اخبار
 1397/06/14  تاریخ خبر
سالانه یک میلیارد دلار کالا از ایران وارد افغانستان می شود
محمد انور رحماني روز سه شنبه در حاشيه بازديد از منطقه ويژه اقتصادي دوغارون عنوان کرد: بيش از 50 درصد کالاهاي مورد نياز افغانستان از گمرک دوغارون در ايران وارد مي شود و ناوگان ورودي از اين معبر رسمي در سال جاري نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.
وي اظهار داشت: افزايش تعامل و مبادلات با استان خراسان رضوي به عنوان يکي از مهترين کانون هاي اقتصادي ايران از اهداف کشور افغانستان و استان هرات مي باشد.
وي گفت: هم اکنون يک سوم نياز بازار افغانستان و 50 درصد کالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي از مرز دوغارون وارد اين کشور مي شود که اين امر نشان دهنده بازار پسندي کالاهاي ايراني در افغانستان است.
رحماني افزود: روزانه بيش از 700 دستگاه کاميون ترانزيت از معبر رسمي دوغارون راهي افغانستان مي شود.
وي ادامه داد: گمرک دوغارون در 120 کيلومتري شهر هرات يکي از مهترين بازارهاي کشور افغانستان واقع است که توانسته نقش بسزايي در اقتصاد اين شهر داشته باشد.
وي به ايجاد ظرفيت هاي مختلف در دو سوي مرز ايران و افغانستان اشاره کرد و گفت: با فراهم کردن و ايجاد زيرساخت هاي لازم و به حداقل رساندن مشکلات در حوزه رانندگان مي توان در حوزه صادرات و ترانزيت گام هاي بلندتر برداشت.
رحماني افزود: مشترکات فرهنگي سرمايه بزرگ براي توسعه روابط سياسي و اقتصادي 2 کشور است و از هر گونه ابتکار در اين زمينه حمايت مي شود.
وي اظهار داشت: دولت افغانستان با کسب اطلاعات و تجربيات فراوان از ايران در حوزه هاي مختلف به موفقيت هاي فراوان رسيده است.
شهرستان تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: ايرنا