اخبار
 1397/06/06  تاریخ خبر
رشد 400 درصدی ترانزیت خارجی در سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات سيستان و بلوچستان گفت: در پنج ماهه گذشته در بخش ترانزيت خارجي 482 هزار تن کالا به ارزش شش ميليارد دلار از گمرکات رسمي استان ترانزيت شد که در بخش ارزش، رشد چشمگير بالاي 400 درصد داشت.

منطقه سيستان و بلوچستان، رضا راستي در جمع خبرنگاران افزود: در پنج ماه گذشته بيش از هزار و 502 ميليون دلار کالا از گمرکات استان صادر يا وارد شده است.

راستي در ادامه بيان کرد: در پنج ماه امسال ميزان صادرات، واردات و ترانزيت کالا از گمرکات و بازارچه هاي مرزي نسبت به سال گذشته افزايش قابل توجهي داشت.

ناظر گمرکات سيستان و بلوچستان در ادامه گفت: در اين مدت، 671 هزار تن کالا به ميزان ارزي بيش از 242 ميليون دلار از گمرکات و بازارچه هاي استان صادر شد که نسبت به سال قبل از نظر ارزشي 70 درصد رشد داشت و عمده کالاهاي صادراتي سيمان، گاز و ميله بود.

وي اظهار کرد: مقداري کالا هم از مبادي استان صادر شد که فرايند تشريفات مربوط به صادرات در گمرکات ديگر انجام گرفته بود و فقط از استان خارج شد که اين ميزان به 1.5 تن با ارزش 740 ميليون دلار رسيد و به لحاظ ارزش 47 درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است و کاشي، سيمان و قير عمده کالاها صادراتي بود.

به گفته وي، در بخش واردات 450 هزار تن کالا به ارزش 514 ميليون دلار از گمرکات و بازارچه هاي استان ترخيص شد که انبه و برنج به همراه لوازم خانگي عمده آن ها بود و استان در اين حوزه نسبت به سال قبل رشد 29 درصدي داشته است.

وي بيان کرد: در گذشته فرايند ترخيص کالا در گمرکات استان به صورت کاغذي و دستي انجام مي شد که علاوه بر زمان بر بودن گاهي سبب تخريب محموله و زيان ديدن تجار مي شد اما با تغيير رويه و سيستمي شدن اقدام ها تجار مي توانند در هر لحظه حتي از منزل علاوه بر تکميل فرايند صادرات و واردات به طور کامل محموله خود را رصد کنند.

به گفته وي، در ميان گمرکات استان، واردات از زاهدان و چابهار بيش از ديگر نقاط استان بود و در صادرات هم افغانستان و پاکستان بيشترين صادرات را داشتند و تصويب منطقه آزاد سيستان و ايجاد مناطق ويژه اقتصادي ايرانشهر و سراوان هم به دليل تخصيص معافيت هاي گمرکي مي تواند زمينه ساز توسعه بيشتر صادرات و واردات در استان شود.

منبع: ايسنا