اخبار
 1397/06/05  تاریخ خبر
ترانزیت ایران و چین ارزان شد

مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به راه‌اندازي مسير جديد تجاري اروم‌چي چين، اکتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلي، اعلام کرد: مسافت فعلي حمل کالا از 30 به 12 روز کاهش مي‌يابد که کاهش هزينه تمام شده ترانزيت کالا ميان چين و ايران را دربرخواهد داشت. همچنين امکان ترانزيت 10 ميليون تن کالا از مسير منطقه آزاد انزلي فراهم شده است.

رضا مسرور درباره ويژگي‌ها و فرصت‌هاي کريدور بين‌المللي جديد تجاري در مسير اروم‌چي چين، اکتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلي که براي صادرات و واررات مابين ايران و چين گشوده شده است، اظهار کرد: با توجه به سياست‌هاي راهبردي دولت چين در ارتباط با اجراي طرح بين‌المللي يک کمربند - يک جاده که با هدف کاهش اتکا اين کشور به مسير موجود از کانال سوئز، مسيرهاي جديد ترانزيتي ميان اين کشور و اروپا را جستجو مي‌کند، اين مسير ترانزيتي ترکيبي که مرداد امسال با پهلوگيري اولين محموله تجاري از اين مسير در مجتمع بندري کاسپين رسما شروع به کار کرد و با هدف ايجاد مسيرهاي جديد و ترکيبي و به ‌منظور افزايش ظرفيت بار در درياي خزر پيشنهاد و راه‌اندازي شد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ادامه داد: اين مسير از مرکز اروم‌چي در غرب چين شروع مي‌شود و با عبور از خط ريلي چين - قزاقستان و منطقه ويژه اقتصادي خورگوس در مرز دو کشور به بندر اکتائو کشور قزاقستان رسيده و با طي مسير در درياي خزر به بنادر منطقه آزاد انزلي متصل مي‌شود.

مسرور در مورد اقدامات صورت گرفته در جهت راه‌اندازي و تثبيت جايگاه اين کريدور جديد تجاري، اظهار کرد: رايزني با سفيران ايران در کشورهاي چين، قزاقستان و سفراي کشورهاي مزبور در ايران و حضور درکشورهاي مسير کريدور از اقدامات اين سازمان است. همچنين تفاهم‌نامه همکاري با منطقه ويژه اقتصادي اکتائو و اتاق بازرگاني بخش خصوصي چين منعقد شده و با سرمايه‌گذاران و مسئولان دولتي کشورهاي چين و قزاقستان مذاکره شده تا مزاياي کريدور مزبور براي طرفين معرفي شود.

به گفته وي، کنسرسيوم سه جانبه با حضور شرکت چيني، کشتيراني جمهوري اسلامي و منطقه آزاد انزلي براي حمل کالا در اين مسير تجاري نيز تشکيل شده است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ادامه داد: در کنار حضور و حمايت مسئولان عالي رتبه کشور از نقشي که کريدور اروم‌چي، اکتائو، انزلي مي‌تواند در تقويت جايگاه ترانزيتي کشور ايفا کند، ديگر برنامه‌هاي اين سازمان در جهت بسترسازي به منظور تسهيل و تسريع در مسير مزبور براي فعاليت تجاري بازرگانان خواهد بود.

وي با بيان اينکه کريدور جديد ميان دو کشور ايران و چين پشتوانه مطالعات کارشناسي و پيگيري‌هاي چند ساله اخير اين سازمان در حوزه بين‌المللي و ملي را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت ديرينه مسير ترانزيتي انزلي به اروپا و با شروع فعاليت اين کريدور، امکان ترانزيت 10 ميليون تن کالا از مسير منطقه آزاد انزلي فراهم شده و مزيت اصلي اين کريدور، کاهش مسافت نسبت به مسير فعلي کالايي و در نتيجه کاهش زمان از 30 روز در مسير فعلي به 12 روز در کريدور جديد است. همچنين کاهش هزينه تمام شده ترانزيت کالا ميان چين و ايران را دربرخواهد داشت که اين مزيت‌ها در کسب و کار بين‌المللي رقم قابل ملاحظه‌اي است.

مسرور با اشاره به ظرفيت‌هاي اين مسير جديد براي ترانزيت کالاي چيني به کشورهاي منطقه همانند ترکيه، عراق، سوريه و اروپا، گفت: با توجه به رويکرد دولت چين در جهت کاهش اتکاي 85 درصدي اين کشور به مسير ترانزيتي از کانال سوئز، براي مبادله کالا با اروپا، مي‌توان کريدور جديد را تا مرزهاي ايران و ترکيه جهت ترانزيت کالا به اروپا ادامه داد تا به عنوان مسير جديد تجاري چين و اروپا ايفاي نقش کند.

وي با اشاره به طرح توسعه‌اي اتصال بنادر کاسپين و انزلي به خط ريلي سراسري کشور، اظهار کرد: علاوه بر تبديل شدن منطقه آزاد انزلي و کشور به مرکز مبادله کالاي کشورهاي منطقه با چين و افزايش درآمدهاي ارزي کشور، ايجاد فضاي کسب و کار مناسب در سطح منطقه ديگر خروجي کريدور اروم‌چي، اکتائو، انزلي است که با استفاده از پتانسيل‌هاي بندر کاسپين در درياي خزر، ظرفيت صادراتي به ويژه ترانزيتي کشور افزايش خواهد يافت.

منبع: ايسنا