اخبار
 1397/06/11  تاریخ خبر
فعال سازی کریدور شرق-غرب ترانزیت بندر چابهار را متحول می کند
کريدور شرق- غرب يا جاده باستاني ابريشم مي تواند کالاهاي ترانزيتي چين و آسياي ميانه در شرق و شمال شرقي را از طريق قلمرو ايران به حوزه هاي قفقاز، آسياي غربي و حوزه درياي مديترانه منتقل کرده و متقابلا کالاهاي توليدي در اين نواحي را نيز به بازارهاي آسياي ميانه و چين ترانزيت کند.
مسير ايراني کريدور شرق- غرب از مرزهاي شمال شرقي ايران «دوغارون، سرخس، باجگيران، لطف آباد و اينچه برون» به مرزهاي خروجي غربي و شمال غربي «جلفا، بازرگان، سرو، رازي، تمرچين، باشماق، خسروي» و بالعکس را شامل مي شود.
اين مسير داراي دسترسي ريلي در محور سرخس- رازي به طول 2 هزار کيلومتر و با ظرفيت حمل نقل 2 ميليون تن بار است.
اتصال ريلي بندر چابهار به زاهدان و سرخس مي تواند تحولي عظيم در ترانزيت کالا از کشورهاي حوزه خليج فارس و حاشيه اقيانوس هند به کشورهاي آسياي ميانه داشته باشد.
هم اينک طرح ملي راه آهن چابهار- زاهدان به سرخس با پيشرفت حدود 30 درصد در حال کار است که پس از افتتاح جابجايي کالا رونق خوبي خواهد گرفت.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: فعال سازي کريدورهاي بين‌ المللي حمل و نقل شمال – جنوب و شرق- غرب مي تواند نقش چابهار در توسعه استان محروم سيستان وبلوچستان را بيشتر کند.
غلامرضا مجيدي نژاديزدي افزود: فعال سازي اين کريدورها به توسعه مناسبات حمل و نقلي و جابجايي کالا و مسافر منجر مي شود.
‌‌وي بيان کرد: کريدور بين المللي شرق- غرب محل اتصال چين به آسياي ميانه از طريق ايران است و اتصال چابهار به سرخس از طريق راه آهن فعاليت بندر چابهار را بيشتر مي کند.
مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز ظهار داشت: درياي عمان و سواحل مکران يک گنج کشف نشده است و بايد با سرمايه گذاري و فعال سازي کريدورهاي بين المللي حمل و نقل هر چه سريعتر اقدام کرد.
بهروز آقايي افزود: توافقنامه هاي مهمي در بندر چابهار امضا شده است که مي توان به توافق نامه سه جانبه بين ايران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد و همچنين حضور شرکت هاي بزرگي نظير پتروشيمي، فولاد، صنايع خودرو سازي و راه آهن نويد دهنده آينده اي روشن براي اين بندر است.
وي تصريح کرد: اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با بهره مندي از کليه امکانات پيشرفته عملياتي و فناوريهاي نوين بندري و دريايي، کليه بسترهاي اداري، حقوقي و زير ساختي مناسب را جهت صاحبان کالا، سرمايه گذاران داخلي و خارجي و کارگزاران بندري و دريايي مهيا کرده است.
آقايي گفت: کشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي در شمال و جنوب از لحاظ موقعيت استراتژيکي بدليل قرار گرفتن در کريدورهاي بين المللي شمال- جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزيتي براي جهانيان داراي اهميت ويژه اي است.
وي بيان کرد: بندر چابهار بعنوان پيشاني توسعه کشور و دروازه ورود به آبهاي آزاد در سالهاي اخير مورد توجه بسياري از کشورها قرار گرفته است.


منبع:ايرنا