اخبار
 1397/06/17  تاریخ خبر
ایران یک تقاطع راهبردی در راه ابریشم محسوب می‌شود

معاون وزير خارجه چين با اشاره به گذشت پنج سال از آغاز طرح 'يک کمربند - يک جاده' چين تاکيد کرد هيچ کشوري نمي تواند از نقش ايران در پيشبرد برنامه راه ابريشم نوين چشم پوشي کند.

'ژانگ جان' (zhang jun) اظهار داشت: راه ابريشم قديم و 'يک کمربند - يک جاده' جديد، مسيري پر از فرصت ها و ظرفيت ها است و ايران يک تقاطع راهبردي در اين مسير به حساب مي آيد.

وي با اشاره به اهميت ايران در برنامه راه ابريشم نوين چين تصريح کرد: دولت هاي دو کشور و شرکت هاي دو طرف در اين زمينه در ارتباط نزديک هستند و با يکديگر فعاليت مي کنند.

دستيار وزير امور خارجه چين تاکيد کرد: از ديرباز دو کشور در راه ابريشم همکاري هاي تاريخي داشته اند و اين مناسبات در فصل نوين راه ابريشم نيز ادامه خواهد يافت.

'ژانگ' تاکيد کرد چين داراي روابط بسيار عالي، سالم، گسترده و با ثبات با ايران بخصوص در عرصه هاي اقتصادي است و مي خواهيم اين مناسبات باز هم گسترش يابد.

اين مقام چيني جاي گرفتن ايران در يک منطقه راهبردي از جهان را براي استفاده بهينه از راه ابريشم نوين و مرتبط کردن آن با مناطق ديگر دنيا مورد اهتمام قرار داد و تصريح کرد چين خواستار استفاده طرفين از اين فرصت است.

معاون وزير خارجه چين، راه ابريشم را يک برنامه گسترده دانست و بيان کرد در طول تاريخ ايران در اين مسير نقش مهمي داشته است و اکنون هم نمي توان اين نقش را ناديده گرفت.

وي ارتباط چين با دنيا و بخش هايي از خاورميانه و غرب و اروپا را از طريق راه ابريشم مورد توجه قرار داد و تصريح کرد در اجراي اين طرح، ايران نقش تسهيلگر روابط را براي چين دارد.

ژانگ خواستار آن شد که همچنان ارتباطات سالم و پايدار ميان ايران و چين در عرصه هاي مختلف تجاري و اقتصادي ادامه يابد.

اين مقام چين يادآور شد ظرف 5 سال گذشته، طرح يک کمربند - يک جاده از مرحله انديشه و آرزو به مرحله عمليات واقعي تبديل شده و به پيشرفت هاي مهمي رسيده است.

معاون وزير خارجه چين تصريح کرد دولت چين در شرايط جديد بر اصول مشورت، سازندگي مشترک و بهره مندي مشترک، طبق کيفيت عالي و استاندارد بالا، سازندگي کمربند و جاده را به پيش سوق خواهد داد و در اين ميان کشورهاي خاورميانه از جمله ايران از اهميت بسيار زياد برخوردار است.

'ژانگ' در مورد اهميت طرح يک کمربند - يک جاده اظهار داشت: سازندگي مشترک يک کمربند يک جاده مي تواند به کشورهاي مسير در شکل دادن اولويت خود و تحقق سود متقابل و معادله برد - برد کمک کند.

معاون وزير امور خارجه چين افزود: تفاهمنامه هاي همکاري در طرح 'يک کمربند - يک جاده' که بين چين و کشورهاي مختلف به امضاء رسيده است، محرک جديد روابط ميان چين و اين کشورها است.

سال 2013 ميلادي بود که 'شي جين پينگ' رييس جمهوري خلق چين در جريان ديدارهاي خود از قزاقستان و اندونزي به ترتيب پيشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادي جاده ابريشم' و ساخت 'راه ابريشم دريايي در قرين بيست و يکم' را مطرح کرد و از آن تاريخ به بعد اين طرح با عنوان 'يک کمربند - يک جاده' در جهان شناخته مي شود.

منبع: ايرنا