسئوليت فرماندار قصرشيرين و همتاي عراقي از ديگر مواردي بود که تاتار به آن ها اشاره کرد.
رئيس اداره گرميان اقليم کردستان عراق نيز در اين نشست گفت: مرز رسمي پرويزخان مهمترين مرز جمهوري اسلامي ايران با اقليم کردستان عراق است که مزيت هاي زيادي براي مردم 2 کشور دارد از اين رو بايد از تمام ظرفيت هاي آن بايد به شکل مطلوب استفاده کرد.
عبدالله نوري عبدالله افزود: مشکلات موجود در مرز بايد با همکاري ايران و عراق در کمترين زمان ممکن حل شود و براي اين امر ما آمادگي داريم تا هر زمان که نياز باشد با طرف ايراني براي حل مشکلات و مسايل مرزي نشست برگزار کنيم.
وي اظهار داشت: تداوم نشست هاي مسوولان 2 طرف ايران و عراق علاوه بر کاهش مشکلات موجود، در روان سازي صادرات کالا از مرز رسمي پرويزخان نيز بسيار موثر است.
رئيس اداره گرميان اقليم کردستان عراق در صدر هياتي به منظور بررسي مشکلات مرز پرويزخان و روان سازي صادرات کالا روز دوشنبه با فرماندار و مسئولان دستگاه هاي اجرايي ذيربط در محل بازارچه پرويزخان شهرستان قصرشيرين ديدار کرد.
شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب استان کرمانشاه با 186 کيلومتر مرز مشترک با عراق يکي از مهمترين شهرهاي غرب کشور براي توسعه روابط اقتصادي با اين کشور و اقليم کردستان است که با داشتن 2 مرز رسمي پرويزخان و خسروي اکنون به مرکزي براي فعاليت هاي مهم اقتصادي، صادرات و واردات کالا به اين کشور همسايه تبديل شده است.
اکنون روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار دستگاه کاميون حامل کالاهاي صادراتي از جمله ميوه و تره بار، خشکبار، لوازم و مصالح ساختماني، لوازم خانگي و ديگر کالاهاي مورد نياز مردم عراق و اقليم کردستان از مرز پرويزخان صادر مي شود.
همچنين در اين مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزيت سوخت ايراني و عراقي از مبدا اقليم کردستان به مقصد بنادر جنوبي کشورمان وارد خاک ايران اسلامي مي شود.
بيشترين حجم مبادلات اقتصادي به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهاي صادراتي کشورمان (يک هزار و 500 کاميون صادراتي و ترانزيتي) از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود ضمن اينکه اين مرز به عنوان فعال ترين مرز کشور شناخته شده است.

منبع: ايرنا