اخبار
 1397/06/05  تاریخ خبر
کاهش هزینه های حمل و افزایش ظرفیت بنادر با به کارگیری اصول لجستیکی

 مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بايد به دنبال راهکاري باشيم که توقف در کل زنجيره حمل کالا از مبدا تا مقصد کاهش پيدا کند؛ زيرا کاهش توقف در کل زنجيره حمل به معني کاهش هزينه صاحب کالا و مصرف کننده نهايي خواهد بود.

خسرو سرايي گفت: کشورهاي پيشرفته با به کارگيري اصول لجستيکي و توسعه هاي غيرفيزيکي تا 30 درصد ، موفق شده اند ضمن کاهش بسياري ازهزينه ها، ظرفيت بنادر خود را افزايش دهند.کاهش اسناد، کاهش زمان فرايند انتقال کالا و کاهش هزينه ها در نهايت کل هزينه هاي تجاري را کاهش مي دهد.   

وي با تاکيد بر اينکه براي رسيدن به اين هدف، بايد رويکرد مان از توسعه هاي فيزيکي بنادر به سمت توسعه هاي غيرفيزيکي  باشد، اظهار داشت: هماهنگي بين روش هاي مختلف حمل و نقل توسعه غير فيزيکي بنادر را به دنبال خواهد داشت به گونه اي که ضمن کاهش هزينه ها، ظرفيت بنادر هم افزايش مي يابد.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد:  لازم است هماهنگي هاي لازم در سطوح بالاي کشور بين وزارتخانه هاي مختلف دولتي و کليه بخش هايي که در زنجيره حمل کالا دخالت دارند ايجاد شود تا در نهايت کشور از مزاياي لجستيک بهره مند شود.

وي با بيان اينکه بندر به عنوان يک حلقه مهم در زنجيره لجستيکي  کشور حرکت خود را آغاز کرده است و با بخش هاي مختلف حمل و نقل کشور هماهنگ شده است، افزود: در همين خصوص چندي پيش يک مانور عملياتي در بندر امام خميني( ره)  انجام شد و در اين مانور طي يک روز حدود 150 واگن غلات بارگيري شد که در پيشينه عملياتي اين بندر بي سابقه بود.

سرايي گفت: هرگاه هماهنگي هاي لازم با راه آهن و جاده صورت گيرد، توازن بين کالاي ورودي و خروجي به بندر ايجاد و بندر به عنوان محل گذر کالا شناخته مي شود.

 وي مهم ترين مشکل فعلي لجستيک کشور را نبود هماهنگي بين روش هاي مختلف حمل و نهاد هاي درگير بيان کرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز به لحاظ نرم افزاري و تبادل اطلاعات الکترونيک ارتباطات مناسب بين همه نهادها فراهم نشده است.   

سرايي همچنين خاطر نشان کرد: به منظور توسعه لجستيک در کشور جلسات بسيار کاربردي  بين بخش هاي فن آوري اطلاعات( آي تي)  سازمان بنادر و دريانوردي و  راه  آهن ، حمل و نقل جاده اي و گمرک برگزار شده است  و اميدواريم اين نقيصه بزودي جبران شود.

منبع:پايگاه اطلاع رساني سازمان بنادر و دريانوردي